کد خبر: 1159672
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
انتقاد کارگردان «رضای رضوان» از کم بودن تصاویر از حرم رضوی

با وجود آنکه حرم رضوی (ع) یک گنجینه بزرگ فرهنگی است، متأسفانه تعداد فیلم‌ها و تصاویر تهیه شده از حرم کم است.
مجید مجیدی، کارگردان سینمای ایران در نشست «شصت سال سینمای ایران و عرض ارادت به پیشگاه امام رضا (ع)» گفت: «همه ما از همان بدو کودکی، با نام آقا علی بن موسی الرضا (ع) پیوند خورده‌ایم و همه خاطرات مختلفی از اقصی نقاط کشور از حرم امام‌رضا (ع) داشته و داریم.»
مجیدی ادامه داد: «آستان مقدس حرم امام رضا (ع) زوایای پنهانی دارد که خیلی ویژه است و خیلی گنجینه بزرگی است. باعث تأسف است که این گنجینه بسیار بزرگ که ریشه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی دارد اینچنین مغفول مانده است. متأسفانه یکی از دلایل این مغفول بودن، نگاه سنتی بوده که در این سال‌ها در آستان وجود داشته است.»
وی افزود: «با بهروز شعیبی که صحبت می‌کردم، او هم تعریف می‌کرد که برای فیلم «بدون قرار قبلی»، با چه سختی‌هایی توانسته است در حرم کار کند.» کارگردان فیلم «بچه‌های آسمان» عنوان کرد: «برای ما ساخت مستند «رضای رضوان» در حرم رضوی خیلی سخت بود. الان نگاه نکنید که به راحتی با این دوربین‌های موبایل در حرم می‌توان فیلم و عکس گرفت. آن موقع داشتن دوربین در حرم رضوی یک جرم نابخشودنی بود. ما با اینکه با آستان هماهنگ کرده بودیم، وقتی کار می‌کردیم، دو ساعت بعد که شیفت عوض می‌شد، می‌آمدند همه وسایل ما را می‌گرفتند. البته دیگر عادت کرده‌بودیم.»
وی یادآور شد: «جای تأسف است که چنین گنجینه بزرگی داریم و در طول این سال‌ها، آثار بسیار کمی در این زمینه تولید شده‌است. از زوایای مختلف می‌توان درباره آستان قدس فیلم تولید کرد مثلاً یکی از مواردی که می‌توان به آن پرداخت وقفنامه‌ها است. در حوزه وقف کار‌های پژوهشی و تحقیقی و حتی مستند‌ها و فیلم‌های بلند داستانی خوبی می‌توان تولید کرد.»
کارگردان فیلم «آواز گنجشک‌ها» گفت: «سینماگری واقعاً وجود ندارد که عشق و ارادتی به ساحت مقدس امام‌رضا (ع) نداشته‌باشد. حتی در خارج از کشور با برخی از فیلمسازان صحبت کرده‌ام، آن‌ها هم ارادت ویژه‌ای به این ساحت مقدس دارند. با این همه ظرفیت، جفای بزرگی نسبت به این آستان مقدس شده‌است. هر کاری که با ساحت مقدس اهل‌بیت نسبت پیدا می‌کند، چون با عشق تولید می‌شود، قطعاً باعث ماندگاری اثر خواهد شد.»
مجیدی در پاسخ به سؤالی درباره ساخت فیلم درباره امام رضا (ع) بیان کرد: «واقعاً خود من به طور جدی چه مستقیم و چه غیرمستقیم تلاش کرده‌ام که اتفاق‌هایی بیفتد ولی نگاه سنتی که در آستان وجود دارد به نوعی سد و مانع در این راه بوده‌است، مثلاً می‌توان درباره آداب زیارت کار‌های جدی کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار