کد خبر: 1120320
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
روسیه آمادگی خود را برای عرضه رایگان ۵۰۰ هزار تن غلات به کشور‌های نیازمندتر و همچنین تامین جایگزین غلات اوکراین در بازار جهانی اعلام کرد.

اولگ اوزروف، سفیر ماموریت‌های ویژه وزارت خارجه روسیه، گفت که روسیه آماده عرضه غلات به کشورهای نیازمندتر است و می تواند به طور کامل غلات اوکراین در بازار جهانی را جایگزین کند.

اوزروف که همچنین رئیس دبیرخانه مجمع مشارکت روسیه و آفریقا است در مقاله ای برای نیوزویک افزود: با وجود اقدامات محدودکننده طرف اروپایی، روسیه آماده است تا تعهدات خود را طبق قراردادهای بین المللی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی، کودهای شیمیایی، منابع انرژی و سایر محصولات مهم به طور مسئولانه و با وجدان انجام دهد.

این دیپلمات روسی ادامه داد: روسیه در سال 2022 به رکورد تولید غلات دست یافت که 152.2 میلیون تن بوده است و ما آماده هستیم تا غلات روسیه را به صورت رایگان (500 هزار تن) به کشورهایی که نیاز مبرم دارند عرضه کنیم و همچنین آماده ایم جایگزین کامل غلات اوکراین را که فقط 2٪. تولید جهانی را شامل می‌شود، با قیمت‌های مناسب برای همه کشورهای درگیر ارائه کنیم.

قرارداد چهارماهه صادرات غلات اوکراین میان اوکراین و روسیه در 28 آبان گذشته پایان یافت. مسکو تمدید این قرارداد را مشروط به رفع تحریم بانک کشاورزی روسیه و وارد کردن مجدد این بانک به سیستم سوییفت کرده است.

بر اساس این قرارداد روسیه و اوکراین با میانجیگری ترکیه در ماه ژوئیه برای صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه توافق کرده بودند اما چشم‌اندازی برای تمدید این قرارداد که برای تامین غلات و سایر مواد غذایی در سراسر جهان حیاتی است، دیده نمی‌شود.

اوکراین بزرگ‌ترین صادرکننده غلات در دنیا شمرده می‌شود و طبق قراردادی که با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل میان این کشور و روسیه بسته شد، تا ۱۹ نوامبر محموله‌های غلات اوکراین می‌توانستند از دریای سیاه که تحت کنترل نیروی دریایی روسیه است، عبور کنند.

در مقابل روسیه نیز اجازه داشت مواد غذایی و کودهای کشاورزی‌ خود را با وجود تحریم‌های غرب صادر کند؛ اما در این مدت شرکت‌های روسی نتوانستند به راحتی از بنادر اروپا برای صادرات استفاده کنند و نیز پرداخت پول و بیمه کشتی‌های حامل اقلام صادراتی به دلیل تحریم‌های غرب بسیار مشکل بوده است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار