کد خبر: 1132762
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که افزودن نام سپاه به فهرست تروریستی مشروط به حکم دادگاه یک کشور اروپایی است.
جوسپ بورل این مطلب را روز دوشنبه در آستانه برگزاری نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران مطرح کرد..

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رای هفته پیش پارلمان اروپا مبنی بر افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست موسوم به "سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا" گفت: ببینید دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد اما در این باره نمی توان بدون رای دادگاه تصمیم‌گیری کرد. نمی‌توانم شما را تروریستی بنامم چون از شما خوشم نمی‌آید.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که تنها هنگامی می‌توان یک سازمان را در فهرست یاد شده اضافه کرد که دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا بیانیه حقوقی صادر کند و بعد از آن ما در سطح اروپایی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
بورل درباره ایران اضافه کرد که در نشست امروز وزرای امور خارجه درباره افزودن نام‌های بیشتری به فهرست تحریم‌ها در چارچوب آنچه او چارچوب حقوق بشری نامید تصمیم گیری خواهد شد. «اما در مورد افزودن نام سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی تکرار می‌کنم ابتدا باید دادگاه یک کشور عضو حکم صادر کند»

نمایندگان پارلمان اروپا پنجشنبه هفته گذشته به یک گزارش ادعایی درباره اغتشاشات اخیر که در آن درخواست نامتعارف افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا مطرح شده است، رای مثبت دادند.
در گزارش موسوم به «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران» ادعاهایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص حوادث اخیر و ادعای مشارکت تسلیحاتی با روسیه در جنگ اوکراین، مطرح و در بدعتی خطرناک از شورای اروپا تقاضا شده بود که نام این نهاد رسمی نظامی ایران را به فهرست موسوم به گروه‌های تروریستی اضافه کند.
تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیرالزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی بشمار می‌رود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در جلسه روز پنجشنبه با هیات دولت درباره قطعنامه پارلمان اروپا تصریح کرد: این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آنها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند.

وی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور خواند و افزود: این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.

وزیر امورخارجه کشورمان هم پیشتر در گفت‌وگو با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رویکرد نسنجیده و نادرست قانون‌گذاران اروپایی بشدت انتقاد کرد و گفت: ما بارها گفته‌ایم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

وی با بیان اینکه اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن این نهاد امنیت آفرین، به نوعی شلیک به پای خود اروپاست، درباره واکنش قانونی و قوی مجلس شورای اسلامی ایران، به پارلمان اروپایی هشدار داد و گفت که آنها باید به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی ، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشت و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیر دوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد. در هر صورت پاسخ و واکنش، متقابل خواهد بود.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار