کد خبر: 1136520
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه با نخست وزیر اسبق عراق دیدار کرد و طرفین ارتقای همکاری در زمینه‌های مسائل نظامی و اقتصادی را بررسی کردند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که در عراق حضور دارد، به دیدار نوری المالکی رئیس ائتلاف دولة القانون و نخست وزیر اسبق این کشور رفت.

شبکه خبری العهد گزارش داد، طرفین در این دیدار آخرین تحولات سیاسی و امنیتی و مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای و آینده روابط دوجانبه مسکو-بغداد را بررسی کردد.

المالکی با تأکید بر لزوم ارتقای همکاری اقتصادی بین دو کشور، گفت: عراق در تلاش است تا با همه کشور‌های جهان روابط متوازنی داشته باشد تا منافع مشترک محقق شود.

نخست وزیر اسبق عراق درباره جنگ روسیه و اوکراین تصریح کرد: باید با پایبندی به قواعد حقوق بین‌الملل و تشریک مساعی، راهکار سیاسی و دیپلماتیکی [برای حل این بحران]پیدا شود؛ به نحوی که استقلال، حاکمیت و همزیستی مسالمت‌آمیز بین آنان حفظ شود.

وی همچنین از مواضع حمایتی روسیه از عراق در جریان جنگ با تروریسم و تأمین امنیت اراضی این کشور قدردانی کرد.

لاوروف هم ضمن اعلام حمایت روسیه از عراق، گفت که مسکو در پی ارتقای همکاری به ویژه در زمینه‌های اقتصادی، نظامی و زیرساختهاست.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق روز گذشته از ورود وزیر خارجه روسیه به بغداد خبر داد. وی گفت که لاوروف در یک سفر رسمی و در رأس یک هیأت بلندپایه وارد بغداد شد و قرار است با رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر خارجه عراق دیدار و درباره راهکار‌های تقویت روابط دوجانبه گفتگو کند.

الصحاف همچنین گفت که وزیر خارجه روسیه با یک هیأت عالی رتبه متشکل از خبرنگاران و شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه نفت و گاز وارد بغداد شده است.

یک منبع آگاه در وزارت خارجه عراق هم پیش از این گفت که لاوروف در بغداد با مقامات عراقی درباره پرونده‌های انرژی، نفت، گاز، فعالیت شرکت‌های روسی، امنیت و تسلیحات عراق رایزنی خواهد کرد و احتمالا طی نشست‌های وزیر خارجه روسیه با مقامات عراقی، چندین قرارداد منعقد خواهد شد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار