کد خبر: 1130207
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
«حکم تاریخی» و سرنوشتی که برای رشدی رقم زد
اثری که هم اینک در باب آن سخن می‌رود، زمینه‌ها و پیامـــــدهای «حکم تاریخی» امام‌خمینی درباره سلمان رشدی، نویسنده کتاب موهن آیات شیطانی را مورد بازخوانی و تحلیل قرار داده است
شاهد توحیدی

 اثری که هم اینک در باب آن سخن می‌رود، زمینه‌ها و پیامـــــدهای «حکم تاریخی» امام‌خمینی درباره سلمان رشدی، نویسنده کتاب موهن آیات شیطانی را مورد بازخوانی و تحلیل قرار داده است. این پژوهش توسط ملیحه نیک‌روش رستمی انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را منتشر ساخته است. تارنمای ناشر در معرفی این تحقیق، چنین آورده است: «ماجرای سلمان رشدی مسئله‌ای است که ابهامات زیادی پیرامون آن وجود دارد: حامیان رشدی چه کسانی بودند؟ کتاب آیات شیطانی او چگونه متولد شد؟ حکم تاریخی امام مبنی بر ارتداد نویسنده آن کتاب، چگونه صادر شد؟ اثرات این حکم در فضای بین‌المللی چه بود؟ این‌ها بخشی از آن سؤالات است. کتاب حکم تاریخی تلاش می‌کند تا ضمن بررسی محتوایی کتاب آیات شیطانی به بررسی پیامد‌های صدور حکم تاریخی و دینی حضرت امام‌خمینی، درباره سلمان رشدی برجهان اسلام بپردازد. ملیحه نیک‌روش رستمی نویسنده این اثر کتاب را در سه فصل سازماندهی کرده است که هر کدام از فصول نیز به زیر فصل‌های متعددی تقسیم شده است. فصل نخست، کلیات پژوهش را در بر می‌گیرد. در این فصل پیشینه تاریخی اهانت به پیامبران، معرفی سلمان رشدی و کتاب آیات شیطانی، معرفی دیگر آثار وی، ویژگی‌های نویسندگی او... مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم، واکنش مسلمانان به انتشار کتاب آیات شیطانی بازخوانی شده و نیز واکنش جهان غرب، بلوک شرق، صهیونیسم جهانی و سازمان‌های بین‌المللی به انتشار آن کتاب، مورد بررسی قرار گرفته است. زمینه‌های صدور حکم امام خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی، بررسی محتوای این حکم و دلایل امام‌خمینی بر ارتداد سلمان رشدی از مهم‌ترین مباحث این فصل است. در فصل سوم نیز پیامد‌های صدور حکم امام درباره نویسنده کتاب آیات شیطانی واکاوی شده است. درباره سلمان رشدی و نقد رمان آیات شیطانی، کتاب‌های متعددی در ایران و دیگر کشور‌های اسلامی نوشته و منتشر شده است، اما در کتاب حکم تاریخی تلاش شده تا برخی از زوایای پنهان این رویداد که تاکنون برای مخاطبان ایرانی مکتوم مانده بود، مطرح شود....»

این اثر در یکی از فصول خویش، تحلیل زنده‌یاد کلیم صدیقی در باب آثار این فتوای امام خمینی را به ترتیب پی آمده نقل کرده است: «فتوای حضرت امام، ضربه‏ای کاری به کل تمدن غرب وارد آورد؛ ضربه‏ای که حضرت امام زدند، ضربه به کل تمدن غرب بود. به همین دلیل، واکنشی که آن‌ها نشان دادند، واکنش کل تمدن غرب در مقابل این ضربه بود نه واکنش یک فرد در دفاع از یک فرد. همچنین حمایتی که حضرت امام در برابر صدور چنین فتوایی به‌دست آوردند از همه اقشار مختلف مذاهب اسلامی بود و کل جهان اسلام، پشت سر ایشان قرار گرفت. مهم‏ترین و شگفت‏آورترین جنبه موضوع رشدی، همان وحدت نظر جهانی بود که دنیای اسلام در یک موضوع و تحت هدایت‏های یک رهبر به آن نایل آمد. تاریخ با اعلامیه هیچ رهبر دیگری، این‏گونه نلرزیده بود. کلمات امام جهان را به صورتی لرزاند که در هیچ زمانی و درهیچ بیانیه جنگ یا صلحی، در بین کشور‌های کوچک و بزرگ جهان، چنین تأثیری مشاهده نشده است، تأثیری که همچنان ادامه دارد و بی‏تردید، برای مدت زمان قابل‌توجهی در آینده نیز ادامه خواهد داشت....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار