کد خبر: 1161021
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
راهکار‌هایی ساده برای زندگی ساده
در ضمیر همه انسان‌ها زیست همراه با آرامش نهادینه شده است، اما زندگی‌های امروز ما چنان شلوغ و پر از اضطراب است که رسیدن به آرامش در آن تقریباً به امری محال تبدیل شده است. یکی از مؤثرترین راه‌ها برای رسیدن به آرامش در زندگی، ساده‌زیستی است. اگر خود را بیش از حد سردرگم و گرفتار زندگی می‌بینید، چند روش وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند یک زندگی ساده را تجربه کرده و در نتیجه آرامش را به وجودتان بیاورید.
نیره محمودی

ذهن خود را ساده کنید

طرز فکر شما دنیایی را که در آن زندگی می‌کنید، می‌سازد. به عبارت دیگر، دنیایی که شما می‌بینید چیزی بیش از بسته‌ای از ادراکات و باور‌های شما نیست. دنیای درونی شما از بیرون به عنوان دنیای بیرونی ادراک منعکس می‌شود. اگر زندگی پرمشغله و پیچیده‌ای دارید، این فقط بازتابی از فعالیت ذهن شماست و دنیای واقعی به آن پیچیدگی و سختی نیست. وضعیت بیرونی زندگی خود را با دنیای درونی افکار و عقاید خود مقایسه کنید. دنیای بیرونی شما دقیقاً منعکس‌کننده باور‌های عمیق شما نیست؟
نحوه درک شما از دنیای بیرون از طریق باور‌های شما فیلتر می‌شود، بنابراین آنچه می‌بینید همیشه با باور‌های شما مطابقت دارد. اگر از عینکی با شیشه قرمزرنگ استفاده می‌کنید، همه جا را قرمز می‌بینید. اگر می‌خواهید زندگی ساده‌ای داشته باشید باید ذهن خود را ساده کنید.

از افکار خود فاصله بگیرید

شرطی شدن ما درست از دوران کودکی آغاز شده و الگو‌های فکری و باور‌های ما را ایجاد می‌کند. هیچ یک از باور‌های شما حقیقت مطلق نیست و فقط یکی از تصوراتی است که مردم از زندگی دارند. هیچ تصوری در نهایت درست نیست. حتی پیشرفته‌ترین ذهن هم نمی‌تواند کلیت زندگی را درک کند. وقتی واقعاً رفتار ذهن انسان را درک کردید، دیگر فریفته آن نخواهید شد. ذهن فقط مجموعه‌ای از افکار است و در اصل هیچ ربطی به اینکه شما چه کسی هستید، ندارد. هر چه بیشتر درگیر فعالیت ذهنی خود باشید، زندگی شما پیچیده‌تر می‌شود. مشکل این است که ذهن همیشه در حال فکرکردن به افکار منفی است و معمولاً به ندرت مثبت اندیشی دارد. رامانا ماهاریشی، حکیم هندی معتقد بود سادگی به این بستگی دارد که شما تا چه حد به افکارتان وابسته هستید، بنابراین شما می‌توانید با فاصله گرفتن از افکارتان زندگی خود را واقعاً ساده و زیبا کنید.

در لحظه زندگی کنید

ذهن شما موقعیت‌ها و شرایطی را ایجاد می‌کند که دوست دارد، شبیه یک دنیای رویایی، اما واقعیت این است که زندگی ربطی به افکار و ذهنیات شما ندارد. زندگی صرفاً لحظه حال است که همیشه در جریان است. ذهن شما در مورد هر لحظه از زندگی‌تان نظر می‌دهد و در نتیجه آن را پیچیده می‌کند. لحظه به خودی خود همیشه ساده است. راز زندگی ساده این است که در زمان حال زیست کنید و فقط با آنچه زندگی در لحظه حال برای شما می‌آورد، کنار بیایید.
در ابتدا، نادیده‌گرفتن ذهنی که می‌خواهد برای آینده برنامه‌ریزی و در مورد گذشته فکر کند، واقعاً سخت خواهد بود، اما به مرور به این نگاه عادت خواهید کرد. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که با لحظه حال کنار بیایید. فقط به جای اینکه در ذهن خود زندگی کنید از واقعیت لحظه حال آگاه باشید.
ذهن واقعیت‌های خشن را خلق می‌کند، آینده‌ای ترسناک را ترسیم و گذشته وحشتناک را یادآوری می‌کند، اما در واقع این‌ها فقط افکار هستند. ذهن همیشه رویا می‌بیند و از اینرو دنیایش دنیای توهمات است، اما واقعیت ربطی به ذهن ندارد.
زندگی ذاتاً ساده است

زیبایی زندگی در این است که ذاتاً ساده است، بنابراین لازم نیست کار خاصی انجام دهید تا آن را ساده کنید. فقط با زندگی هماهنگ شوید، به عبارت دیگر فقط در زمان حال بمانید و از حضور خود لذت ببرید. این نگاه مستلزم کمی تلاش است تا حضور قلب داشته باشید و توسط افکارتان از آن منحرف نشوید.
گذشته و آینده فقط حالت‌های رویایی هستند که در ذهن ایجاد می‌شوند، گذشته در مقطعی به‌عنوان حال وجود داشته و اکنون تنها یک خاطره است. آینده فقط یک فرافکنی است که واقعیتی برای آن وجود ندارد. می‌توانید به جایی دور بروید یا یک گوشه‌نشینی اختیار کنید، اما ذهن شما مشکلات و شرایط خود را هر کجا که بروید، همراه‌تان می‌برد.
هنگامی که زندگی در لحظه را شروع کردید و از رویا‌های و توهماتی که توسط ذهن شما خلق می‌شوند، دور شدید، متوجه خواهید شد که زندگی شما به خودی خود بسیار ساده می‌شود. شرایط بیرونی ممکن است تغییر کند، اما دیگر مهم نیستند. راز ساده زیستی این است که بدانی «زندگی» همیشه ساده است، فقط «ذهن» است که آن را پیچیده می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار