کد خبر: 1117445
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
رئیس شرکت «روس اتم » روسیه نسبت به فاجعه هسته‌ای احتمالی در نیروگاه «زاپروژیا» در اوکراین هشدار داد.
به دنبال حملات اخیر ارتش اوکراین به نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا»، مدیر شرکت دولتی «روس اتم» روز دوشنبه نسبت به احتمال وقوع یک فاجعه  در این تاسیسات هسته‌ای هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»،«آلکسی لیخاچف» مدیر شرکت «روس اتم» با هشدار به جامعه جهانی گفت که این نیروگاه در معرض خطر  فاجعه هسته‌ای قرار دارد. وی با درخواست جهت اقداماتی در این زمینه گفت که باید هرکاری را که می‌توان انجام داد تا امنیت این نیروگاه هسته‌ای تامین شود.

زاپروژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپاست و روسیه در اولین روزهای عملیات نظامی خود در اوکراین، کنترل این تاسیسات را به دست گرفت و این نیروگاه به طور عادی به کار خود ادامه داد.

وزارت دفاع روسیه روزهای شنبه و یکشنبه از سر سرگیری حملات  نیروهای مسلح اوکراین  به این تاسیسات پس از یک وقفه دو ماهه خبر داد.  وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که اوکراین به سمت خطوط برق تامین کننده نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گلوله شلیک کرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود  افزود که  کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متخصصان امور برق هسته‌ای شرکت دولتی «روس اتم» در حال بررسی آسیب‌های وارده به این نیروگاه هسته‌ای هستند(جزئیات بیشتر).

نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا محسوب می‌شود و فاصله چندانی با خط مقدم درگیری‌ها در اوکراین ندارد، ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت دارد و حدود یک چهارم برق مورد نیاز اوکراین را تامین می‌کند.

روسیه در  ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی را در اوکراین آغاز  و از آن زمان تاکید کرد که به دنبال نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین و هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی است و به زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور کاری ندارد.

چندی پیش در 4 منطقه اوکراین شامل منطقه زاپوروژیا همه‌پرسی بر سر پیوستن به روسیه برگزار شد که اکثریت قاطع مردم این مناطق به این پیوستن رای مثبت دادند. 

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار