کد خبر: 1118652
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
جمهوریخواهان پیش از آغاز به کار کنگره جدید که اکثریت آنها را دارد، به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای تشدید نظارت بر ارسال تسلیحات به اوکراین فشار آورده‌اند.
روزنامه واشنگتن پست امروز یکشنبه نوشت: جمهوریخواهان برغم اینکه در مجلس نمایندگان اکثریت قاطعی را هم در انتخابات میاندوره ای به دست نیاوردند به دولت بایدن هشدار داده اند انتظار نظارت بسیار سخت تر بر کمک‌های نظامی به اوکراین را داشته باشد.

دولت آمریکا در هفته‌های اخیر تلاش کرده تا اقدام‌های خود در راستای ردیابی سلاح های ارسالی را علنی کند. وزارت خارجه و پنتاگون هر دو طرح‌هایی از جمله تحقیقات بیشتر را ارائه کردند تا مانع از افتادن سلاح‌های آمریکایی به دست "نااهلان" شوند.

مارجری تیلر گرین نماینده جمهوریخواه پس از درخواست مجدد بایدن برای کمک ۳۷ میلیارد دلاری به دولت اوکراین، گفت که کنگره دولت را مسئول تمام کمک‌های مالی به اوکراین می‌داند.

کوین مک کارتی نماینده جمهوریخواه ایالت کالیفرنیا ضمن هشدار در مورد دادن "چک سفید" به اوکراین برای جنگ با روسیه، به لزوم مسئولیت پذیری دولت در این زمینه اشاره کرد.

برخلاف بدبینی جمهوریخواهان در مورد ارسال سلاح به اوکراین، چنین زمینه‌هایی از حمایت دو حزبی برخوردار هستند.
جیسون کرو نماینده دموکرات ایالت کلورادو در یک مصاحبه تاکید کرد که مالیات دهندگان شایسته دانستن این هستند که سرمایه گذاری‌ها به کجا می‌رود.

این نماینده دموکرات در کمیته خدمات مسلحانه مجلس دستورالعمل‌هایی به بازرس کل وزارت دفاع ابلاغ کند تا اقدام‌های پنتاگون برای حمایت از اوکراین مورد بررسی، تحقیقات و رسیدگی قرار گیرد.

وی در این باره توضیح می‌دهد که ایالات متحده ردیابی سلاح‌های آمریکایی را در بحبوحه جنگ اوکراین تسریع می‌بخشد؛ در هر جنگی امکان اشتباه و تخصیص اشتباه تجهیزات جنگی وجود دارد.

قانونگذاران، مقام‌های پنتاگون و کارشناسان همگی اشاره کرده اند که آنها به دنبال جلوگیری از افتادن هر تکه (سلاح) کوچک به دست روس‌ها نیستند اما خواستار کسب اطمینان از عدم وقوع این اتفاق در مقیاس بزرگ هستند.

هفته‌ها پس از حمله اخیر روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، گروهی از مقام های بین سازمانی در دولت بایدن با کارشناسان خارجی کنترل تسلیحات دیدار کردند تا درباره خطر گسترش سلاح‌های سبک در این جنگ گفت و گو کنند.

نگرانی‌های بیشتر گروه‌های ناظر درمورد گسترش تسلیحات متوجه کشورهایی است که جنگجویان خود را به دو کشور روسیه و اوکراین فرستاده اند. ورود جنگجویان خارجی به یک درگیری خطر ورود تسلیحات قدرتمند را با پایان جنگ در اوکراین به دنبال دارد. این درحالی است که گزارش‌های ضد و نقیضی درباره حضور جنگجویان خارجی در اوکراین وجود دارد و مشخص نیست که در واقع چه تعداد از این افراد برای دولت کی‌یف می جنگند.

در یک مورد آشکار مقام‌های فنلاندی در آبان ماه اعلام کردند، تسلیحاتی که برای اوکراین فرستاده شده به دست افرد تبهکار افتاده است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار