کد خبر: 1117377
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۳
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد
عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم گفت: ایران با دیپلماسی خوبی که ایجاد کرده، در آمریکاری جنوبی سهامدار پالایشگاه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شد و حالا نیز با روسیه در زمینه همکاری و سوآپ گاز به توافق نهایی رسیده است.

قاسم ساعدی با اشاره به راهکار‌های خنثی سازی تحریم‌های نفتی اظهار کرد: با جنگ روسیه و اوکراین، روسیه اروپا را تحت تحریم‌های گازی قرار داد که با این وجود آمریکا نتوانست ذخایر نفتی خود را وارد بازار‌های جهانی کند تا خلا بازار روسیه را پر کند.

وی افزود: اخیراً نگاه می‌کنیم که کشور‌هایی اروپایی که طی این سال‌ها بر طبل تحریم می‌کوبیدند و هم‌صدا با آمریکا علیه ایران تحریم می‌کردند، دست نیاز دراز کردند و جمهوری اسلامی با یک دیپلماسی انرژی نرم و فرامنطقه‌ای توانست نظر اروپایی را به خود جلب کند تا خلا نفتی و گازی پر کند.

ساعدی با اشاره به معاملات ایران و روسیه در زمینه واردات گاز بیان کرد: این موضوع یک تامین اقتصادی خوب است که منجر به اشتغال‌زایی می‌شود، حال اگر بخواهیم گاز را وارد کشور کنیم، نیاز به یک صنعت داریم که شبکه‌های انتقال را باید از صنعت داخل تامین کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: وقتی با یک قیمت وارد و با نرخ بالاتر صادر کنیم، این امر منجر به رونق صنعت می‌شود که با این وجود می‌توان گفت نسخه اروپایی همگام با آمریکایی‌ها منسوخ شده است، امروز بازار خرید نفت ایران جای جای جهان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مسیر تولید نفت مشخص است، گفت: ایران با دیپلماسی خیلی خوبی که ایجاد شد به سهامدار شدن پالایشگاه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در آمریکای جنوبی شریک است و همواره همجوار و شریک جدید ونزوئلا و کشور‌های همجوار می‌شود.

ساعدی با اشاره به شکست تحریم‌های نفتی بیان کرد: با دیپلماسی سیاسی و شرکای جدید دیگر تحریم‌های نفتی احساس نمی‌شود. ایران با دیپلماسی خیلی خوبی که ایجاد کرد، در آمریکایی جنوبی سهامدار پالایشگاه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شد و حالا نیز با روسیه در زمینه همکاری و سوآپ گاز به توافق نهایی رسیده است. با اتمام بازسازی اولین پالایشگاه فراسرزمینی، ایران علاوه بر سهامدار شدن در این پالایشگاه، روزانه فروش نفت خام خود را نیز افزایش داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تاثیر شرکت‌های دانش بنیان در شکست تحریم‌های نفتی گفت: صنعت دانش بنیان ما مورد قبول کشور‌های مدعی جهان است به طوری که در شرایط کنونی که روسیه تحت تحریم اروپا و کشور‌های غربی است، اعلام کردند که مایحتاج فنّاوری ما را از مپنا بگیرند که در بحث نیرو و انرژی یکی از قطب‌های صنعت داخل است.

وی با بیان اینکه ایران قطب صنعت‌گر صادرکننده فنّاوری است، افزود: وقتی روسیه مدعی امروز مایحتاج خود را به جای کشور‌های اروپایی از ما تامین می‌کند، که صنعت ما مشتری خوبی دارد و ایران یک‌قطب صنعت‌گر صادرکننده فنّاوری است که این امر نشان دهنده موفقیت جوانان و دانشمندان صنعت است.

ساعدی ادامه داد: امروز صادرکننده فنّاوری هستیم به طوری که قطعات مورد نیاز صنعت تولید داخل از نمونه خارجی بسیار مؤثرتر است که این امر نشان می‌دهد که پیشرفت علمی به اقتدار جمهوری اسلامی افزوده است.

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه تحریم‌های نفتی با تفاهم‌نامه فنّاوری به آن‌سوی مرز‌ها خنثی می‌شود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند که دانش بنیان‌ها را بیابید و آن‌ها را به بحث صنعت و ایجاد خدمات فنی بیاورید، چراکه امروزه می‌بینیم محصولات دانش بنیان‌ها موجب شده تا دنیا به صنعت ما رغبت پیدا کنند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار