خانواده‌ها پویانمایی ایرانی را به سینما تحمیل کردند
کد خبر: 1119568
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004hFY
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
آبروداری پویانمایی ایرانی در روز‌های رکود سینما
خانواده‌ها ترجیح می‌دهند به جای دیدن فیلم‌های کمدی، دست بچه‌ها را بگیرند و برای دیدن پویانمایی‌های ایرانی به سینما بروند
محمدصادق عابدینی

خانواده‌ها ترجیح می‌دهند به جای دیدن فیلم‌های کمدی، دست بچه‌ها را بگیرند و برای دیدن پویانمایی‌های ایرانی به سینما بروند. صدرنشینی پویانمایی‌های سینمایی ایرانی در جدول فروش هفتگی سینما نشان می‌دهد که این‌بار خانواده‌ها هستند که مشخص می‌کنند سینما قرار است به کدام سو برود. پس از مدت‌ها رکود اکران، پویانمایی‌های ایرانی به کمک گیشه سینما آمدند و آثار پویانمایی به رقیب جدی برای سینمای کمدی تبدیل شده است.
براساس آمار سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) که مرجع معتبر اعلام میزان فروش فیلم‌های در حال اکران است، پویانمایی «لوپتو» در روز سه‌شنبه و در زمانی که به دلیل مسابقه فوتبال میان تیم‌های ایران و امریکا، شاید کمتر فرصت سینما رفتن برای مردم به وجود می‌آمد، ۱۶ هزار و ۸۹۰ بلیت فروخته است. این تعداد بلیت برای ۲۲۳ سالن به ثبت رسیده است. این در حالی است که پویانمایی «لوپتو» از ۱۱ آبان‌ماه روی پرده سینما‌ها رفته است. در همین روز فیلم سینمایی «بخارست» که یک اثر کمدی است و دو هفته پس از لوپتو بر پرده سینما‌ها آمده و در ۲۲۴ سالن اکران شده است با فروش ۱۱ هزار و ۶۷۷ بلیت در رده دوم قرار دارد. فیلم سینمایی «طبقه یک‌و‌نیم» هم که دیگر فیلم تازه اکران شده به شمار می‌رود در این روز فقط ۲۸۴ بلیت فروخته است. فیلم سینمایی «بیرو» که همزمان با لوپتو به سینما‌ها آمده نیز با فروش ۲۵ بلیت به یک فیلم شکسته‌خورده تبدیل شده است.
نزدیک به یک ماه از اضافه شدن فیلم‌های جدید به چرخه اکران می‌گذرد. فیلم سینمایی بخارست هم دو هفته‌ای است که در حال اکران است و به نظر می‌رسد که اکنون سینما به حضور فیلم‌های جدید به شدت نیاز دارد، اما فیلم‌های کهنه شده‌ای مانند «انفرادی»، «سگ‌بند» و «ابلق» همچنان بر پرده سینما‌ها هستند. در این شرایط که فیلم تازه‌ای برای تماشاگران وجود ندارد، خانواده‌ها ترجیح می‌دهند به جای تماشای کمدی‌های بازاری، دست فرزندان خود را بگیرند و به سینما‌ها بروند تا پویانمایی‌های ایرانی را مشاهده کنند.
این روز‌ها پویانمایی‌های ایرانی به عنوان زینت‌المجالس سینما دیده نمی‌شوند. در عمل بار فروش گیشه روی دوش پویانمایی‌هایی مثل «پسر دلفینی» و «لوپتو» است. پسر دلفینی اکنون در ردیف هفتم پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۱ حضور دارد و با توجه به فروش مناسبی که در این روز‌ها دارد، در روز‌های آینده به رتبه‌های بالاتر صعود خواهد کرد و احتمالاً در هفته آینده رتبه چهارم یا پنجم را به دست می‌آورد. لوپتو هم که این روز‌ها در رقابت برای صدرنشینی فروش هفتگی با «بخارست» و «پسر دلفینی» در رقابت است، در طول یک ماه اکران توانسته فروش خود را از ۵ میلیارد تومان عبور دهد. در صورت نبود دو پویانمایی ایرانی در چرخه اکران سینما، کورسوی چراغ سالن‌های سینما هم رو به خاموشی می‌رفت. در این شرایط باید به موضوع تولید پویانمایی برای حفظ بازار ایجاد شده برای دیده شدن پویانمایی‌های ایرانی توجه کرد. امیررضا مافی، مدیر مرکز پویانمایی سوره که از جمله مراکز تخصصی تولید پویانمایی در ایران به شمار می‌رود، می‌گوید: «ما در مرکز پویانمایی سازمان سینمایی سوره به صورت مکرر در حال تلاش هستیم تا پویانمایی را در سراسر ایران گسترش دهیم و شعار ما فراتهران است.»
مافی در خصوص قول ساخت پویانمایی‌ها در سال‌های پیش‌رو می‌گوید: «همه پویانمایی‌های سینمایی که قول ساخت آن‌ها را داده بودم در استان‌های متفاوتی ساخته می‌شوند.»
مافی ادامه می‌دهد: «ما قول اکران سالی یک پویانمایی را دادیم که پویانمایی ‎ «مسافری از دایتیا» از شهر مشهد، «رؤیاشهر» استان اصفهان شهر کاشان و «یوز» از کرمان اسامی پویانمایی‌های در حال کار هستند.»
به نظر می‌رسد رونق یافتن تولید پویانمایی می‌تواند مانع از ایجاد خلل در اکران آثار پویانمایی ایرانی در سینما‌ها شود. ایجاد ذائقه در مخاطب ایرانی برای تماشای آثار پویانمایی در سینما اقدامی است که از چند سال گذشته آغاز شده،، ولی به دلیل نبود یک جریان منظم تولید هنوز به سرانجام نرسیده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار