کد خبر: 1116458
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲

تیرآهن سبک و سنگین را با چه ویژگی‌ها بشناسیم؟

رپورتاژ آگهی/ تیرآهن یکی از اصلی‌ترین مصالح مورد استفاده در سازه‌ها و ساختمان‌های مختلف است. یکی از معروف‌ترین انواع تیرآهن‌های موجود که در بازار به نام هاش شناخته می‌شود، از لحاظ شکل ظاهری مشابه حرف H انگلیسی است. این محصول دارای دو نوع سبک و سنگین است که آشنایی با مشخصات و تفاوت آن‌ها در انتخاب تیرآهن مناسب برای پروژه اهمیت زیادی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی تیرآهن سبک و سنگین با پیوان همراه باشید. به علاوه امکان اطلاع از بروزترین قیمت تیرآهن هم در وب‌سایت ما وجود دارد.

تیرآهن هاش چیست؟

پیش از پرداختن به تفاوت‌های هاش سبک و سنگین باید به بررسی ماهیت این محصول بپردازیم. تیرآهن هاش که به آن بال پهن هم گفته می‌شود از دو بال و یک جان تشکیل شده است. بخش جان در حقیقت برای مقاومت در برابر نیروهای برشی و بخش بال به منظور افزایش استقاومت طراحی شده‌ است. اگر به صورت افقی به این محصول نگاه کنید، به شکل حرف H انگلیسی دیده می‌شود؛ به همین دلیل به آن تیرآهن هاش نیز می‌گویند.

همانطور که در ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم، تیرآهن به دلیل تشکیل اسکلت اصلی ساختمان، به طور مستقیم در ایمنی سازه نقش دارد. بنابراین یکی از مهم‌ترین مصالح مورد استفاده در ساخت پروژه‌های عمرانی مختلف در نظر گرفته می‌شود که آشنایی با آن به منظور انتخاب نوع مناسب، حائز اهمیت است.

مراحل تولید تیرآهن هاش

باید دید که این محصول پرکاربرد چگونه تولید می‌شود؟ برای تولید تیرآهن هاش از فرآیندی به نام نورد گرم استفاده می‌شود. در اولین مرحله شمش‌های آهنی وارد کوره‌هایی با دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌شوند. بعد از گذشت مدت زمانی مشخص، شمش‌ها به حالت مومی یا نرم‌شوندگی می‌رسند. بنابراین این ماده‌ی ذوب شده و نرم توسط غلتک‌های مختلف پیش رفته تا به مرحله شکل‌گیری برسد.

این غلتک‌ها در چندین مرحله فشار زیادی را به ماده وارد کرده و باعث می‌شوند تا شکل‌های مختلفی به خود بگیرد. بعد از ایجاد ضخامت‌های متنوع در کل بدنه، سایزهای متنوعی از هاش تولید و بسته‌بندی می‌شود. مراحل شرح داده شده در این قسمت را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

۱. ورود شمش‌ها به کوره

۲. افزایش دمای شمش‌ها و رسیدن آن‌ها به حالت مومی

۳. قالب‌دهی

۴. عبور ماده از ایستگاه‌های چند مرحله به منظور تحت فشار قرار دادن آن

۵. کاهش لبه‌ها و ضخامت بال

۶. سایزینگ نهایی

روش مورد استفاده در ساخت تیرآهن بر روی کیفیت آن و در نتیجه کیفیت نهایی سازه اثر می‌گذارد. در زمان خرید این محصول باید به دنبال تیرآهن‌هایی با ضخامت طولی یکسان و بدنه‌ی تراز بروید. از آنجایی که برای تولید تیرآهن هاش مدت زمان بیشتری صرف شده و در عین حال از تجهیزات دقیق‌تری هم در آن استفاده شده است، قیمت آن در مقایسه با تیرآهن معمولی بیشتر است.

کاربرد تیرآهن هاش

به دلیل افزایش روز افزون استفاده از تیرآهن هاش، آشنایی با کاربردهای آن برای همه‌ی فعالان حوزه فولاد و ساختمان لازم است:

۱. ساخت خرپا: در صورت تمایل برای حذف ستون از پروژه، می‌توان از خرپا به جای آن استفاده کرد.

۲. ساخت برج: اندازه‌های طویل تیرآهن هاش آن را به گزینه‌ی ایده‌آلی برای برج‌سازی تبدیل کرده است.

۳. پل: در صنعت پل‌سازی برای ساخت سازه‌ای با مقاومت بالا از تیرآهن هاش سنگین استفاده می‌کنند که استحکام و بقای پل را دو چندان می‌کند.

۴. ساخت سازه‌های ضد زلزله: سطح مقطع پهن تیرآهن هاش باعث شده تا این محصول تنش کمتری را انتقال دهد که به نوبه‌ی خود از انتقال نیروهای وارده به سازه جلوگیری می‌کند.

۵. پالایشگاه: اصلی‌ترین کاربرد هاش در پالایشگاه استفاده از آن به صورت بست تیرآهنی است.

انواع تیرآهن هاش

انواع تیرآهن هاش در سه دسته به شرح زیر قرار می‌گیرد:

۱. تیرآهن هاش سبک (HEA~IPBL): وجود حرف L نشان‌دهنده‌ی پایین بودن وزن تیرآهن است. انواع مختلف تیرآهن سبک با طول بال ۱۰۰ تا ۳۰۰، سایز ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ و ارتفاع مقطع ۹۶ تا ۹۶۰ میلی‌متر تولید می‌شوند.

۲. تیرآهن هاش سنگین (HEB~IPB): در زمان تولید این محصول از استاندارد فولاد کشور آلمان استفاده می‌کنند. ابعاد تیرآهن هاش سنگین شامل ارتفاع مقطع ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر و طول بال ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر است.

۳. تیرآهن هاش فوق سنگین (HEM~IPBV): وجود حرف V نشان‌دهنده‌ی بالا بودن وزن تیرآهن است. این محصول مطابق با استاندارد فولاد آلمان تولید شده و ابعاد آن شامل طول بال ۱۰۶ تا ۳۰۲، سایز ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ و ارتفاع مقطع ۱۲۰ تا ۱۰۰۸ میلی‌متر است.

بدیهی است که قیمت این محصولات با هم متفاوت هستند، شما می‌توانید به راحتی و از طریق مراجعه به وب‌سایت پیوان انواع قیمت هاش سبک و سنگین ذوبی و وارداتی را دریافت کنید: https://pivan.co/product-category/beam-h/h/

تیرآهن سبک و سنگین را با چه ویژگی‌ها بشناسیم؟

تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین

بعد از آشنایی با انواع تیرآهن هاش، نوبت به بررسی تفاوت‌های دو نوع سبک و سنگین این محصول می‌رسد. باید بدانید که تیرآهن هاش سنگین در دسته‌ی پرکاربردترین مقاطع فولادی قرار داشته و به طور کل در مواردی که به مقاومت بالا نیاز باشد، استفاده می‌شود. هاش سنگین به دلیل مقاومت زیاد خود در تحمل وزن بالا، در ساخت خرپا و تیر کاربرد دارد.

در مجموع باید گفت که هاش سنگین در مقایسه با هاش سبک بال‌های پهن‌تر و ضخامت بیشتری دارد. به علاوه ابعاد، کاربرد و نوع بال‌های آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. تیرآهن سنگین با وجود سطح مقطع بزرگ‌تر، تحمل پایین‌تری در برابر تنش دارد به همین دلیل در ستون‌های عمودی از آن‌ها استفاده می‌شود.

برترین تولیدکنندگان داخلی تیرآهن هاش

مجموعه‌های مختلفی در سطح کشور در زمینه‌ی تولید تیرآهن هاش فعالیت می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

۱. ذوب آهن اصفهان

۲. فولاد غرب آسیا

۳. فولاد غرب کرمانشاه

۴. فولاد البرز ایرانیان

لازم به ذکر است که هاش سبک و سنگین تولید شده توسط ذوب آهن اصفهان و نمونه‌های وارداتی این محصول در پیوان به فروش می‌رسند.

جمع‌بندی

مهم‌ترین تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین ضخامت و وزن‌ این محصولات است که به صورت مستقیم بر روی مشخصات و کاربرد آن‌ها اثر می‌گذارد. یکی از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در بازار فولاد و آهن، تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها و پیدا کردن منبع مطمئنی برای دریافت مشاوه و خرید به ساده‌ترین صورت ممکن است. اگر به دنبال مزایای مختلفی همانند امکان خرید اینترنتی و تلفنی، صدور فاکتور در کوتاه‌ترین زمان ممکن،‌ تضمین اصالت و کیفیت کالا و دریافت سریع سفارش خود هستید، به پیوان مراجعه کنید. در وب‌سایت ما قیمت محصولات فولادی مختلف به صورت آنلاین و به‌روز قرار گرفته است؛ به علاوه شما می‌توانید از مشاوره و راهنمایی کارشناسان ما در زمان خرید هم استفاده کنید.

این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار