کد خبر: 1157044
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است وزارت راه‌وشهرسازی در حوزه تأمین زمین و زیرساخت‌ها نقش دارد و با توجه به اینکه ارگان‌های متعددی در پیشرفت این طرح تأثیرگذار هستند، این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند تمام آن‌ها را باهم هماهنگ کند، بنابراین با توجه به اینکه این مسئله یک کار چندوجهی است، رئیس‌جمهور باید خودش در این مسئله ورود کند تا بتواند هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی را پای کار بیاورد، در واقع رئیس‌جمهور باید مسکن‌سازی را در کشور راهبری کند.

البرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» درباره نقشه نهضت ملی مسکن در تحقق شعار سال (رشد تولید و مهار تورم) گفت: در حوزه مسکن‌سازی دولت اقدام عاجلی نکرده و منابع مالی لازم را برای مسکن‌سازی تأمین نکرده است. وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر به دلیل عملکرد ضعیف، رئیس‌جمهور در اظهارات خود درباره مسکن‌سازی هیچ‌گونه آماری ارائه نمی‌دهد و فقط وزارت راه‌و‌شهرسازی مقدمات کار را انجام داده است. وی در ادامه افزود: مسکن به ابرچالش موجود در کشور تبدیل شده است. قاعدتاً اگر این مسکن‌سازی تحقق پیدا کند در تحقق شعار سال هم گام مؤثری برداشته خواهد شد.
وی در ادامه بیان کرد: مسکن‌سازی می‌تواند حدود ۱۴۶ تا ۱۵۰شغل را رونق دهد و حوزه صنعت را وادار به تحرک می‌کند و به عبارتی مسکن‌سازی متصل به نبض بازار تولید است. حسینی افزود: اگر قرار است در حوزه تولید اقداماتی انجام شود، یکی از اقدامات مؤثر حوزه مسکن است که رئیس‌جمهور هم به آن تأکید کرده‌اند و برای رونق آن باید خود رئیس‌جمهور شخصاً به این موضوع ورود کند.
این عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: وزارت راه‌و‌شهرسازی در حوزه تأمین زمین و زیرساخت‌ها نقش دارد و با توجه به اینکه ارگان‌های متعددی در پیشرفت این طرح تأثیرگذار هستند، وزارت راه‌و‌شهرسازی به تنهایی نمی‌تواند تمام آن‌ها را باهم هماهنگ کند، بنابراین با توجه به اینکه این مسئله یک کار چندوجهی است، رئیس‌جمهور باید خودش در این مسئله ورود کند تا بتواند هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی را پای کار بیاورد، در واقع رئیس‌جمهور باید مسکن‌سازی را در کشور راهبری کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این شرایط به همین نحو قابل پیشرفت بود، بعد از یک سال باید رونقی در مسکن‌سازی شاهد می‌بودیم. اهمیت مسکن‌سازی را ریاست جمهوری و نهاد‌های ذی‌ربط می‌دانند و مقام معظم رهبری هم در سخنان خود بر همکاری سه قوه بر تحقق شعار سال تأکید و اعلام کرده‌اند که با توجه به اینکه مسکن‌سازی نقش مؤثری در تحقق این شعار دارد، باید سه قوه در کنار هم قرار بگیرند تا این مشکل مرتفع شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از کلیدی‌ترین نکاتی که باید در تحقق نهضت ملی مسکن به آن توجه شود، همین همکاری سه قواست.
حسینی خاطرنشان کرد: اگر مسکن‌سازی و وعده رئیس‌جمهور محقق شود، در کنترل تورم نیز مؤثر خواهد بود، زیرا بخشی از تورم در کشور ما مربوط به بخش مسکن است. اگر گردش مالی را به جای اینکه ساکن نگه داریم، به ارزش افزوده تبدیل کنیم و مولد شود، در کاهش تورم تأثیرگذار خواهد بود که با بردن نقدینگی به حوزه مسکن، این منابع مولد می‌شوند. به گفته این مقام مسئول، مسکن‌سازی و ساخت ۴میلیون مسکن در چهار سال اگر به نتیجه برسد، در تحقق شعار سال در تمام شقوق آن مؤثر خواهد بود. حسینی درباره میزان تحقق این وعده در حوزه انتخابیه‌اش توضیح داد: حوزه انتخابیه من یعنی استان زنجان در مسکن‌سازی پیشگام سایر استان‌هاست، البته این موضوع به دلیل مدیریت دولت نیست بلکه یک برنامه‌ریزی همه‌جانبه در سطح استان برای مکان‌یابی خانه‌سازی وجود دارد، به همین دلیل زنجان جزو استان‌های برتر در خانه‌سازی محسوب می‌شود، ولی با وجود این دولت در مسکن‌سازی استان ما عملکرد بدی نداشته و این موفقیت در حوزه مسکن روستایی بیشتر است، آن هم به دلیل تسهیلاتی که به وجود آمده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس توضیح داد: تاکنون در حوزه انتخابیه من نزدیک ۲۵هزار هکتار زمین تأمین و مراحل ساخت هزارو ۵۰۰ واحد شروع شده است. در حال الحاق ۲۰۰هکتار دیگر زمین برای خانه‌سازی نیز هستیم، اما در برخی شهرستان‌ها نیز زمینی در اختیار نیست و به همین دلیل روند پیشرفت طرح در آنجا کند بوده است و باید برای تحقق این شعار شهر را گسترش دهیم. وی گفت: در مجموع اقدامات دولت در زمینه ساخت یک‌میلیون مسکن در سال قابل قبول است و تحقق صددرصدی این شعار دست‌نیافتنی نیست. با صرف یک فصل کاری می‌توان انتظار تحقق این طرح را داشت.
حسینی درباره میزان همکاری بانک‌ها برای اعطای تسهیلات گفت: در حوزه مسکن روستایی مشکلی از این حیث نداشته‌ایم و همکاری مناسب بوده، ولی در حوزه مسکن شهری ناهماهنگی‌هایی به وجود آمده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار