فرمان شورای رقابت برای خروج خودرو از بورس 
کد خبر: 1132896
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004kiW
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
قرار بود با افزایش عرضه و شفاف‌سازی در فروش خودرو از طریق بورس کالا، حاشیه‌های صنعت خودرو، باند‌بازی و سیاسی‌کاری پیرامون آن متوقف شود، اما نه تنها این موضوع جمع نشد بلکه با پیش کشیدن شورای رقابت و شورای عالی بورس برای تصمیم‌گیری بر سر قیمت و نوع عرضه به اختلاف‌ها دامن زده شد. 
بهناز قاسمی
 
 
 
از سویی شورای رقابت در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان بورس تمامی محصولات دو خودروساز بزرگ (جز هایما و تارا) را انحصاری دانسته و اعلام کرده است باید خودرو‌های شاهین، دنا و پژو ۲۰۷ از بورس کالا خارج شوند و از سوی دیگر وزیر اقتصاد تأکید دارد که مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس صادر شده و باید تعارض تصمیم‌گیری بین نهاد‌های مختلف از بین برود. 
«یک خودرو» داریم با هزار مدعی و تصمیم‌گیر. این روز‌ها مدام از تغییر و تحولات در عرضه خودرو یا تغییر شرایط ثبت‌نام و قرعه‌کشی، خبر‌های فراوانی منتشر می‌شود. 
افکار عمومی این سؤال را مطرح می‌کنند که نهاد تصمیم‌گیر برای عرضه خودرو در بورس کالا کیست؟
 متأسفانه حاشیه‌های پیرامون صنعت خودرو که به اشتباه به دام سیاسی‌بازی و مدیران ضعیف و نابلد این صنعت افتاده است، تمامی ندارد. 
یک بار اختلاف بر سر تولید بی‌کیفیت و تیراژ پایین خودرو رخ می‌دهد و بار دیگر نزاع بر سر سهم‌خواهی برخی مقامات و گروه‌های سیاسی اتفاق می‌افتد. 
در نهایت دود این دعوا‌ها بر چشم مصرف‌کننده می‌رود و بودجه‌ای که حیف و میل شده است، بدون اینکه کسی از آن رضایت داشته باشد. 
ماجرای صنعت خودروی ایران به کلاف سردرگمی تبدیل شده است که چاره‌ای برای آن نیست. وزارت صمت در یک سال گذشته تلاش کرده است تولید خودرو را ساماندهی و با فراهم آوردن زیرساخت‌ها، فروش خودرو را شفاف‌سازی کند، در کنار این تصمیمات هم قرعه‌کشی خودرو‌ها کاهش یافته و هم اینکه با واردات خودرو و فروش آن در بورس سطح عرضه را منطقی‌تر کند. 
در این میان با پیش کشیدن شورای رقابت به ماجرای قیمت‌گذاری خودرو، بار دیگر اختلاف‌ها و دعوا بر سر خودرو اوج گرفته است. شورای رقابت که سال‌ها وظیفه قیمت‌گذاری دستوری را داشته، هیچ گاه نتوانسته است چالش‌های صنعت خودروسازی را حل کند و حال نیز بر ادامه راه غلط پافشاری می‌کند. 
 دست‌فرمان شورای رقابت چیزی جز لاتاری ملی نیست!
تلاش‌های شورای رقابت با کشف قیمت خودرو بر اساس تورم تولید در این سال‌ها موجب بروز بدهی سنگین خودروسازان به قطعه‌سازان، کاهش کیفیت خودرو، زیان انباشته خودرویی، محروم ماندن مردم از خرید خودرو و باز گذاشتن دست دلالان برای جولان دادن در بازار خودرو شده است و ادامه پافشاری شورای رقابت جز ادامه قرعه‌کشی و لاتاری ملی هیچ فایده دیگری ندارد. 
روز شنبه نامه‌ای از طرف رئیس شورای مرکز ملی رقابت به رئیس سازمان بورس زده شد. رسانه‌ای شدن این نامه در روز گذشته، تأثیر منفی در بازار سرمایه به جای گذاشت؛ بازاری که قرار بود بعد از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در خصوص کنترل بازار ارز و سکه به تعادل برسد، با این نامه شورای عالی رقابت به یک باره با هیجان منفی مواجه شده و بسیاری از نماد‌ها به یک باره در وضعیت منفی قرار گرفتند. از همه مهم‌تر نماد‌های خودرویی که دیروز در آستانه صف خرید بودند، با این نامه در آستانه صف فروش قرار گرفتند. 
 شورای رقابت: خودرو‌های شاهین، دنا  و پژو ۲۰۷ از بورس کالا خارج شوند
 در نامه سیدمحمدرضا سیدنورانی، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت در نامه‌ای به مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است: «پیرو عرضه برخی خودرو‌ها در بورس کالا به اطلاع می‌رساند مدت مصوبه شصت‌وسومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸/۷/۱۴۰۰ در خصوص تنظیم بازار خودرو یک سال بوده است. بدیهی است با انقضای این مدت، مصوبات قبلی شورای رقابت در این زمینه به خودی خود مبنای عمل بوده و باید اجرایی می‌شده است. بر این اساس مطابق مصوبات ۴۲۰، ۴۴۲، ۴۶۲ و ۴۶۸، بازار خودرو‌های انحصاری شامل تمامی خودرو‌های سواری دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به جز دو خودروی هایما و تاراست و عرضه آن‌ها باید طبق روال پیشین و مطابق مصوبات ۴۱۴ و ۴۲۰ صورت گیرد، قیمت این خودرو‌ها نیز باید بر اساس مصوبات ۱۴۸و ۴۴۲ طبق فرمول Price Cap محاسبه شود، فلذا عرضه خودرو‌های خانواده دنا، پژو ۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست. 
 واکنش فوری سازمان بورس: عرضه خودرو در بورس کالا دوربرگردان ندارد
به دنبال نامه شورای رقابت و درخواست دستور خروج خودرو‌های مذکور از بورس کالا، سازمان بورس واکنش فوری نشان داده است. 
در این رابطه، امیرمهدی- صبائی- مدیر نظارت بر بورس‌ها تأکید کرده است: شورای رقابت اختیار قانونی لغو عرضه خودرو در بورس کالا را ندارد. عرضه خودرو در بورس کالا یکی از مصوبات شورای عالی بورس است و این سازمان (بورس کالا) موظف است در چارچوب این مصوبه رفتار کند، لذا ضمن احترام به جایگاه شورای رقابت، بورس کالا تابع مصوبات شورای عالی بورس است. هر گونه ملاحظه‌ای در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا صرفاً در شورای عالی بورس قابل بررسی است، ضمن اینکه این برای اولین بار نیست که در خصوص عرضه یک محصول یا تعیین قیمت پایه آن بین شورای رقابت و بورس اختلاف نظر وجود دارد، لذا در این مورد (عرضه خودرو در بورس کالا) کمافی‌السابق با رویکرد حمایت قاطع از حقوق سرمایه‌گذاران، به طریق اولی تابع قوانین و مصوبات شورای عالی بورس هستیم.»
 وزیر صمت: نامه شورای رقابت را ندیده‌ایم
به دنبال این موضوع، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرده است: نامه شورای رقابت به دست وزارت صمت نرسیده، این در حالی است که ادامه روند عرضه خودرو‌ها در بورس کالا بسته به نظر خود خودروسازان و سازمان بورس است و وزارت صمت دخالتی در این موضوع نخواهد داشت. 
 واکنش وزیر اقتصاد به نامه شورای رقابت 
در پی این نامه‌نگاری‌ها، وزیر اقتصاد در واکنش به این نامه شورای رقابت گفت: سهامداران باید توجه کنند که طبق نامه قبلی وزیر اقتصاد، مرجع تصمیم‌گیر در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا، شورای عالی بورس بوده و فرایند عرضه و پذیرش خودرو‌های جدید نیز تابع تصمیمات شورای عالی بورس خواهد بود، از این رو هر گونه درخواستی از سوی سایر نهاد‌ها در جلسه این شورا بررسی می‌شود. با شورای رقابت هم مذاکراتی شده و باید تعارض تصمیم‌گیری بین نهاد‌های مختلف از بین برود.
 
نمای نزد‌یک
واریز پول شرط شرکت در قرعه‌کشی فروش خودرو شد
گروه صنعتی ایران‌خودرو هم پس از سایپا، ملزم به رعایت شرط بلوکه‌شدن پول مشتریان در حساب خودروساز به منظور ثبت‌نام در قرعه‌کشی خودرو شد. 
در پی ثبت‌نام ۱۰ میلیونی در قرعه‌کشی قبلی محصولات ایران‌خودرو که شانس برنده شدن متقاضیان واقعی را به شدت کاهش داده است، از این پس تنها افرادی می‌توانند در فروش خودرو توسط خودروسازان شرکت کنند که وجه خودرو در حساب‌های‌شان موجود است و مبلغ خودرو از طریق بانک مسدود می‌شود. به این ترتیب اجاره کارت ملی و گواهینامه مادران دارای سه فرزند و ثبت‌نام فله‌ای نمایندگی‌ها و دلالان خودرو متوقف شده و شاید متقاضیان واقعی شانس بیشتری در این قرعه‌کشی‌ها داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار