کد خبر: 1116165
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
وزیر نیرو از پیش‌بینی طرح‌های ویژه و اولویت‌دار برای هر یک از استان‌های کشور خبر داد و گفت: رکورد تاریخی کاهش بارش‌های جوی در برخی استان‌های کشور زده شد که این امر نگران‌کننده است.

علی‌اکبر محرابیان در همایش ویدئوکنفرانسی با مدیران عامل صنعت آب کشور ضمن خدا قوت بابت تلاش‌های مجدانه صورت گرفته در ماه‌های اخیر برای عبور موفق از تابستان سال ۱۴۰۱، گفت: خوشبختانه تابستان سختی را به واسطه مدیریت بهینه با کمترین مشکل و چالش پشت سر گذاشتیم.

وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت تقویت و افزایش تلاش‌ها و خدمات افزود: با توجه به کاهش بارش‌ها و وضعیت جوی و با در نظر گرفتن انتظارات مردم از دولت برای پیشبرد پروژه‌ها، نیازمند تلاش مضاعف هستیم.

وی اظهار کرد: شرایط موجود می‌طلبد تا با استفاده از یک برنامه حساب شده و کارشناسانه و نیز با بهره‌مندی از تجارب کارشناسان و مدیران در حوضه‌های آبریز در سطوح مختلف استانی و شهرستانی، برنامه‎‌های ویژه پیش‌بینی شود؛ چرا که با مصرف بهینه آب نیاز‌های بخش شرب، صنعت و کشاورزی کشور مرتفع و تامین می‌شود.

وی با اشاره به تجارب خوب کسب شده طی یک سال اخیر برای مدیریت این بخش افزود: حوضه‌های آبریز در سال‌های گذشته با تنش‌های آبی و اجتماعی روبه‌رو شدند، این در شرایطی است که با وجود حجم آب کمتر و مدیریت حساب شده و نیز تطبیق اجرا با برنامه‌های پیش‌بینی شده، نیاز‌های مردم مرتفع و رضایتمندی حاصل شد.

ثبت رکورد تاریخی کاهش بارش‌های جوی در برخی از استان‌های کشور

وزیر نیرو ادامه داد: رکورد تاریخی کاهش بارش‌های جوی در برخی استان‌های کشور از جمله کرمانشاه، همدان، تهران و البرز زده شد که این امر نگران‌کننده است، بر همین اساس باید توجه ویژه‌ای به تامین آب شرب شود.

محرابیان در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: از نظر کمیت و کیفیت اجازه هیچگونه ریسکی را در حوزه آب شرب نمی‌دهیم، خط قرمز ما در تامین آب شرب، رعایت کمیت و کیفیت است.

وزیر نیرو اجرای به موقع پروژه‌های عمرانی را حایز اهمیت دانست و افزود: عدم اجرای به موقع پروژه‌ها مشکلاتی را موجب می‌شود که این مشکلات در بعد اقتصادی و نیز در بعد وظیفه خدمت‌رسانی ظهور و بروز می‌کند.

محرابیان مهمترین ویژگی سیستم مدیریتی امروز در وزارت نیرو را عمل‌گرایی و حرکت جهادی عنوان کرد و گفت: سیستم اجرایی وزارت نیرو امروز در حالی‌که استراتژیک فکر می‌کند، بسیار عملگرا بوده و پروژه محور و جهادی فعالیت می‌کند.

عبور از محدودیت‌های مالی در پیشبرد پروژه‌های وزارت نیرو

وی از پشت‌سر گذاشتن محدودیت‌های مالی در پیشبرد پروژه‌های وزارت نیرو سخن به میان آورد و افزود: امروز بیش از ۱۰ میلیارد دلار امکان تامین و تجهیز منابع برای پیشبرد پروژه‌ها فراهم شده، همچنین در بودجه سال ۱۴۰۱ و سال‌های آتی تامین مالی پروژه‌ها به خوبی دیده شده است. خوشبختانه پایه و اساس بودجه وزارت نیرو تغییر کرده است.

پیش‌بینی طرح‌های ویژه و اولویت‌دار برای هر یک از استان‌ها

وی با اشاره به پیش‌بینی طرح‌های ویژه و اولویت‌دار برای هر یک از استان‌ها و شرکت‌های وزارت نیرو اظهار داشت: تاخیر در اجرای این دست از برنامه‌ها، قابل پذیرش نخواهد بود، مدیران ما باید در میدان عمل حضور داشته باشند و همواره در محل پروژه‌ها جلسات اجرایی برگزار کنند.

وی از تشکیل کمیسیون ویژه در همین زمینه خبر داد و افزود: در این زمینه برای پروژه‌هایی که در پیشرفت و اجرا تاخیر داشته باشند جلسه‌ای در این کمیسیون ویژه تشکیل و علل تاخیر در اجرا بررسی می‌شود، چنانچه مجوز کمیسیون ارائه شد، بر اساس مصوبه صادر شده، در برنامه آن پروژه بازنگری صورت خواهد گرفت.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به صدور و ابلاغ دستورالعمل ارزیابی پروژه‌ها گفت: باید بر اساس این دستورالعمل فعالیت‌ها هدایت شده و اطلاعات پروژه‌ها به صورت جزئی و کلی در این سامانه ثبت و ضبط شوند.

"مدیریت مصرف" و "پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای" دو بال وزارت نیرو در خدمت‌رسانی به مردم

محرابیان بیان داشت: ما یک دستگاه خدمتگزار هستیم و به مردم خدمت می‌کنیم در این زمینه دو بال مهم شامل "مدیریت مصرف" و "پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای" می‌تواند ما را به این مهم نزدیکتر کند.

وی با اشاره به طرح‌های جهاد آبرسانی و اضطراری اضافه کرد: طرح جهاد آبرسانی به عنوان پروژه عظیم ملی در ۳۱ استان و شهرستان و برای ۷۲۰۰ روستا در حال اجراست که هم اکنون پیشرفت ۲۷ درصدی را مطابق برنامه داشته است.

وزیر نیرو در همین راستا تصریح کرد: پروژه‌های اضطراری در موضوع آبرسانی نیز در بیش از ۸۰ شهر کشور تعریف شده که شامل پروژه‌های بزرگ، متوسط و کوچک است. این پروژه‌ها نیز باید در زمان تعیین شده به مرحله بهره‌برداری برسند.

وی در ادامه به اهمیت بهره‌مندی از روش بازچرخانی به منظور استفاده از ظرفیت پساب‌ها در کشور اشاره و اظهار کرد: بخشنامه بهره‌مندی از ظرفیت پساب‌ها در کشور ابلاغ شده است، با این روش امکان تامین آب به‌ویژه برای بخش صنعت کشور تسهیل می‌یابد.

به گفته وی، پساب‌ها بهترین و پایدارترین آب برای بخش‌هایی است که سرمایه‌گذاری هنگفتی دارند و نمی‌توانند تنش آبی را تحمل کنند.

محرابیان به مصوبات سفر‌های استانی ریاست جمهوری و نیز وزارت نیرو اشاره کرد و ادامه داد: سفر‌های استانی ریاست جمهوری و وزارت نیرو مطابق قولی که به مردم داده شده باید به موقع پیش بروند. عدم تحقق این مهم با ایجاد بی اعتمادی و ناامیدی همراه خواهد بود.

وزیر نیرو در پایان با تاکید بر بهره‌مندی از روش‌های نوین مدیریت پروژه‌ها در کنار استفاده از تجارب گذشته، حضور نخبگان در صنعت و راه‌اندازی سامانه‌های مدیریتی جدید را در راستای پیشبرد برنامه‌ها توصیه کرد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار