کد خبر: 1132292
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
یک وبگاه انگلیسی خبر داد، آنکارا در حال رایزنی با لندن برای خرید ادوات نظامی از قبیل جنگنده‌های یوروفایتر به ارزش ۱۰ میلیارد دلار است.

سه منبع مطلع به وبگاه انگلیسی «میدل ایست آی» خبر دادند، ترکیه درباره نهایی کردن بسته بزرگی از تسلیحات شامل جت جنگنده، هواپیمای ترابری، موتور و ناوچه با انگلیس مذاکره کرده است.

انتشار این خبر در شرایطی انجام شده که «حلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه هفته گذشته به لندن سفر و با «بن والاس» همتای انگلیسی خود دیدار کرد.

منابع مطلع به وبگاه انگلیسی «میدل ایست آی» گفتند، وزرای دفاع ترکیه و انگلیس در این دیدار احتمال خرید جت‌های یوروفایتر، هواپیما‌های ترابری «سی-۱۳۰»، ناوچه‌های نوع ۲۳ و همچنین موتور برای تانک‌های جنگی ام ۶۰ بررسی کردند.

بنا بر گزارش این رسانه، ارزش توافقی که ترکیه و انگلیس در حال رایزنی می‌باشند، بیش از ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

یک منبع ترکیه‌ای که نخواست نامش فاش شود، به میدل ایست آی گفت: «ما در حال ارزیابی گزینه‌های خود در این بستر‌ها هستیم، اما در مراحل نهایی مذاکرات نیستیم».

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس در پاسخ به سوال این رسانه در خصوص رایزنی‌های بن والاس و حلوسی آکار به تکرار یک گزاره کلی بسنده کرد و گفت: «وزیر دفاع (انگلیس) با همتای ترکیه‌ای خود دیدار و درباره تقویت روابط دفاعی بین دو کشور گفتگو کرد. آن‌ها در مورد موضوعات مختلفی از جمله تدارکات، با پیشرفت در تعدادی از زمینه‌ها صحبت کردند».

گمانه‌زنی رسانه‌ای درباره رایزنی ترکیه با انگلیس برای خرید تسلیحات در شرایطی انجام شده که آنکارا با واشنگتن درباره خرید جنگنده اف-۱۶ دچار اختلافاتی شده است.

در خبر‌ها آمده بود که ترکیه خواهان دریافت ۴۰ جنگنده جدید اف-۱۶ و نوسازی ناوگان کنونی این کشور است، اما بسیاری از قانونگذاران کنگره به شدت مخالف این موضوع است.

«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پیش از این در این باره گفته بود: «رئیس‌جمهور ترکیه حقوق‌بشر و هنجار‌های دموکراتیک را نادیده می‌گیرد. تا زمانی که اردوغان تهدیدات خود را علیه یونان متوقف نکند و مانند یک متحد قابل اعتماد رفتار کند، من این فروش را تایید نمی‌کنم».

در همین فضا، انتشار خبر‌ها درباره مشروط شدن فروش اف-۱۶ آمریکا به ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هم منتشر شده است.

به گزارش «بلومبرگ»، چند مقام آمریکایی اعلام کردند که موافقت کنگره با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه با موافقت این کشور با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو بستگی دارد

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار