کد خبر: 1116388
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
یک رسانه آمریکایی پیام مداخله جویانه دولت جو بایدن را به نخست وزیر جدید عراق درباره گروههای مقاومت افشا کرد.
 

تارنمای آکسیوس شامگاه پنجشنبه به وقت محلی به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد دولت بایدن به نخست‌وزیر جدید عراق اعلام کرده است با وزیران و مقامات ارشدی که وابسته به "شبه ‌نظامیان تحت حمایت ایران" باشند، کار نخواهد کرد. 

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق آبان ماه جاری به عنوان نخست وزیر جدید عراق انتخاب شد.

 تارنمای آکسیوس نوشت که دولت بایدن  به این نتیجه رسیده است با "نعیم البودانی" وزیر آموزش عالی عراق که عضو عصائب اهل الحق است، همکاری نخواهد کرد.

این رسانه آمریکایی افزود، ایالات متحده علاوه بر این، درباره "ربیع نادر" که به سمت ریاست دفتر نخست‌ وزیری انتخاب شده، نگران است. نادر با رسانه‌های نزدیک به کتائب حزب الله همکاری داشته است. 

 آکسیوس به نقل از دو منبع آگاه خود اضافه کرد: "آلینا رومانوسکی" سفیر آمریکا در عراق از زمان به قدرت رسیدن السودانی در سه هفته گذشته پنج بار با او دیدار کرده است. 

این رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه خود نوشت: رومانوسکی (سفیر آمریکا در عراق) سیاست آمریکا در خصوص تعامل با وزیران و مقام‌های مرتبط با گروههای مقاومت عراق را به او ابلاغ کرده و همین پیام از طریق سایر مقامات دولت بایدن نیز به اطلاع دولت عراق رسیده است. 

 آکسیوس به نقل از منابع خود ادامه داد: دولت بایدن نگران است السودانی کنترل کافی بر "شبه نظامیان شیعه" ( گروههای مقاومت) نداشته باشد.

این رسانه آمریکایی اضافه کرد چنانچه حملات به نیروهای آمریکایی در عراق افزایش پیدا کند، سیاست دولت بایدن در قبال دولت عراق تغییر خواهد کرد.

پارلمان عراق در جلسه (۵ آبان ماه) به دولت محمد شیاع السودانی رأی اعتماد داد.

السودانی دو هفته پیش پس از آنکه «عبداللطیف رشید» رئیس جمهوری عراق پس از ماه‌ها تأخیر انتخاب شد، مأمور به تشکیل کابینه جدید عراق شد.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد، اما گروه‌ها و احزاب سیاسی و فراکسیون‌های حاضر در پارلمان با وجود گذشت ۱۲ ماه از برگزاری این رویداد، به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار