کد خبر: 1158703
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
از فردا چهارشنبه، چهار فیلم سینمایی جدید روی پرده سینما‌ها می‌رود تا باز هم سهم غالب سینمای کمدی از اکران حفظ شود. البته اگر امید به تداوم فروش سینمایی که روی یک ژانر استوار است، باقی بماند.
محمدصادق عابدینی

پس از فیلم سینمایی «یقه سفیدها» که از ۲۷‌اردیبهشت‌ماه به اکران سینما‌ها اضافه شده از فردا فیلم‌های «ارثیه فامیلی»، «نگهبان شب»، «تصور» و «عروسی مردم» به اکران درخواهند آمد. در این ترکیب، فیلم «ارثیه فامیلی» و «عروسی مردم» فیلم‌هایی با مضمون طنز هستند و «تصور» و «نگهبان شب» را می‌توان درام‌های اجتماعی دانست.
سینمای کمدی پرچمدار اکران ۱۴۰۲
سال ۱۴۰۲ را می‌توان شروع طوفانی سینمای کمدی، آن هم با تکیه بی‌چون و چرا بر موفقیت فیلم سینمایی «فسیل» دانست. فیلمی که خوب می‌فروشد و برخلاف اغلب آثار سینمای کمدی که در سال‌های اخیر با نقد‌های تند منتقدان سینما روبه‌رو شده‌اند، این‌بار منتقدان نه‌تن‌ها از «فسیل» گلایه نمی‌کنند، بلکه بعضاً در حمایت و تحسین آن قلم زده‌اند. فروش خوب سینمای کمدی را می‌توان در ترکیب‌های اکران مشاهده کرد. اضافه شدن فیلم‌های «یقه سفیدها»، «ارثیه فامیلی» و «عروسی مردم» در اکران خردادماه و همچنین آماده شدن چند فیلم کمدی دیگر برای جایگزین شدن با آثار در حال اکران، ناشی از سودآوری خوب سینمای کمدی در سال جاری است. سینمای کمدی تا دیروز از مجموع ۱۹۱ میلیارد تومان فروش سینما‌ها توانسته سهم ۱۵۹ میلیارد تومانی را به خود اختصاص دهد. در همین رابطه سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینمایی آزادی می‌گوید: «فعلاً سینما‌ها در سیطره آثار کمدی است و تا چند ماه آینده هم این وضعیت ادامه خواهد داشت، به‌خصوص آنکه فیلم‌های غیرکمدی مهمی هم در چند وقت اخیر ساخته نشده است. در‌حالی‌که از آن طرف فیلم «هتل» مسعود اطیابی و محمد شایسته ساخته شده، «جلبک» قرار است توسط سازندگان «فسیل» (کریم امینی و ابراهیم عامریان) ساخته شود، کمدی «شهر هرت» از محمدحسین فرح‌بخش هم به زودی اکران می‌شود. «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری در راه است و «گیجگاه» با بازی حامد بهداد هم کمدی دیگری است که همگی می‌توانند مخاطب خوبی را جذب کنند و به نظرم تا آخر سال با این کمدی‌ها وضع سینما خوب است.»
حذف سهم سینمای کودک و دفاع مقدس
در فهرست فیلم‌های جدید اکران در خردادماه اثری از فیلم‌های سینمایی حوزه کودک و نوجوان و دفاع مقدس نیست. با توجه به اینکه خردادماه فصل امتحانات مدارس است، به نظر حذف فیلم سینمایی کودک، دارای توجیه خوبی باشد و قاعدتاً والدین ترجیح می‌دهند کودک خود را در زمانی غیر از فصل امتحانات به سینما ببرند، اما در مورد سینمای دفاع مقدس قضیه کمی فرق می‌کند. سومین روز خردادماه، سالروز آزادسازی خرمشهر در دوران دفاع مقدس، یکی از وقایع مهم تاریخ انقلاب و جنگ تحمیلی است که به مناسبت آن ویژه‌برنامه‌هایی در سراسر کشور پخش می‌شود. با این وجود فعلاً فقط فیلم‌های «غریب» و «دسته دختران» از سینمای دفاع مقدس روی پرده سینماست که با نزدیک به ۱۳ میلیارد تومان مجموع فروش، موقعیت متوسطی در فروش امسال داشته‌اند. به‌رغم حضور پررنگ سینمای دفاع مقدس در جشنواره سال گذشته فیلم فجر می‌شد از آن ظرفیت برای حفظ حضور سینمای دفاع‌مقدس در اکران سینما‌ها استفاده کرد. سعید مستغاثی، منتقد سینما درباره اهمیت سینمای دفاع مقدس می‌گوید: «سینمای مقاومت در قالب سینمای جنگ و سینمای دفاع مقدس در سال‌هایی یک جریان در سینمای ایران محسوب می‌شد و آثار قابل تأملی هم به این سینما آورد. در واقع، واقعی‌ترین و اصیل‌ترین ژانر سینمایی ایران یعنی دفاع مقدس را ایجاد کرد، اما متأسفانه طی سالیان بعد به‌خصوص از اواسط دهه ۷۰، این سینما آب رفت و لاغر و کوچک شد تا در اوایل دهه ۸۰ به صفر رسید. بعد از آن هرازگاهی یک تنفس مصنوعی به آن داده شد، اما دیگر نتوانست سر بلند کند تا بتواند آنچه را که جا گذاشته یا از قلم انداخته بود تصویر کند و بعد از آن به سینمای مقاومت تبدیل شود. از همین روی به دلیل ضعیف شدن ریشه سینمای دفاع مقدس، جریان سینمای مقاومت نتوانست در سینمای ایران شکل بگیرد و در نطفه مانده است.» به نظر می‌رسد یکی از راه‌های رشد سینمای دفاع مقدس، اکران فیلم‌های آن در سینما‌ها باشد تا در آزمون و خطای اکران بر‌غنای آثار افزوده شود.
نگاهی به تازه‌وارد‌ها
در فهرست آثار تازه‌وارد به اکران، نام فیلم سینمایی «نگهبان شب» ساخته سیدرضا میرکریمی به چشم می‌خورد. این فیلم از نظر سینمایی مهم‌ترین اثری است که از این هفته اکران خود را آغاز خواهد کرد. «نگهبان شب» در چهلمین جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به دست آورد. در کنار فیلمساز کهنه‌کاری مانند میرکریمی، دو فیلمساز فیلم اولی نیز در اکران خرداد حضور دارند؛ حامی رضی، علی بهراد، دو فیلمساز فیلم اولی هستند که اولین تجربه‌های فیلمسازی خود را به اکران رسانده‌اند. فیلم «ارثیه فامیلی» به کارگردانی رضی که نامش شباهت زیادی به فیلم «دی‌دی و ارثیه فامیلی» دارد با حضور پررنگ بازیگران طنز‌های تلویزیونی ساخته شده است. فیلم سینمایی «تصور» به کارگردانی بهراد نیز یک فیلم اجتماعی با بازی لیلا حاتمی است. این فیلم پیش‌تر در جشنواره فیلم کن حضور داشته است. در نهایت فیلم «عروسی مردم» ساخته مجید توکلی که گفته شده یک فیلم طنز اجتماعی است. توکلی پیش از این فیلم سینمایی «متولد ۶۵» را کارگردانی کرده بود.
فیلم سینمایی «یقه سفیدها» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی شهرام مسلخی و بازی مهدی هاشمی، تلاش دارد یک طنز سیاسی باشد، اما در هفته اول فروش نتوانسته مخاطبان سینما را به خود جلب کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار