کد خبر: 1117902
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
اردوغان:
رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر گفت که ممکن است با بشار اسد دیدار کند و «هیچ خصومتی دائمی نیست».

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) در پاسخ به خبرنگاران پس از سخنرانی در جمع نمایندگان حزب عدالت و توسعه گفت که ممکن است با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار کند.

به نوشته روسیا الیوم، او که برای سخنرانی در خصوص عملیات نظامی در سوریه در جمع اعضای حزب خود حضور یافته بود، به خبرنگاران گفت: «ممکن است با بشار اسد دیدار کنم، در سیاست هیچ خصومتی دائمی نیست و در این باره در نهایت گام‌های خود را خواهیم برداشت».

در این راستا «دولت باغچلی» سیاستمدار ترک و رهبر حزب حرکت ملی نیز امروز گفت: «رئیس‌جمهور ما اردوغان با السیسی دیدار کرد و این اقدامی صحیح و رویداد خوبی بود، اما نباید به این اکتفا کرد بلکه باید با بشار اسد نیز دیدار کند و یک اراده مشترک علیه سازمان‌های تروریستی به وجود آید».

چند ماهی است که محافل رسانه‌ای و سپس مقامات رسمی ترکیه درباره احتمال عادی‌سازی روابط میان آنکارا و دمشق سخن می‌گویند، هرچند مقامات سوریه تاکنون موضعی در این باره نگرفته‌اند. البته مقامات دمشق هماهنگی‌های امنیتی با سازمان امنیت ترکیه را رد نمی‌کنند.

در این خصوص «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، پنجشنبه هفته گذشته ( ۱۷ نوامبر)، تصریح کرد که پس از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که قرار است در ژوئن سال آینده برگزار شود، احتمالا درباره روابط با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بازنگری می‌کند.

وی در هنگام بازگشت از نشست گروه ۲۰ در اندونزی، در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار با رئیس‌جمهور سوریه گفت: «هیچ نارضایتی یا اختلاف ابدی در سیاست وجود ندارد. پس از انتخابات ۲۰۲۳ ترکیه، می‌توانیم درباره روابط با دمشق بازنگری کنیم».

او پیش از این نیز درباره دیدار با بشار اسد گفته بود: «تا اینجای کار چنین دیداری در دستور کار نیست. اما نمی‌توانم بگویم که دیدار با بشار اسد برای من غیرممکن است. وقتی که زمان مناسب فرا برسد می‌توانیم با رئیس‌جمهور سوریه هم دیدار کنیم».

از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در تاریخ ۱۹ مهمر ماه گفت که این کشور باید با دولت سوریه گفت‌وگو کند.

او گفته بود که بدون مصالحه بین معارضان و دولت سوریه، «امکان ندارد در سوریه ثبات برقرار شود. لذا آنکارا باید برای تحقق این مصالحه، با نظام [بشار] اسد گفت‌وگو کند».

در تاریخ ۱۸ آبان ماه نیز «دوغو پرینچک» رئیس حزب وطن ترکیه (متحد اردوغان) اعلام کرد که پیش از آغاز سال جدید میلادی، با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار خواهد کرد.

وی در نشستی با حضور اعضای حزبش گفت: «ما به همراه دوستمان، ادهم سنجاک، تاجر ترکیه‌ای در دو ماه آینده، در ماه نوامبر یا دسامبر به دعوت آقای بشار اسد به سوریه خواهیم رفت».

برخی از تحلیلگران، تمایل دولت ترکیه برای بهبود روابط با سوریه بعد از ۱۱ سال بحران‌آفرینی و حمایت از گروه‌های تروریستی را به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در سال آتی میلادی ربط می‌دهند. این تحلیلگران می‌گویند آنکارا در تلاش است خودش را از سوریه خارج کند و موضوع آوارگان سوری را که موجب نارضایتی مردم ترکیه شده را حل و فصل کرده و آن‌ها را به کشورشان باز گرداند.

در این میان دولت سوریه نیز بارها اعلام کرده است که ترکیه در گام اول باید به اشغالگری خاک سوریه پایان داده و حمایت از گروهک‌های تروریستی را پایان دهد. دمشق تأکید دارد که «توافق آدانا» (۱۹۹۸) بهترین توافق برای حل و فصل موضوعات میان سوریه و ترکیه است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار