کد خبر: 1130421
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
رییس پلیس راهور کشور مجازات تردد خودرو‌های فاقد پلاک یا پلاک مخدوشی را تشریح کرد و گفت: برابر ماده ۷۳۰ قانون تردد خودرو‌های پلاک مخدوشی، یا فاقد پلاک و یا مالکانی که به عمد نسبت به دستکاری پلاک‌ها اقدام می‌کنند ۶ ماه تا یک سال زندانی دارد.

تردد خودرو‌های فاقد پلاک و یا پلاک مخدوشی برای فرار از جریمه پلیس در معابر بزرگراهی و همچنین در محدوده طرح و ترافیک تهران افزایش یافته و یکی از منابع آگاه در این باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید که تنها در شهر تهران بیش از ۹۰ هزار خودرو پلاک مخدوشی و یا فاقد پلاک از دوربین‌های کنترل طرح ترافیک عبور می‌کنند که این عدد و رقم می‌تواند یک هشدار باشد.

به تازگی در مسیر‌های بزرگراهی نیز برای اعمال قانون نشدن در زمینه سرعت بسیاری از مالکان نسبت به مخدوش و یا دست کاری پلاک‌های خود اقدام می‌کنند و برای اینکه جریمه نشوند یک عددی از پلاک را به عمد دستکاری می‌کنند.

یکی از این شهروندان به خبرنگار ایرنا می‌گوید: چند روز پیش پیامک جریمه ارسال شد که در این پیامک اعلام شد که در ساعت فلان در بزرگراه تهران- قزوین بدلیل سرعت غیرمجاز جریمه شدم که پس از اعلام شکایت و پیگیری‌های فراوان مشخص شد که فردی خاطی به عمد نسبت به دستکاری پلاک اقدام کرده و جریمه به حساب من اعمال شده است.

مجازات این گونه افراد چیست؟
رییس پلیس راهور فراجا در این باره به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برابر ماده ۷۳۰ قانون تردد خودرو‌های پلاک مخدوشی، یا فاقد پلاک و یا مالکانی که به عمد نسبت به دستکاری پلاک‌ها اقدام می‌کنند ۶ ماه تا یک سال زندانی دارد، گفت: این ماده قانونی و قابل اجرا است و به مالکان این گونه خودرو‌ها توصیه می‌کنم که این کار را انجام ندهند چرا که زندانی برای این افراد محرض و قابل اجرا و غیرقابل بخشش است.

سید کمال هادیانفر افزود: اگر فردی به ناحق در این زمینه جریمه شود می‌تواند پس از اعلام شکایت و در صورت محرض شدن از طریق دوربین و سایر مدارک برای بررسی‌های لازم به کارشناس مربوطه ارجاع داده می‌شود. ضمن اینکه فرد خاطی نیز باید تمامی هزینه جریمه را پرداخت کند و مجازات قانونی نیز برای وی در نظر گرفته شود.

پلاک خودروهایتان را مخدوش نکنید؛ ۶ ماه تا یک‌سال حبس در انتظار متخلفان

ییس پلیس راهور فراجا ادامه داد: رانندگان متخلفی که بدون پلاک و یا پلاک مخدوش در سطح معابر شهری و جاده‌ای تردد می‌کنند پلیس به طور جدی و بدون اغماض با این‌گونه متخلفان برخورد خواهد کرد.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: پوشاندن و یا تغییر در ارقام پلاک انتظامی نه تنها تخلف بلکه جرم بوده و رانندگانی که با وسیله نقلیه بدون پلاک، پلاک مخدوش و ناخوانا رانندگی می‌کنند به علت اقدام مجرمانه برابر مقررات با اعمال قانون، خودروی آن‌ها به پارکینگ هدایت و شخص راننده خاطی نیز به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

پلیس با خودرو‌های پلاک مخدوش مقابله کند
همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر ساماندهی موتورسیکلت‌ها و مقابله با خودرو‌های دارای پلاک مخدوش تأکید کرد.

جلال بهرامی گفت: باید بدون تعارف بگوییم که اگر در کف خیابان، مشکلی در حوزه حمل و نقل و ترافیک باشد، مسئول آن همه ما هستیم که امروز اینجا جمع شده‌ایم و نباید دنبال تقسیم تقصیر و معرفی مقصر باشیم و مسئولیت‌ها را روی دوش همدیگر بیندازیم چرا که سهم ما از قصور‌ها هر اندازه هم که باشد، باز در مقابل شهروندان مسئول هستیم و مردم از ما انتظار خدمت دارند.

وی تاکید کرد: اگر در سال‌های اخیر، چند میلیون دستگاه موتورسیکلت، بدون ضابطه به این شهر اضافه شده، پلاک‌های مخدوش روز به روز افزایش و سایر بی‌نظمی‌ها و ناهنجاری‌های ترافیکی هر روز در شهر زیادتر می‌شود، مسئولیت آن بر عهده شهرداری تهران و پلیس راهور است و رفع این نابسامانی‌ها جز با همراهی و همدلی این دو نهاد خدمتگزار، امکان‌پذیر نیست.

معاون شهردار تهران تأکید کرد: در مدیریت ترافیک، امر به معروف باید از طریق پلیس راهور و با اِعمال قانون انجام شود و نهی از منکر از طریق شهرداری و با مهندسی و ایمن‌سازی ترافیک صورت گیرد.

بهرامی افزود: پوشاندن و مخدوش کردن پلاک خودرو‌ها از سوی برخی شهروندان برای فرار از نظارت دوربین‌ها و عدم پرداخت عوارض طرح ترافیک، یکی از معضلات حوزه ترافیک در سال‌های اخیر است که آمار آن هر سال رو به افزایش است و مقابله جدی پلیس با پدیده پوشاندن و مخدوش کردن پلاک ضرورت دارد، ضمن اینکه ما هم در معاونت حمل و نقل و ترافیک باید علاوه بر نصب دوربین‌های جدید، نسبت به تعمیر و بازسازی دوربین‌های موجود نیز اقدام کنیم تا این نوع تخلفات را کاهش دهیم.

راهکار‌های اجرایی مهار معضل موتورسیکلت‌ها بررسی می‌شود
وی اعلام کرد: یکی دیگر از معضلات اصلی تهران در حوزه ترافیک که ایمنی، سلامتی و آسودگی شهروندان را به مخاطره انداخته است، تردد بی‌رویه و نابه‌سامان موتورسیکلت‌ها در سطح شهر به ویژه در مناطق مرکزی است و هر روز شاهد هجوم گسترده موتورسیکلت‌ها به پیاده‌رو‌ها هستیم و بی‌نظمی و ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز از سوی راکبان موتورسیکلت‌ها، فضای شهر را دچار ناامنی و آشفتگی کرده و نقش فراوانی نیز در آلایندگی هوا دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک تهران خاطرنشان کرد: لازم است، ستاد ساماندهی موتورسیکلت‌ها با حضور پلیس راهور و مدیران شهری با برگزاری جلسات مستمر و منظم، نسبت به بررسی راهکار‌های اجرایی برای مهار این معضل اقدام کنند.

تردد خودرو‌های پلاک مخدوش علاوه بر ایجاد بی نظمی در معابر می‌تواند موجب افزایش تصادفات نیز شود.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار