کد خبر: 1135986
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در اظهاراتی غافلگیرکننده درباره تماس رئیس جمهور این کشور با همتای روس وی، رئیس جمهور اوکراین را رسوا کرد.

آنه کلر لوژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه می‌گوید که تماس‌های تلفنی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور با ولادیمیر پوتین، همتای روس وی، عمدتاً به درخواست «ولودیمیر زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین)» صورت گرفته است! این در حالی است که زلنسکی همواره به طور علنی مدعی شده که هرگز به شخصه با پوتین حرف نخواهد زد و علاوه بر این، مذاکرات صلح با رهبر روسیه را غیر قانونی اعلام کرده است!

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه درباره این تماس‌ها گفت: ماکرون عمدتاً به درخواست زلنسکی با پوتین تماس می‌گیرد و برای حفظ کانال گفتمان و مذاکره، همواره با متحدان‌مان همکاری می‌کند.

کی‌یف هرگز اقرار نکرده که زلنسکی برای صحبت کردن با پوتین به حامیان غربی‌اش فشار می‌آورد و علاوه بر این، رئیس جمهور اوکراین اکتبر پارسال با امضای فرمانی، مذاکره با مسکو را ممنوع اعلام کرد مگر اینکه «رئیس جمهوری دیگر» جایگزین پوتین شود. با توقف رسمی مذاکرات بین کی‌یف و مسکو، زلنسکی به دفعات متعهد شده تا برای تصرف قلمرو روسیه از جمله شبه‌جزیره کریمه که اوکراین مدعی مالکیت آن است، از زور استفاده خواهد کرد.

در بین رهبران غربی، ماکرون یکی از معدود نفراتی بوده که تماس با پوتین را حفظ کرده است. از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین که حدود یک سال از آن گذشته اشت، هم او و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان دائماً با پوتین در تماس بوده‌اند.

لوژاندر می‌گوید که در مقطعی «اوکراینی‌ها به این نتیجه خواهند رسید که وقت مذاکره فرا رسیده و به همین دلیل معتقدیم که حفظ کانال گفتمان سودمند است.»

رهبران کشور‌های شرق اروپا، ماکرون و شولتز را به دلیل تماس و گفتگو با پوتین محکوم کرده‌اند. کاجا کالاس، نخست وزیر استونی تابستان پارسال گفته بود که «چرا با او (پوتین) حرف می‌زنید؟ او جنایتکار جنگی است! احساس می‌کنم اگر همه دائماً با او تماس بگیرند، او این پیام را نمی‌گیرد که منزوی شده است!»

ماکرون درعین دفاع از مکالمه و گفتمان با پوتین، به طور آشکارا درباره لزوم دستیابی به یک توافق آتش‌بس که «روسیه را تحقیر نکند»، صحبت کرده و همزمان برای ارتش اوکراین سلاح فراهم آورده است. پارس ماه گذشته اعلام کرد که برای اوکراین زره‌پوش پیاده‌نظام ارسال خواهد کرد و رئیس جمهور فرانسه نیز هفته گذشته امکان ارسال جنگنده برای کی‌یف را رد نکرد. مسکو به دفعات تاکید کرده که کشور‌های غربی تأمین‌کننده سلاح برای اوکراین، به طور غیر رسمی در جنگ دخیل هستند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار