کد خبر: 1119585
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۵
برخورد محتاطانه امریکا با رویداد‌های چین
 پنج روز بعداز اعتراضات در برخی شهر‌های چین در واکنش به سیاست‌های سختگیرانه کرونایی، شاخک غربی‌ها نیز تیز شده تا از این بحران به نفع خود بهره‌برداری کنند.

 پنج روز بعداز اعتراضات در برخی شهر‌های چین در واکنش به سیاست‌های سختگیرانه کرونایی، شاخک غربی‌ها نیز تیز شده تا از این بحران به نفع خود بهره‌برداری کنند. آلمان و انگلیس زودتر از دیگران وارد گود شده و در ژستی ظاهراً دموکراتیک از پکن خواسته‌اند به حقوق معترضان احترام بگذارد، اما امریکا سیاست محتاطانه‌ای را در پیش گرفته و در برآوردی که کاخ سفید از وضعیت معترضان چینی داشت، گستردگی آن را جزئی عنوان کرده که در مقایسه با جمعیت میلیاردی چین رقمی به حساب نمی‌آید و بیشتر هدف معترضان پایان دادن به قرنطینه‌های کرونایی است.

درحالی که چین برای مقابله با تلفات بیشتر شدید‌ترین سیاست‌های کرونایی را در سه سال اخیر اعمال کرده است، همین مسئله شرایط بدی را برای مردم رقم زده است و از این وضعیت خسته شده و در روز‌های اخیر عده‌ای به خیابان‌ها آمده و مخالفت خود را با ادامه این وضعیت ابراز کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات در شهر‌های بزرگ چین از جمله پکن و شانگ‌های آغاز شد و نیرو‌های امنیتی سعی کردند اجازه ندهند این اعتراضات گسترده شود. با این حال روز چهار شنبه اعتراضات به شهر گوانگ‌ژو رسید و در تصاویری که منتشر شده، مردم اجسامی را به سمت نیرو‌های امنیتی پرتاب می‌کنند. حزب کمونیست چین متعهد شده که «اقدامات جاسوسی و نفوذی» نیرو‌های متخاصم را به شکل جدی سرکوب خواهد کرد. ده‌ها تن در این اعتراضات توسط نیرو‌های امنیتی دستگیر شده‌اند. از سوی دیگر، وزیر امنیت هنگ‌کنگ نیز دیروز هشدار داد که این تظاهرات «مقدمات یک انقلاب رنگی دیگر» است و از شهروندان خواست از شرکت در این فعالیت‌ها که به امنیت ملی آسیب می‌زند، خودداری کنند. به گزارش رویترز، در بحبوحه افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در چین، اعتراض‌های گسترده‌ای به بازگرداندن پروتکل‌های سختگیرانه در این کشور در حال انجام است. در چین قرنطینه‌ها مجدداً برقرار شده و مردم به شرکت در آزمایش‌های انبوه کرونا تشویق شده‌اند. مردم چین می‌گویند در تمام نقاط دنیا وضعیت زندگی و کسب و کار مردم به حالت عادی درآمده، اما آن‌ها همچنان باید شاهد قرنطینه‌های سفت و سخت باشند. این اعتراضات چند روز پیش در پی آتش‌سوزی مرگبار در مرکز استان مسلمان‌نشین چین شروع شد. در این آتش‌سوزی که در شهر اورومچی رخ داد، ۱۰ نفر کشته شدند و مردم می‌گویند قرنطینه باعث سخت شدن کمک‌رسانی به این افراد شده است. بسیاری از مردم چین بر این باورند که قرنطینه کووید تلاش‌های نجات را با مشکل مواجه کرده یا قربانیان را در خانه‌های‌شان به دام انداخته است. هرچند برخی رسانه‌های غربی سعی دارند اینگونه نشان دهند که اعتراضات در چین در حال گسترش است، اما شبکه اسکای‌نیوز دیروز با حضور در میادین و مکان‌هایی که معترضان به قانون کووید صفر در شانگ‌های در آن تجمع می‌کردند تأیید کرد زندگی مردم به حالت عادی بازگشته است و تجمعی دیگر وجود ندارد.
موضع محتاطانه امریکا
جان‌کربی سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا با اعتراضات چین همراهی و تآکید کرده که نمی‌خواهد معترضان آسیب دیده یا ارعاب شوند. با این حال کاخ سفید در برابر تحولات اخیر موضع محتاطانه‌ای گرفته است. به گزارش سی‌ان‌ان، مقامات ارشد ایالات متحده که از نزدیک ناآرامی‌ها را در چین زیر نظر داشته‌اند، در چند روز گذشته دو چیز را روشن کرده‌اند؛ اینکه دولت جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا از حق هر مردمی برای اعتراض مسالمت آمیز حمایت می‌کند و اینکه سیاست به اصطلاح چین در برابر کووید صفر را به سادگی یک رویکرد صحیح نمی‌داند. اما مقامات دولت مراقب بوده‌اند که فراتر از حاشیه‌های این نظرات عمومی قدم نگذارند و با دقت به سؤالات گسترده‌تر در مورد ارزیابی ایالات متحده از وضعیت یا نقش بالقوه آینده آن در حمایت از فریاد‌های مردم چین برای آزادی بیشتر گام بردارند. یک مقام ارشد امریکایی به سی‌ان‌ان، گفت که کاخ سفید مراقب است ماهیت اعتراضات را اغراق آمیز نشان ندهد و خاطرنشان کرد در حالی که برخی درخواست‌ها برای کناره‌گیری شی جین پینگ وجود داشته است، از هم اکنون، اکثر اعتراضات در این کشور بیش از یک میلیارد نفری، کوچک و محلی به نظر می‌رسند و بیشتر هدف‌شان پایان دادن به قرنطینه‌های کووید و تأمین شرایط کاری بهتر است تا فشار بلندتر برای دموکراسی. این مقام گفت: «ما باید بسیار مراقب باشیم که یک واقعیت تحریف شده ایجاد نکنیم.» یک مقام ارشد واشنگتن هم گفت: «نگرانی از اینکه مقامات چینی از هرگونه واکنش ایالات متحده به عنوان تلاشی برای دامن زدن به اعتراضات به عنوان یک تلاش مخرب خارجی برای تضعیف چین استفاده کنند، عاملی است که با دقت مورد توجه قرار گرفته است.»
ارزیابی اندیشکده امریکایی
علاوه بر کاخ سفید، ارزیابی اندیشکده‌های امریکایی هم از وضعیت اعتراضات چین مشابه همان موضعی است که دولت دارد. اسکات‌کندی عضو مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی واشنگتن در این باره گفت: «سطح اعتراضات خیلی گسترده نیست. مشخص نیست که این اعتراضات در هر جایی چقدر بزرگ است. به نظر می‌رسد شاید چند صد نفر. اما چیزی که واقعاً چشمگیر است این است که این موضوع در چندین شهر به طور همزمان در مورد همان موضوع پایان دادن به کووید صفر اتفاق می‌افتد. او گفته که به نظر می‌رسد که خواسته‌های مرکزی معترضان حول پایان دادن به کووید صفر و انتقال به دوران پس از همه‌گیری در سریع‌ترین زمان ممکن است و تهدیدی برای دولت نیست». اگرچه واشنگتن در ماه‌های اخیر بر سر مناقشه تایوان با چین به شدت درگیر است، اما مقامات دو طرف سعی دارند اختلافات را به حداقل رسانده و اجازه ندهند تنش‌ها بیش از این تشدید شود و این مسئله در دیدار اخیر بایدن و شی جین پینگ در حاشیه نشست گروه ۲۰ مورد تأکید قرار گرفت. بنابراین، واشنگتن سعی دارد در برخورد با اعتراضات اخیر موضعی اتخاذ نکند که به روابط دو‌جانبه صدمه‌ای وارد کند.
برخلاف مواضع محتاطانه امریکا، کشور‌های اروپایی و کانادا از همان ابتدا موضعی خصمانه در برابر چین گرفتند و سعی کردند با ژست دموکراسی‌خواهانه، از معترضان حمایت کنند. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا دیروز در سخنانی گفت، همه باید در چین حق تظاهرات داشته و از آزادی بیان بهره‌مند باشند و کانادایی‌ها تظاهرات چین را با دقت زیر نظر دارند. رئیس‌جمهور آلمان هم پیش‌تر از دولت چین خواسته بود به حقوق معترضان که دنبال عدالت و آزادی هستند، احترام بگذارد. غربی‌ها اخیراً بودجه‌هایی را برای مقابله با پیشرفت‌های نظامی و اقتصادی چین در منطقه و جهان اختصاص داده‌اند تا قدرت این غول نوظهور را مهار کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار