کد خبر: 1116032
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
معاون تعاون بنیاد شهید گفت: ۷۷ خانواده از شهدای هواپیمای اوکراینی تاکنون زیرپوشش بنیاد شهید قرار گرفته‌اند. البته برخی از خانواده‌های شهدای هواپیمای اوکراینی مناعت‌طبع بالایی دارند و این موضوع باید مدنظر مسئولان بنیاد باشد.
نشست بررسی پرونده شهدای هواپیمای اوکراینی روز سه‌شنبه ۲۴ آبان ماه با حضور معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران به صورت وبیناری در سالن شهید رسول‌زاده برگزار شد.

محمود پاکدل در این نشست با اشاره به حدیثی درباره اهمیت خدمت به مردم، گفت: امام کاظم (ع) می‌فرمایند «خداوند در زمین بندگانی دارد که سعی و کوشش فراوانی در رفع مشکلات مردم انجام می‌دهند و این افراد ایمنی یافتگان روز قیامت هستند» لذا خدمت به خانواده‌های معظم شهدا و حل بخشی از مشکلات و باز کردن گره آنها باعث افتخار است.

وی افزود: دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دسیسه‌های خود را علیه کشور ما شروع کردند. ۸ سال جنگ نابرابر با مقاومت دلیرانه فرزندان این ملت با پیروزی همراه بود. ۴۰ سال کشور توسط دشمنان در تحریم بود و تهاجم و شبیخون فرهنگی اجتماعی از طریق رسانه‌ها همواره ادامه داشته است و حتی تصور اینکه دشمن از توطئه دست بردارد اشتباه است.

پاکدل با بیان اینکه دشمنان به دنبال فرصت برای ضربه‌زدن به این ملت و نظام هستند، افزود: آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها از ایران بلکه از منطقه اخراج شد و هیچ جایگاهی در میان مردم منطقه ندارد. باید نسبت به توطئه‌های دشمنان هوشیار باشیم.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به انواع توطئه‌های دشمنان علیه ملت ایران گفت: یکی از این توطئه‌ها ترور شهید حاج قاسم سلیمانی در ۱۳ دی سال ۹۸ بدون رعایت قوانین بین‌المللی از طریق پهپادها بود که یک ملت داغدار شدند. اگر با دشمنان مقابله نمی‌شد آنها نیت دیگری را در سر داشتند. سپاه برای ادب کردن دشمن پایگاه استراتژیک عین‌الاسد را هدف قرار داد و این باعث افتخار بود ولی در آن مقطع که نیروهای سپاه در آماده‌باش بودند متأسفانه هواپیمای اوکراینی هدف قرار گرفت و ۱۷۶ نفر از سرنشینان آن به شهادت رسیدند و مردم و رهبر معظم انقلاب داغدار شدند.

وی افزود: بیشتر شهدای هواپیمای اوکراینی نخبه بودند و برای تحصیل علم به کشور دیگر می‌رفتند. رهبر معظم انقلاب با اطلاق عنوان شهید برای جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی موافقت فرمودند. تلاش دشمن این بود که خانواده‌های این شهدا از نظام دور باشند و ما این خانواده‌ها را در کنار خود نداشته باشیم ولی خانواده شهدای این هواپیما توطئه دشمن را خنثی کردند.

پاکدل با اشاره به ضرورت برگزاری با شکوه مراسم سالگرد شهدای این هواپیما گفت: این مراسم باید بهتر از گذشته برگزار شده و تکریم و پاسداشت و دلجویی از خانواده‌های شهدا در بالاترین سطح ممکن باشد. وظیفه داریم که در سالگرد این شهدا مراسم باشکوه برگزار کنیم و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

وی گفت: ۷۷ خانواده از شهدای هواپیمای اوکراینی تاکنون تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته‌اند و البته تعداد پرداخت خسارت در سال گذشته کم بود که در سال جاری افزایش یافته است. برخی از خانواده‌های شهدای هواپیمای اوکراینی مناعت‌طبع بالایی دارند و این موضوع باید مدنظر مسئولان بنیاد باشد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به حضور برخی خانواده‌های شهدای هواپیمای اوکراینی در خارج کشور گفت: تکریم خانواده این عزیزان به عهده وزارت امور خارجه گذاشته شده و در این زمینه نباید بهانه‌ای برای دشمنان باقی گذاشت و باید توطئه‌های آنها را خنثی کرد. موضوع پرداخت خسارت و تکریم خانواده‌های شهدا باید بیشتر پیگیری شود و استان‌هایی که تجربه خوبی در این زمینه دارند تجربه‌های خود را در اختیار استان‌های دیگر قرار دهند.

پاکدل خاطرنشان کرد: ۱۰ نفر از شهدای هواپیمای اوکراینی از اتباع افغانستان و ساکن ایران هستند که تلاش‌هایی انجام شده تا برای آنها نیز عنوان شهید لحاظ شود اما تا تعیین تکلیف نهایی باید این خانواده‌ها نیز تکریم شوند و در این زمینه تفاوتی بین اتباع ایرانی و غیرایرانی وجود ندارد.

وی با اشاره به هجمه‌ها و توطئه‌های رسانه‌های خارجی در مورد شهدای هواپیمای اوکراینی گفت: این شهدا فرزندان ما بوده‌اند و باید تلاش شود که به خانواده‌های آنها خدمت شود ضمن اینکه این انجام وظیفه توطئه‌های دشمنان را نیز خنثی خواهد کرد.

خانم سید جوادی، نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در ستاد پرداخت خسارت به خانواده شهدای اوکراینی در این نشست گفت: هیئت وزیران در نشستی تأکید کرد که ۱۵۰ هزار دلار به خانواده شهدای هواپیمای اوکراینی پرداخت شود. طبق مصوبه شورای امنیت ملی وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی این پرونده است و کارگروهی در این زمینه تشکیل شده است.

تعدادی از مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان‌ها نیز در این نشست به ارائه گزارشی از تکریم خانواده‌های شهدای هواپیمای اوکراینی پرداختند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان بر اجرای مصوبات این نشست در مورد برگزاری مراسم سالگرد شهدای هواپیمایی اوکراینی و تکریم خانواده‌های معظم شهدای این حادثه تأکید کرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار