کد خبر: 1136766
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
اقتصاد مقاومتی وقتی شیرین و دلچسب می‌شود که بتوان حاصل دسترنج گروهی را به عینه دید که چطور چراغ خانه‌ای را روشن و سفره‌ای را رنگین و لبی را خندان می‌کند. استفاده از ظرفیت‌های افراد و مدیریت آن‌ها در مسیری که به اشتغال می‌انجامد، بهترین و کوتاه‌ترین راه برای عملی کردن اقتصاد مقاومتی است. درست مثل بسیجیان و گروه‌های جهادی در روستای «نوده‌ملک» گلستان که با ساخت کارگاه خیاطی زمینه اشتغال را برای زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست فراهم کرده‌اند و حالا این بانوان به دنبال افزایش تولید و تعریف برندی برای شناساندن تولیدات‌شان به دیگر هموطنان هستند. 
محمد‌رضا هادیلو
 
 
 
وقتی از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌شود، به این معنی است که بتوان از کوچک‌ترین امکانات و ظرفیت‌های منطقه برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی و کمک به کسب درآمد و امرار معاش خانواده‌ها استفاده بهینه کرد. 
روستای «نوده‌ملک» از توابع شهرستان گرگان در استان گلستان این روز‌ها شاهد فعالیت گروه‌هایی است که در قالب اقدامات جهادی، کمر همت به حل معضل بیکاری بسته‌اند. 
جهادگران بسیجی با راه‌اندازی کارگاهی کوچک، اما ارزشمند سرباز جنگ اقتصادی شده و برای زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست شغل ایجاد کرده‌اند. 
آنان خوب می‌دانند در صورت توانمند شدن خانواده‌ها از وقوع بسیاری از معضلات و بزه‌ها جلوگیری و فردایی بهتر برای تمام اعضا و به خصوص نوجوانان و جوانان ترسیم می‌شود. 
 
 شاهکار گروه‌های جهادی
چند وقتی بود که می‌گفتند خانواده‌هایی در «نوده‌ملک» به خاطر کمبود درآمد و نداشتن شغل، دچار مشکل شده‌اند و باید به دادشان رسید، به همین خاطر گروهی از بسیجیان تصمیم گرفتند با حرکتی جهادی اقدامی شایسته داشته باشند تا بتوانند به کسب درآمد زنان سرپرست خانواده کمک کنند. 
در همین رابطه فرمانده پایگاه امام حسین (ع) «نوده‌ملک» با بیان اینکه یک کارگاه تولیدی خیاطی با اعتباری بالغ بر ۱۰۰میلیون تومان و با همت و حمایت بسیج سازندگی سپاه گرگان در این روستا ساخته شده است، می‌گوید: «هدف از راه‌اندازی این کارگاه کمک به اشتغال‌زایی زنان روستا خصوصاً زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست است و بر همین اساس برای ساخت این واحد اشتغال‌زایی، زمینی به مساحت ۶۰ مترمربع آماده شد و کلنگ آن دی ماه سال گذشته به زمین خورد و همه خوب می‌دانستند در حرکتی خداپسندانه شرکت کرده‌اند تا گرهی از مشکلات هم‌روستایی‌های خود باز کنند.»
مرتضی مزرعی با بیان اینکه با حضور جهادگران، کار‌های ساخت‌و‌ساز این کارگاه در مدت کمتر از یک‌چهارم زمان لازم به پایان رسید و توانستیم آن را تکمیل و تجهیز کنیم، ادامه می‌دهد: «این مرکز اشتغال‌زایی را باید شاهکار گروه‌های جهادی پایگاه امام حسین (ع) روستا بدانیم که بعد از آماده شدن در یک جشن آسمانی در ماه رمضان افتتاح شد.»
این بسیجی با تأکید بر اینکه در تمام طول کار جوانان جهادگر تنها برای رضای خدا و بدون هیچ دستمزدی کار کردند، می‌گوید: «تن‌ها هدف جوانان کمک به اقتصاد روستا و خصوصاً خودکفایی زنان سرپرست خانوار بوده است. با ساخت این کارگاه کوچک حالا سفره چندین خانواده رنگین شده و نیاز نیست به دیگران وابسته باشند.»
 
 استقبال از تولیدات بانوان
وقتی کارگاه تکمیل شد تعدادی از خانم‌های سرپرست خانواده در آنجا مشغول فعالیت شدند و با سفارشاتی که گرفته می‌شد، به تولید انواع لباس پرداختند. 
جالب اینکه این کارگاه تجهیزات خوبی دارد و هنوز می‌تواند افراد بیشتری را جذب کند. 
سرپرست بانوان کارگاه با بیان اینکه در حال حاضر هشت نفر در این کارگاه به صورت مستقیم کار می‌کنند ولی ظرفیت اشتغال‌زایی برای حداقل ۲۰نفر را داریم، می‌گوید: «یک بار بعد از پایان شرایط کرونا، تعداد چرخ‌های خیاطی را افزایش دادیم که بر اساس آن بانوان بیشتری به کار گرفته شدند و همین امر مشاغل غیرمستقیم بیشتری ایجاد کرد.»
شهربانو صفری ادامه می‌دهد: «از همان روز‌های نخست کار‌ها به خوبی پیش می‌رفت و در ابتدا لباس‌ها در این کارگاه برش می‌خورد و برای دوخت‌ودوز به کارگاه دیگری می‌رفت، اما الان همه کار‌ها اینجا انجام و تحویل داده می‌شود.»
این جهادگر و فعال اقتصادی با بیان اینکه در همین مدت کوتاه استقبال قابل توجهی از کار بانوان شده است، تأکید می‌کند: «بازار فروش خوبی برای محصولات ما وجود دارد و در آینده نزدیک صفر تا صد کار تولید در همین کارگاه صورت می‌گیرد و محصولات تولیدی مستقیم روانه بازار فروش خواهد شد. ما می‌خواهیم یک برند مخصوص برای خودمان تعریف و به مصرف‌کننده ثابت کنیم چطور این نام را هر روز بزرگ‌تر و معتبرتر می‌کنیم.»
سرپرست بانوان کارگاه با اشاره به اینکه درخواست‌های زیادی برای پذیرش سفارش وجود دارد، می‌گوید: «مشکل ما کمبود چرخ خیاطی است، ولی زنان سرپرست خانوار می‌توانند از طریق تسهیلات کمیته امداد چرخ خریداری کنند.»
 
 نیاز به حضور خیرین و مسئولان
اگر امروز کارگاهی کوچک در یک روستا توانسته است بیش از ۲۰ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به سر کار ببرد، به این معنی است که می‌توان با یک اراده و تصمیم بزرگ از هر داشته‌ای بهترین
 استفاده را کرد. 
به همت بسیج سازندگی و حضور جهادگران، زمینه اشتغال جمعی از زنان روستا فراهم شده و تعریف درست از اقتصاد مقاومتی این بانوان را بر آن داشته است تا حالا به فکر شناساندن تولیدات خود به دیگر شهر‌ها و استان‌ها باشند. 
باید بپذیریم که روستا‌ها بستر کار و بهترین مکان برای بزرگ‌ترین تولیدات در کشور هستند و اگر خیرین و مسئولان در این راه در کنار جهادگران قرار بگیرند، محرومیت و فقر دیگر معنی نخواهد داشت و می‌توان لبخند را بر لبان خانواده‌هایی دید که امروز برچسب نیازمند وکم‌برخوردار خورده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار