کد خبر: 1120281
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در گفتگویی اهداف متعلق به پ.ک.ک و کردهای سوریه را اهدافی مشروع برای حمله توصیف کرد.

 «ابراهیم کالین»، مشاور ارشد سیاست خارجی و سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفته است که گروه‌های مسلح کردی در سوریه «هدف های مشروع» حمله به شمار می‌روند. کالین کردهای سوریه را به سو استفاده از روابط با آمریکا برای توجیه حضور خود در امتداد مرز با ترکیه متهم کردند.

ابراهیم کالین در این گفتگو افزود: «آنکارا به دنبال حزب کارگران کردستان (PKK) و شاخه‌های آن، یگان‌های مدافع خلق کرد (YPG) و حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) است تا از مرزهای خود محافظت کند.»

آنکارا پ‌ک‌ک، ی‌پ‌گ و گروه‌های وابسته به آن‌ها را مسئول انفجار ۱۳ نوامبر استانبول و همچنین حملات قبلی دانسته است. همچنین آنکارا به همراه متحدانش در ناتو - آمریکا و اتحادیه اروپا - پ ک ک را یک سازمان تروریستی اعلام کرده‌اند.

کالین در این گفتگو اعلام کرد که همه مؤسسات پ‌ک‌ک، پی.وای.دی و وای.پ.گ، نقاط نظامی مشروع برای ارتش ترکیه به شمار رود. او ادامه داد: «آنها اهداف قانونی هستند زیرا آنها سازمان‌های تروریستی هستند. ما به دنبال آنها می‌رویم تا از مرزهای خود محافظت کنیم. ما سربازان و پست‌های نظامی روسیه یا آمریکا را در سوریه یا هر جای دیگری هدف قرار نمی‌دهیم.»

کالین همچنین در ادامه گفت که «عناصر» پ‌ک‌ک و شبه نظامیان کرد سوریه در گذشته از پرچم‌های آمریکا و رژیم سوریه برای «حفاظت از خود» استفاده کرده‌اند. او گفت: «این خود نشان دهنده میزان سو استفاده PYD و YPG از اتحاد خود با ایالات متحده رأی مشروعیت بخشیدن به حضور خود در شمال سوریه است.»

سخنگوی ریاست جمهوری این را نیزافزود که حمله تروریستی اخیر در خیابان استقلال استانبول، ترکیه را وادار به واکنش کرده است. کالین گفت: «پاسخ اولیه ما هماهنگی و اجرای تعدادی عملیات هوایی بود و البته بسته به سطح تهدیدی که توسط اطلاعات ما و وزارت دفاع هوایی ما و سازمان‌های مرتبط ارزیابی می‌شود، ما به دنبال این تروریست‌ها چه از هوا و چه از زمین خواهیم بود.»

همزمان حملات ترکیه به شمال سوریه ادامه دارد و هواپیماهای بدون سرنشین ارتش ترکیه روز شنبه یک کاروان نیروهای کردی دموکراتیک سوریه را در شمال استان الحسکه هدف قرار دادند. به گزارش شبکه الحدث، این حمله در روستای سنجک شیخ در منطقه مرزی آمودا انجام شده است.

به گفته این منابع، این حمله منجر به تلفاتی در میان جنگجویان کرد سوری شد. شاهدان عینی نیز گزارش دادند که دو موشک به یکی از خودروها اصابت کرد که احتمالاً یکی از فرماندهان میدانی کرد در آنجا بوده است، هرچند نام این فرمانده کردها مشخص نشده است.

خبرگزاری فرات نیز به نقل از فرماندهی نیروهای سوریه دموکراتیک گزارش داد که نیروهای ترکیه طی ۴۸ ساعت گذشته ۸۴ شهرک را در استان‌های شمالی حلب، الرقه و الحسکه با آتش توپخانه و تانک گلوله باران کردند. هنوز گزارش دقیقی از میران ویرانی‌ها و اینکه چند خانه و تأسیسات زیربنایی در روستاها بر اثر حملات ارتش ترکیه تخریب شده، وجود ندارد. از زمان آغاز عملیات ترکیه در ۲۰ نوامبر در شمال سوریه، ۱۳ غیرنظامی کشته و ۳۵ نفر زخمی شده‌اند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار