کد خبر: 1115034
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
ائتلاف نتانیاهو با صهیونیست‌های «زنجیری» برای بازگشت به قدرت؛
رأی اکثریت رأی‌دهندگان اسراییلی به یک دولت راست افراطی، می‌تواند رأی به تشدید گسترده درگیری فلسطین و اسرائیل نیز باشد.
در مقاله‌ای به قلم «رابرت اینلَکِش» (۵ نوامبر) به تحلیلی درباره نتایج انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی پرداخت. به ادعای نویسنده راشا تودی، شماری از بدنام‌ترین عناصر صهیونیست که حتی از سوی لابی بدنام اسراییل در آمریکا (AIPAC)، برچسب «نژادپرست و مذموم» خورده‌اند، در زمره مؤتلفین پارلمانی بنیامین نتانیاهو هستند، چنان که طبق ادعای مقاله، حتی مقامات دولت بایدن هم نگران حضور آن‌ها در کابینه رژیم اسراییل شده‌اند.

بنیامین نتانیاهو برای بازگشت به قدرت مجبور شد با گروهی که به ترویج برتری و تفکیک یهودیان معروف است، معامله کند.

در حالی که بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت بعدی اسرائیل آماده می‌شود، ائتلاف افراطی ناسیونالیست صهیونیسم مذهبی به قدرت رسیدن خود را جشن می‌گیرد و از حاشیه، به جریان اصلی و احتمالاً دومین گروه قدرتمند در دولت تبدیل شده است. این ضربه‌ای به دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده است و پیامدهای گسترده‌ای برای فلسطینی‌ها خواهد داشت.

 

اسرائیلی‌ها روز سه‌شنبه برای پنجمین بار در سه سال گذشته پای صندوق‌های رأی رفتند و راه را برای دولت دیگری به رهبری بنیامین نتانیاهو از حزب لیکود هموار کردند. با این حال، بازگشت به قدرت بادوام‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل عمدتاً به لطف ظهور ائتلاف بدنام افراطی ناسیونالیست صهیونیسم مذهبی صورت می‌گیرد که نتانیاهو با آن توافقنامه‌ای را امضا کرد که در ازای حمایت، مناصب دولتی را وعده می‌داد.

پس از آن، صهیونیسم مذهبی به عنوان سومین فهرست بزرگ منتخب پارلمان اسرائیل، کنست، ظاهر شد. این بدان معناست که بنیامین نتانیاهو رهین منّت سیاستمدارانی قرار خواهد گرفت که زمانی یک جریان حاشیه‌ای قلمدادش و توسط سردبیر روزنامه جروزالم پست به عنوان "خطری برای اسرائیل" شناخته می‌شدند.

 

دو چهرهٔ شاخص صهیونیسم مذهبی عبارت هستند از ایتامار بن گویر از حزب "قدرت یهود" و بزالل اسموتریچ از حزب "اتحادیه ملی-تکوما". اولی یکی از شاگردان مایر کاهانه، عنصر افراطی ملی گرا است که حزب کاخ او در سال 1988 به دلیل «نژاد پرستی آشکار» از نامزدی برای کرسی در کنست منع شد و بعداً توسط تل آویو و واشنگتن به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شد.

اسموتریچ (راست) و بن گویر

بن گویر ریاست حزب «قدرت یهود» را از همکار خود بن زیون گوپستین گرفت که او نیز به دلیل اظهارات نژادپرستانه از نامزدی در کنست منع شده بود و در حال حاضر ریاست گروه موسوم به Lehava را بر عهده دارد که از جداسازی نژادی و ممنوعیت ازدواج بین اعراب و یهودیان حمایت می‌کند. بن گویر به اعتراف خود بیش از 53 بار در اسرائیل به اتهام حمایت از یک گروه تروریستی، تحریک نژادپرستی و خشونت علیه اعراب تحت تعقیب قرار گرفته است.

از سوی دیگر، بزالل اسموتریچ از جداسازی اعراب و یهودیان در زایشگاه‌ها حمایت می‌کند و ادعا می‌کند که خداوند دستور می‌دهد که یهودیان خانه‌های خود را به اعراب نفروشند. اسموتریچ توسط یک نهاد عالی رتبه یهودی در بریتانیا به عنوان تبلیغ کننده "ایدئولوژی نفرت انگیز" برچسب خورد و در حالی که در یک تور از جوامع یهودی حضور داشت، به او گفته شد که بریتانیا را ترک کند.

 

به همین ترتیب، حزب قدرت یهودی ایتامار بن گویر سال گذشته توسط کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (AIPAC) برچسب "نژادپرست و مذموم" خورد. این واقعیت که نشریاتی مانند جروزالم پست آنها را «فاشیستی» می‌خوانند و گروه‌های شدیداً طرفدار اسرائیل در ایالات متحده و بریتانیا این شخصیت‌ها را نژادپرست می‌دانند، نشان می‌دهد که آنها چقدر تفرقه‌انگیز هستند.

 

اسموتریچ و بن گویر هر دو به مناصب وزارتی عالی رتبه در هر دولتی به رهبری نتانیاهو چشم دوخته‌اند، به این معنی که اتحاد صهیونیسم مذهبی نه تنها قدرت تأثیرگذاری زیادی بر سیاست‌های دولت آینده خواهد داشت، بلکه احتمالاً تلاش خواهد کرد تا بازیگران فعالی در کابینه این دولت داشته باشد.

بعد از ان که افکارسنجی‌های پیش از انتخابات نشان داد که صهیونیزم مذهبی در حال قدرت‌گیری است، بن‌گویر در یک سخنرانی گفت:  "ما مالکیت بر این کشور را مجدداً اعاده خواهیم کرد.".

 

جریان صهیونیسم مذهبی به دنبال ترمیم دستگاه قضایی بر اساس شریعت است و اخراج قانونی اعراب را در صورت «عدم وفاداری» انان به دولت یهودی دنبال می‌کند. از مقامات دولت بایدن به اخبار اسرائیل هیوم گفته است که آنها مخالف وزیر شدن امثال ایتامار بن گویر در هر دولت اسرائیل هستند.

بر اساس تحلیل شالوم لیپنر که از سال 1990 تا 2016 در دفتر نخست وزیری اسرائیل کار می‌کرد، در نشریه » فارین پالیسی»، پیروزی اکثریت بلوک نتانیاهو او را تحت الشعاع ناسیونالیست‌های افراطی صهیونیسم مذهبی قرار می‌دهد و می‌تواند باعث انشقاق. بین تل آویو و واشنگتن شود.

صهیونیسم مذهبی همچنین برای اولویت‌های دیگر سیاست، از جمله احکام زندان طولانی مدت برای مهاجران غیرقانونی و همچنین تعیین مجازات اعدام برای شهروندان فلسطینی اسرائیلی که یهودیان اسرائیلی را می‌کشند و لغو تابعیت اسرائیلی‌های فلسطینی‌تبار به دلیل پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به یهودیان اسراییلی، تلاش خواهد کرد.

 

یکی دیگر از موضع‌گیری‌های سیاسی بحث‌برانگیز این جریان، لغو یک ماده در قانون بازگشت برای یهودیان است که در حال حاضر به هر کسی که پدربزرگ و مادربزرگ یهودی دارد حق ادعای شهروندی اسرائیل را می‌دهد، حتی اگر خودش یهودی نباشند. اگر این اصلاحیه در قانون بازگشت یهودیان توسط دولت آینده تصویب شود، می‌تواند تأثیر زیادی بر مهاجرت به اسرائیل از سراسر جهان داشته باشد و ممکن است باعث واکنش شدید جوامع یهودی در سراسر جهان شود.

 

با این حال، چیزی که تا حد زیادی مغفول مانده، این است که تاثیرات چنین دولتی در اسرائیل بر فلسطینیان در تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) چگونه خواهد بود. در ماه سپتامبر، یائیر لاپید، نخست وزیر وقت اسرائیل، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و از ایده راه حل دو کشوری، مانند محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، سخن گفت. یایر لاپید و وزیر دفاع وقت او، بنی گانتز، هر دو تلاش بیشتری برای تقویت تشکیلات خودگردان در کرانه باختری انجام دادند تا به آن اجازه مقابله با تعداد فزاینده گروه‌های مسلح فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی را بدهند. اگر دولت راست افراطی به رهبری نتانیاهو که به نظر تشکیل آن قطعی می‌رسد، روی کار بیاید، احتمالاً هرگونه صحبت در مورد راه حل دو دولتی را رد خواهد کرد.

مشکل تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل این است که هر دو به یکدیگر نیاز دارند تا از رشد بیشتر قیام مسلحانه در کرانه باختری جلوگیری کنند.

اگر محمود عباس توسط نتانیاهو طرد شود و تشکیلات خودگردان تحت تأثیر صهیونیسم مذهبی در تنگنا قرار گیرد، تشکیلات خودگردان فلسطین مجبور خواهد شد یا با اسرائیل بجنگد یا با شورش احتمالی از درون روبرو شود.

علاوه بر این، اگر تشکیلات خودگردان نتواند علیه جنبش‌های مردمی فلسطین، سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های مسلح تازه تشکیل‌شده، مؤثر واقع شود، ارتش اسرائیل مجبور به انجام اقدامات سنگین خواهد شد که به معنای تشدید بحران و خونریزی بیشتر است.

اگر سیاست‌هایی را که محتملا برای برخورد با فلسطینی‌های تحت اشغال (از سوی دولت بعدی اسراییل) در راه است، با بی‌عدالتی‌های احتمالی که ممکن است علیه شهروندان فلسطینی‌تبار اسرائیل انجام شود، ترکیب کنیم، ممکن است زمینه برای قیام گسترده فلسطینیان فراهم شود. رأی اکثریت رأی‌دهندگان اسراییلی به یک دولت راست افراطی، می‌تواند رأی به تشدید گسترده درگیری فلسطین و اسرائیل نیز باشد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار