کد خبر: 1119871
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
سه منبع آگاه ژاپن روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفته اند که توکیو قصد دارد بودجه ای به ارزش ۲۹۵ تا ۳۱۸ میلیارد دلار (۴۰ - ۴۳ تریلیون ین) از سال مالی آینده (آوریل) در یک دوره پنج ساله به هزینه های نظامی و دفاعی اختصاص دهد.

این بودجه در صورت تصویب شدن، گام بلندی از برنامه دفاعی پنج ساله ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ینی کنونی به شمار می رود و نگرانی در باره افزایش بدهی بدهکارترین کشور صنعتی جهان ایجاد کرده که با مبلغ ۲ برابر تولید اقتصادی سالانه ژاپن برابری می کند.

تا مدتی پیش، وزارت دفاع خواستار بودجه ۴۸ هزار میلیارد ینی بود، در حالی که نظر وزارت دارایی حول وحوش ۳۵ تریلیون ینی بود.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن هم زمان با اوج گیری تنش ها با چین، روسیه و کره شمالی، روز دوشنبه از وزیران اصلی دولتش، خواست برنامه ای برای افزایش هزینه های دفاع از یک درصد کنونی تولید ناخالص داخلی این کشور به 2 درصد در پنج سال، آماده کنند.

به گفته منابع آگاه دولت ژاپن که به علت حساس بودن این موضوع می خواستند ناشناس بمانند، احتمالا توکیو برای تامین این بودجه بر اقداماتی مانند کاهش هزینه های جاری، افزایش دریافت وام، درآمدهای غیرمالیاتی مانند مبالغ اضافی باقیمانده از ذخایر خارجی و بودجه استفاده نشده از کمک به شرکت های وابسته به دولت، برای رویارویی با کووید ۱۹، تمرکز خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس؛ کیشیدا روز جمعه در پارلمان کشورش گفت: در شرایط کنونی هیچ چشم اندازی برای انعقاد پیمان صلح با روسیه در زمینه اختلافات ارضی نمی بیند. وضعیت روابط ژاپن و روسیه بشدت دشوار است.

ژاپن و روسیه بر سر مالکیت چهار جزیره که در ژاپن جزایر شمالی و در روسیه کوریل نامیده می شوند، اختلاف دارند.

وی خاطرنشان کرد که پیش بینی آینده در روابط بین توکیو و مسکو دشوار است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار