کد خبر: 1155524
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۰
سازمان ملل خطاب به امریکا:
بازدید رسمی کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با هدف بررسی وضعیت نژادپرستی در امریکا که از سه سال پیش و در پی کشته شدن جرج‌فلوید ۴۶ ساله آغاز شده بود، در شرایطی به نتیجه رسیده که ایالات متحده با تنش جدیدی در پی قتل جوانی سیاهپوست و این‌بار هم به دست نیروی پلیس دست به گریبان است. سازمان ملل، نه تنها قدمت نژادپرستی را در امریکا به اندازه تاریخ این کشور می‌داند بلکه به صراحت از مقامات واشنگتن خواست از اقدامات خشونت‌بار و توأم با وحشی‌گری پلیس علیه سیاهپوستان جلوگیری کند.

زخم عمیق نژادپرستی در حالی بار دیگر در امریکا سر باز کرده که نگاه سازمان ملل به طور ویژه به تبعیض نژادی در این کشور دوخته شده است. نخستین بازدید رسمی کارشناسان سازمان ملل از امریکا در چارچوب بررسی تبعیض نژادی و نقض حقوق سیاهپوستان امریکایی که پس از قتل جورج فلوید در مه ۲۰۲۰ (خرداد ۱۳۹۹) مورد توجه شورای امنیت سازمان قرار گرفته بود، پس از دو هفته روز جمعه به وقت محلی به پایان رسید. نمایندگان سازمان ملل پس از این بازدید، تعهد ملی به منظور مقابله با تبعیض‌هایی را خواستار شدند که سیاهپوستان امریکا در برخورد‌های روزمره خود با قانون تجربه می‌کنند. بر اساس این گزارش، در آوریل ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰)، شورای حقوق بشر سازمان ملل سازوکاری با عنوان «مکانیسم تخصصی برای بهبود عدالت نژادی و برابری در برابر قانون» راه‌اندازی کرد. این سازوکار قسمتی از شبکه کارشناسان و ناظران مستقل سازمان ملل است که برای تشویق دولت‌ها به اقدامات بیشتر برای بهبود وضعیت حقوق بشر در کشورهای‌شان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارشناسان سازمان ملل می‌گویند که ایالات متحده باید با وحشی‌گری پلیس علیه سیاهپوستان مقابله کند. به گفته تریسی کیسی، یکی از دو کارشناس مستقل سازمان ملل در جریان این بازدید، نابرابری نژادی در امریکا به زمان تشکیل این کشور بازمی‌گردد و هیچ راه‌حل فوری ندارد. وی ادامه داد: «تا به امروز تبعیض‌های نژادی در تمام مراحل برخورد با پلیس و مجریان قانون دیده می‌شود؛ از لحظه برخورد و دستگیری تا محکومیت‌ها و سلب حق رأی.»‌کیسی تأکید کرد: «نیاز به یک اهتمام کلی در دولت وجود دارد که عاری از شعار و خواهان اصلاحات باشد.»
مندز، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در مورد شکنجه، گفت که تحت تأثیر درد جانکاه قربانیان و خانواده‌های آن‌ها و درخواست‌های قاطع برای پاسخگویی قرار گرفته است. وی تصریح کرد: «ما از این درخواست‌ها برای پاسخگویی حمایت می‌کنیم.»
زمان تغییر است
از دو شنبه گذشته و در پی مرگ جردن نیلی، سیاهپوست ۳۰ ساله امریکایی به دست یک نظامی سفیدپوست امریکایی در متروی نیویورک بار دیگر اعتراضات ضد نژادپرستی در واشنگتن و نیویورک بالا گرفته است. شماری از معترضان با تجمع در شهر نیویورک، طرح اتهامات جنایی علیه عضو سابق نیروی دریایی امریکا که یک فرد بی‌خانمان سیاهپوست دارای بیماری افسردگی را در متروی این شهر خفه کرده بود، خواستار شدند. گزارش‌ها حاکی از این است که تفنگدار سابق امریکایی پس از به زمین انداختن نیلی، گردن وی را گرفته و فشار داده است، نیلی بر اثر این درگیری بی‌هوش شد و در بیمارستان جان باخت. سازمان‌دهندگان تظاهرات اعتراضی، این اقدام را «زجرکشی» و نمونه‌ای از «اجرای خودسرانه عدالت از جانب سفیدپوستان» علیه رنگین‌پوستان توصیف کرده‌اند. پیش‌تر گروهی از تظاهرکنندگان روز گذشته در همان ایستگاهی که جردن نیلی به قتل رسید، تجمع کرده و خواستار دستگیری عاملان حادثه شدند. کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران در پیامی به وقایع امریکا واکنش نشان داد و نوشت: «من از ادامه کشتار‌های نژادپرستانه در امریکا و بی‌توجهی آشکار دولت امریکا به حقوق بشر وحشت‌زده شده‌ام.»‌وی همچنین گفت: «به نظر می‌رسد تنها چیزی که مهم نیست زندگی مردم آفریقایی‌تبار است. زمان تغییر فرا رسیده است.»
افزایش سیاهپوستان زندانی
مطالعه‌ای که اخیراً در دانشکده حقوق «ییل» منتشر شده، حاکی از این است که جمعیت سیاهپوستان در زندان‌های امریکا افزایش یافته است. این گزارش که به همه‌گیری بیماری کرونا اشاره دارد، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰، جمعیت کل زندانیان ۳/۱۷ درصد کاهش یافته است. با این حال، درصد افراد سیاهپوست زندانی در طول ماه‌های تابستان ۲۰۲۰ افزایش یافت و در دسامبر ۲۰۲۱ با افزایش بیشتر از سال ۲۰۱۹ به اوج خود رسید. این آمار یعنی در شرایطی که تعداد بیشتری از سفیدپوستان از زندان آزاد می‌شدند، افراد سیاهپوست و رنگین‌پوست بیشتری در سال پس از شروع همه‌گیری به زندان رفته‌اند. این مطالعه به افزایش نابرابری نژادی اشاره کرد؛ این امر در سیستم زندان امریکا تقریباً در هر ایالت وجود دارد و روند یک دهه قبل از سال ۲۰۲۰ و شروع کرونا را معکوس می‌کند، زمانی که نسبت سفیدپوستان زندانی در حال کاهش بود تعداد سیاهپوستان افزایش پیدا کرد. الیزابت هینتون، استاد دانشگاه ییل و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «مردم به افزایش نگاه می‌کنند و می‌توانند بگویند که این یک مشکل بزرگ نیست، اما ما می‌دانیم که ده‌ها هزار سیاهپوست تحت تأثیر این افزایش هستند.» تعداد زیادی از ایالت‌ها دچار کاهش قابل‌توجهی جمعیت سیاهپوستان خود بودند، اما پس از مارس ۲۰۲۰ جمعیت سیاهپوست آن‌ها افزایش یافت. در کنتاکی، این رقم ۵/۶ درصد افزایش یافت، در واشنگتن و تگزاس به ترتیب ۴/۳ درصد و ۳/۲ درصد افزایش یافت، در فلوریدا، همین جمعیت ۸/۱ درصد افزایش یافت. افزایش جمعیت سیاهپوستان در زندان‌ها در طول کرونا در مقایسه با آنچه در خارج از زندان اتفاق افتاد جالب است. هنگامی که دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی وجود داشت، داده‌ها نشان می‌دهد که افراد سیاهپوست به طور نامتناسبی توسط مجریان قانون هدف قرار می‌گرفتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار