کد خبر: 1121105
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
مدیران اجرایی بزرگترین بانک های آمریکا هشدار می‌دهند که با کاهش ارزش سهام و تهدید ناشی از کاهش تقاضای مصرف کنندگان به دلیل تورم بالا، وخامت اوضاع اقتصادی و رکود در راه است.
خبرگزاری رویترز نوشت: جیمی دایمن مدیر اجرایی و رئیس هیات مدیره «جی پی مورگان چیس» بزرگترین بانک آمریکا به شبکه خبری سی ان بی سی گفت که وضعیت فعلی اقتصاد با توجه به کاهش رشد اقتصادی و تاثیر تورم بر قدرت خرید مصرف کنندگان پایدار نخواهد بود.

وی گفت: این مسائل ممکن است به خوبی اقتصاد را از مسیر خارج کند و باعث شود رکود سخت تر شود و به آنچه که مردم نگران آن هستند، تبدیل شود.

به گفته دایمن، مصرف کنندگان اکنون ۱.۵ تریلیون دلار مازاد پس اندازهای ناشی از برنامه های محرک اقتصادی دوران همه گیری را در اختیار دارند اما ممکن است تا اواسط سال ۲۰۲۳ این منبع تمام شود. همچنین بعد از این که بانک مرکزی نرخ بهره را تا ۵ درصد افزایش داد ممکن است سه تا ۶ ماه صبر کند اما این راهکار ممکن است برای مهار تورم بالا کافی نباشد.

بانک مرکزی آمریکا ماه گذشته در چهارمین نشست متوالی خود، نرخ بهره را ۷۵ واحد افزایش داد و به ۳.۷۵ تا ۴ درصد رساند، اما همچنین نشان داد که امیدوار است به زودی در نشست بعدی خود به افزایش های کوچکتری در نرخ بهره متوسل شود.

رویترز همچنین نوشت: سهام بانک های بزرگ آمریکا یک روز بعد از هشدار بانکداران بزرگ درباره اقتصاد کاهش یافت. سهام «بنک آو آمریکا» شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی چندملیتی که اکنون به‌عنوان بزرگترین بانک ایالات متحده شناخته می‌شود بیش از ۴ درصد، گلدمن ساکس و موگران استنلی هر یک بیش از ۲ درصد و سیتی گروپ بیش از یک درصد کاهش یافته است.

برایان موینیهان (Brian Moynihan)، مدیر عامل «بنک آو امریکا» در کنفرانس مالی بانک گلدمن ساکس به سرمایه گذاران گفت: تحقیقات این بانک «رشد منفی» اقتصادی را در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نشان می دهد، اما این انقباض اقتصادی «خفیف» خواهد بود.

دیوید سولومون مدیر عامل بانک گلدمن ساکس نیز گفت رشد اقتصادی رو به کاهش است. وقتی با مشتری هایمان صحبت می کنیم آنها بشدت محتاط به نظر می رسند.

برخی از بانک ها نیز رو به کاهش کارمندان خود آورده اند. یک منبع اگاه از طرح های شرکتی بانک مورگان استنلی روز سه شنبه گفت این بانک حدود دو درصد از نیروی کار خود را کاهش داده است.

کاهش اشتغال که ابتدا گزارش آن را شبکه خبری سی ان بی سی منتشر کرد بر روی ۱۶۰۰ شغل تاثیر خواهد داشت و باعث تعدیل نیرو در بانک های گلدمن ساکس و سیتی گروپ خواهد شد.

گِری شدلین مدیر ارشد مالی گفت در جاهای دیگری در وال استریت، شرکت «بلک روک» ( ابرشرکت خدمات مالی چند ملیتی در آمریکا) به جز برای شغل های کلیدی استخدامی ندارد.

وی گفت: ما سعی می کنیم کمی محتاط تر باشیم.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار