اگر در مقدمه تئاتر مینویسند که تئاتر آینه است، درست است، اما اگر مقعر یا محدب بود، کج و نادرست نشان میدهد. این کج و معوجی جامعه را به ناکجا میبرد، اما آینه باشد، اشکالی ندارد. برخی هنرمندان ما آینه را بد نگه میدارند. الان هم به نظرم بیشتر کارهای تئاتری که ساخته میشود معترضانه است. چند درصد این نمایشها درباره ارزشهای مورد نظر انقلاب و نظام است؟ اما در حال کارند و ما هم با آنها مشکلی نداریم. اگر نظام بسته بود و همه چیز را متوقف میکرد، پس چگونه در حال کارند؟ بحث ما درباره انصاف است. اثر هنری که اندیشه در ورای آن نیست و میخواهد با توسل به مفاهیم مستهجن در کلام و نمایش فروش کند، جلوی آن گرفته میشود، بعد میگویند که نمیگذارند حرفمان را بزنیم. تو میخواهی بفروشی و این کار را با کلام مستهجن و تنانگی انجام دهی، منتها خودت را پشت اندیشه پنهان میکنی. کدام اندیشه و کدام کار اندیشمندانه؟ جلوی هیچ کاری که واقعاً اندیشمندانه باشد، گرفته نشده است.
به دوستانمان در شورای نظارت گفتهام که با کار دارای اندیشه، اندیشمندانه برخورد کنید. عمده کارهایی که ما با آنها مخالفیم، کارهایی است که میخواهد با پز روشنفکری الکی و مخالفخوانیهای بیهوده فروش کند، میخواهد بلیت بفروشد و پول درآورد. آیا کسی میتواند جلوی «شازده کوچولو» را که یک کار اندیشمندانه است، بگیرد؟ این کتاب اثری اندیشمندانه و در همه جای دنیا مورد احترام است، اما این دوستان میخواهند با مخالفخوانیهایی که مورد پسند برخی باشد و با کلام مستهجن، فروش کنند. اندیشه را به میان بیاورند و اثر بسازند. اندیشه همواره مورد احترام است. ما با هیچ کس مخالف نیستیم و نمیگوییم که کسی کاری نسازد. نگفتیم که بقیه بروند خانهنشین شوند. هرکس میخواهد کاری بسازد در معاونت هنری به روی او باز است، اما در عین حال ما با جریانی مواجهیم که معاند است و جریانی هم که با حرف زدن میتوانیم مسائل میانمان را با او حل کنیم. برخی از چهرههای هنری به همین دفتر میآیند و میگویند که در هیچ جریان سیاسی نیستند، اما برخی معاندند و میخواهند با عناد کار کنند، زیرا تعهداتی در جاهای دیگر دارند.
* معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی