کد خبر: 1132952
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۴
وزیر خارجه لتونی اعلام کرد که این کشور در راستای همبستگی با استونی، سطح روابط دیپلماتیک خود با روسیه را کاهش می‌دهد.

لتونی در همبستگی با استونی، سطح روابط دیپلماتیک خود با روسیه را کاهش خواهد داد.

وزیر خارجه لتونی در همین زمینه گفت که به دلیل ادامه حملات روسیه علیه اوکراین و در همبستگی با استونی، سطح رواتبط دیپلماتیک خود با روسیه را کاهش خواهیم داد.

وزارت خارجه روسیه دوشنبه (۲۳ ژانویه، سوم بهمن) اعلام کرد سفیر استونی را اخراج می‌کند و کاردار این کشور ریاست هیأت دیپلماتیک آن را در مسکو برعهده خواهد داشت. این وزارتخانه افزود به مارگوس لایدر سفیر استونی دستور داده شد تا هفتم فوریه (۱۸ بهمن) روسیه را ترک کند.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده نمایندگی دیپلماتیک استونی از این پس به سطح کاردار که ریاست نمایندگی این کشور اتحادیه اروپا در مسکو را برعهده خواهد داشت، کاهش می‌یابد.

وزارت خارجه استونی اوایل ژانویه به روسیه دستور داد تعداد کارکنان سفارتش را به هشت دیپلمات و ۱۵ کارمند اداری، فنی و خدماتی کاهش دهد تا دو کشور تا تاریخ اول فوریه به برابری در تعداد کارکنان سفارتخانه‌هایشان در پایتخت‌های متقابل برسند.

وزیر خارجه استونی اواسط ژانویه گفت: استونی روابط دوجانبه با مسکو را به «حداقل مطلق» از زمانی که کرملین نیروهایش را به اوکراین فرستاد، کاهش داده است. حالا برای تعداد دیپلمات‌های روس که در استونی کار می‌کنند، محدودیت می‌گذاریم تا به تعداد برابر برسیم. گام امروز در ارتباط با سطح پایین روابط ما به طور کلی است.

وزارت خارجه روسیه امروز ضمن کاهش سطح روابط، اعلام کرد: رهبری استونی به شکلی هدفمند همه روابط با روسیه را از بین برده است. روس هراسی کامل، پرورش خصومت علیه کشور ما توسط تالین (پایتخت استونی) به مرتبه سیاست دولتی ارتقا یافته است.

استونی یکی از حامیان سرسخت اوکراین در جنگ اخیر این کشور با روسیه است. پیش‌تر هم پارلمان استونی طی رای‌گیری، موافقت کرد که روسیه را به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی کند. پارلمان استونی همچنین از پارلمان دیگر کشورها خواست که اقدام مشابهی انجام داده و روسیه به عنوان حامی تروریسم معرفی شود.

پارلمان استونی همچنین خواستار محروم شدن روسیه از عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل شدو از کشورهای اتحادیه اروپا خواست که به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و بلاروس بپردازند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار