کد خبر: 1117879
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
 سه انفجار که یکی از آن‌ها در ورودی شهر قدس اشغالی رخ داده، منجر به کشته شدن دست‌کم یک صهیونیست و زخمی شدن چند تن دیگر شد؛ انفجار‌هایی که پلیس رژیم صهیونیستی را مجبور کرد در سراسر سرزمین‌های اشغالی حالت فوق‌العاده اعلام کند و صهیونیست‌های افراطی از احتمال وقوع انتفاضه قدس خبر بدهند. فلسطینیان با پخش شیرینی از انفجار‌های قدس استقبال کردند. 
 سه انفجار که یکی از آن‌ها در ورودی شهر قدس اشغالی رخ داده، منجر به کشته شدن دست‌کم یک صهیونیست و زخمی شدن چند تن دیگر شد؛ انفجار‌هایی که پلیس رژیم صهیونیستی را مجبور کرد در سراسر سرزمین‌های اشغالی حالت فوق‌العاده اعلام کند و صهیونیست‌های افراطی از احتمال وقوع انتفاضه قدس خبر بدهند. فلسطینیان با پخش شیرینی از انفجار‌های قدس استقبال کردند. 
 
به گزارش «جوان»، اگر بنیامین نتانیاهو تا دو هفته دیگر با صهیونیست‌های افراطی به توافق برسد، تندرو‌ترین کابینه رژیم صهیونیستی تشکیل خواهد شد، کابینه‌ای که در داخل، به سمت سیاست‌های نژادپرستانه و در خارج به سمت گسترش‌طلبی حرکت می‌کند. فلسطینیان که پیش از این گفته بودند راست و میانه‌رو برایشان تفاوتی ندارد، دیروز با یک عملیات که با انفجار بمب در ایستگاه اتوبوس اتفاق افتاد، حداقل یک صهیونیست را کشته و ۲۲ تن دیگر را زخمی کردند. رسانه‌ها حال دو تن از مجروحان را وخیم اعلام کرده‌اند. علاوه بر انفجار در ورودی قدس، تلویزیون اسرائیل از وقوع دو انفجار دیگر در شهرک «راموت» در قدس غربی خبر داد که دست‌کم شش زخمی برجای گذاشته است. درپی این انفجار‌ها که صبح دیروز اتفاق افتاد، جلسه‌ای میان رؤسای نهاد‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و در رأس آن‌ها بنی گانتس، وزیر جنگ و رئیس شاباک برگزار شد و نیرو‌های پلیس و ارتش رژیم صهیونیستی در قدس به حالت آماده‌باش درآمدند. شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی گزارش کرده که پلیس این رژیم در سراسر سرزمین اشغالی حالت فوق‌العاده اعلام کرده و در خصوص تکرار حملات فلسطینی‌ها هشدار داده است. نیرو‌های پلیس و ارتش رژیم صهیونیستی در قدس به حالت آماده‌باش درآمده و به جست‌وجوی عاملان انفجار پرداختند. بیش از ۵ هزار مأمور امنیتی رژیم صهیونیستی در پی این انفجار‌ها در سرتاسر بیت‌المقدس مستقر شدند و برخی دیگر ایستگاه‌های اتوبوس را برای یافتن هرگونه مواد منفجره کارگذاری شده جست‌وجو کردند. شبکه خبری‌ای ۲۴ اسرائیل از دستگیری سه فلسطینی در ارتباط با این عملیات خبر داده و واشنگتن‌پست نوشت که انفجار‌های قدس در بحبوحه افزایش خشونت بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در سال جاری روی داده و بیم آن می‌رود که بازگشتی به انفجار‌های ۲۰ سال پیش باشد. به نوشته واشنگتن‌پست، این حادثه یادآور انتفاضه دوم در اوایل دهه ۲۰۰۰ است که طی آن حماس، گروه اسلام‌گرای فلسطینی، موجی از بمب‌گذاری‌ها را در سراسر اسرائیل سازماندهی کردند. یتامار بن گویر، عضو تندرو کِنست اسرائیل که گفته می‌شود یکی از اعضای اصلی کابینه دولت بنیامین نتانیاهو خواهد بود در واکنش به انفجار‌های قدس گفت: «انفجار در قدس ما را به زمان انتفاضه لعنتی بازگرداند.» عمر بارلو، وزیر امنیت عمومی اسرائیل هم که چهار شنبه از محل انفجار‌ها بازدید کرده، گفت: «این یک حمله ترکیبی پیچیده در دو عرصه است که به نظر می‌رسد نتیجه یک زیرساخت سازمان‌یافته است و نه یک اقدام خود به خودی که در سال‌های اخیر آن را می‌شناسیم.» واشنگتن پست نیز نوشته که این انفجار‌های قدس نقطه عزیمت از حملات با فناوری ساده انفرادی است که اسرائیل در سال‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده است. 
 مقاومت آماده «تنش بزرگ»
وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای این عملیات‌ها را محکوم کرد. هفته قبل بنیامین نتانیاهو هم در تماس با اردوغان، انفجار‌های استانبول را محکوم کرده بود. این در حالی است که فلسطینیان در کرانه باختری در واکنش به عملیات قدس، شیرینی توزیع کردند. گروه‌های مقاومت در غزه نیز ضمن استقبال از عملیات قدس، تدابیر امنیتی بی‌سابقه‌ای اتخاذ کرده‌اند. المیادین گزارش کرده که مقاومت خود را برای «یک تنش بزرگ» که شاید به یک جنگ گسترده ختم شود، آماده می‌کند. گروه‌های مقاومت این انفجار‌ها را نتیجه یک عملیات دلاورانه و پاسخی طبیعی به جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان تندرو آن در قدس اشغالی، مسجدالاقصی و دیگر مناطق فلسطین خواندند. عبداللطیف القانوع، سخنگوی حماس در این باره تأکید کرد: اشغالگران ثمره جنایت‌های خود علیه ملت فلسطین و مسجدالاقصی را برداشت می‌کنند. خشم الاقصی شعله‌ور شده و همه مناطق را در خواهد نوردید. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با تبریک این عملیات تأکید کرد: تمامی عملیات یهودی‌سازی، حمله به مقدسات و مردم ما در قدس، الخلیل، جنین و نابلس بدون مجازات نخواهد ماند. جروزالم‌پست انفجار‌های قدس را به ایران ربط داده و در تحلیلی نوشت: «حمله دراورشلیم (قدس) در بحبوحه تنش‌های مرتبط با ایران صورت می‌گیرد که در حال حاضر در منطقه بالاست. علاوه بر حمله ایران به یک کشتی در خلیج عمان، دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز چهار شنبه «جزئیات جدیدی از ترور یکی از رهبران ارشد سپاه پاسداران ایران در ریف دمشق» در روز چهار شنبه منتشر کرد.» به نوشته جروزالم پست ایران ممکن است به دنبال سوءاستفاده از حملات اخیر قدس باشد و تلاش کند تنش‌های بیشتری را دامن بزند یا جهاد اسلامی را تشویق به انجام حملات کند یا تلاش کند تنش‌هایی ایجاد کند که کرانه باختری یا غزه را ملتهب کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار