کد خبر: 1134823
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
با وجود تصمیم آمریکا و اروپا برای ارسال تانک به اوکراین، مقامات ارشد اوکراین می‌گویند برای مقابله با روسیه، نیاز به جنگنده دارند، اما مقامات آمریکایی اعلام کردند که جنگنده نخواهند فرستاد.

«جان کربی»، پس از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان نأکید کرد این کشور جنگنده‌های اف -۱۶ به اوکراین ارسال نخواهد کرد.

وی دراین‌باره گفت: آمریکا نیازی نمی‌بیند که جنگنده اف -۱۶ در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد. آنچه می‌توانم بگویم اینکه توانمندی‌های نظامی قابل‌توجهی به اوکراین فرستاده شده و طی هفته‌ها و ماه‌های آینده فرستاده خواهد شد.

پیش از این نیز جو بایدن، رئیس‌جمهوری اوکراین تأکید کرده بود که این کشور به هیچ وجه جنگنده اف -۱۶ به اوکراین نخواهد فرستاد.

پس از تصمیم آمریکا و کشورهای اروپایی برای ارسال تانک به اوکراین، رئیس‌جمهور و دیگر مقامات ارشد اوکراین اعلام کردند که ارتش این کشور برای مقابله موثر با ارتش روسیه نیاز به جنگنده و موشک‌های بالستیک دارد.

«یوری ساک» مشاور وزیر دفاع اوکراین در گفت‌وگو با رویترز گفته که پس از اعلام کشورهای غربی مبنی بر ارسال تانک به اوکراین، کی یف در راستای دریافت هواپیماهای جنگنده تلاش خواهد کرد.

به گفته یوری ساک «مانع بزرگ بعدی در حال حاضر هواپیماهای جنگنده خواهد بود. اگر جنگنده دریافت کنیم، برتری در میدان نبرد، عظیم خواهد بود. این امر نه تنها جنگنده‌های اف -۱۶ بلکه جنگنده‌های نسل چهار را هم شامل می‌شود. آنها تمایلی به ارسال توپ‌های سنگین نداشتند اما بعداً این کار را کردند. تمایلی به تحویل سامانه‌های موشکی هیمارس نداشتند اما بعداً این کار را انجام دادند. تمایلی نداشتند به ما تانک بدهند اما در حال حاضر به ما تانک تحویل می‌دهند.»

این مقام اوکراینی درباره امید این کشور به دریافت جنگنده از آمریکا و کشورهای اروپایی گفت: به استثنای سلاح‌های هسته‌ای، چیزی نبوده است که ما دریافت نکرده باشیم.

ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می‌گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است. به نوشته اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از هشت سال تحت نسل‌کشی و آزار و اذیت رژیم کی‌یف قرار داشتند».

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار