کد خبر: 1114904
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰

محرومیت‌زدایی در حاشیه‌نشینی از شهر‌ها یکی از مغفول‌ترین موضوعاتی است که در همه دولت‌ها روی داده و حتی در قانون جهش مسکن هم به بحث حاشیه‌نشینی بی‌توجهی شده است. در حال حاضر بین ۵/۱ تا ۲ میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد که این افراد هیچ صدایی ندارند و عمده آن‌ها در کپر‌ها زندگی می‌کنند و حتی طرح‌های جهش مسکن هم شامل آن‌ها نمی‌شود، با این وجود بسیج سازندگی به سراغ این افراد رفته است. دبیر قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی بسیج مستضعفین از کپرنشینی در بندر چابهار خبر داد و گفت: «چابهار که به بزرگ‌ترین بندر بین‌المللی کشور مشهور است، هیچ اقدامی نشده است. در یک طرف خیابان حاشیه‌نشینانی زندگی می‌کنند که حتی آب آشامیدن ندارند و در طرف دیگر منطقه آزاد چابهار ویلا‌های لاکچری قرار دارند که قیمت آن‌ها از شمال شهر تهران هم گران‌تر است و اختلاف طبقاتی شدید در یک خیابان حتی به چشم می‌خورد.»
مهدی غلامی، دبیر قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی در گفتگو با فارس، در مورد محور‌های طرح محرومیت‌زدایی که از سوی بسیج سازندگی دنبال می‌شود، افزود: «پنج محور اصلی در قرارگاه محرومیت‌زدایی بسیج دنبال می‌شود که شامل آبرسانی به روستاها، مسکن محرومان، راه روستایی، زیرساخت اشتغال و محرومیت‌زدایی از حاشیه‌نشینی شهرهاست.»
وی در مورد محرومیت‌زدایی در حاشیه‌نشینی از شهر‌ها گفت: «افراد روستا ممکن است از سوی بخشدار، دهیار مورد حمایت قرار گیرند، اما حاشیه‌نشینان شهر‌ها واقعاً مظلوم هستند؛ بزرگ‌ترین حاشیه نشینی کشور در شهرستان چابهار قرار دارد.» غلامی تأکید کرد: «در چابهار که به بزرگ‌ترین بندر بین‌المللی کشور مشهور است، هیچ اقدامی نشده و در یک طرف خیابان حاشیه‌نشینانی زندگی می‌کنند که حتی آب آشامیدن ندارند و در طرف دیگر منطقه آزاد چابهار ویلا‌های لاکچری قرار دارند که قیمت آن‌ها از شمال شهر تهران هم گران‌تر است و اختلاف طبقاتی شدید در یک خیابان حتی به چشم می‌خورد.» غلامی گفت: «باید برای حاشیه‌نشینان چابهار هزار واحد مسکونی احداث کنیم که این طرح از سال ۹۹ شروع شده است که تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت کرده و تا بهار ۱۴۰۲ تحویل داده می‌شود و در واقع یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های حاشیه‌نشینی کشور از نظر مشکل مسکن رفع می‌شود.»
دبیر قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی اظهار داشت: «حاشیه‌نشینان چابهار بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر در منطقه میرآباد در هفت یا هشت محله ساکن هستند. مهم‌ترین تفاوت حاشیه‌نشینی چابهار با جا‌های دیگر مانند کردستان و اهواز این است که در آن استان‌ها زندگی حاشیه‌نشینان تفاوت زیادی با مردم اطراف ندارد، اما در چابهار در یک سمت خیابان کپرنشینانی هستند که آب آشامیدنی هم ندارند، روبه‌روی آن‌ها مناطق آزاد است که قصر‌های لاکچری وجود دارد و تبعیض و فقر طبقاتی آشکارا وجود دارد؛ یعنی در یک خیابان فقیر و غنی در کنار هم زندگی می‌کنند که اگر مشکل محرومیت‌زدایی این افراد حل نشود، دچار مشکلات اجتماعی خواهند شد. ۹۹ درصد حاشیه‌نشینان چابهار از برادران اهل تسنن هستند و تاکنون فرمانده بسیج ده‌ها بار بین این کپرنشینان رفته و حتی یکبار رئیس‌جمهور را هم به آن منطقه برده است.» وی گفت: «برای مسکن محرومان در حاشیه چابهار هزار واحد مسکونی آغاز شده که ۶۰ درصد پیشرفت داشته است. اداره برق هم خدمات لازم را ارائه کرده، وزیر نیرو هم هفته قبل دستور داد انشعاب آب و فاضلاب برای این منازل مسکونی متصل شود. مسجد و مدرسه هم باید سازمان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش کمک کند. آسفالت جاده‌های آن هم برعهده بسیج است که از محل سهمیه قیر مناطق محروم کنار گذاشته‌ایم و تلاش می‌کنیم تا آخر بهار ۱۴۰۲ همه این هزار واحد مسکونی با انشعابات کامل و مسجد و مدرسه تحویل داده شود.» غلامی در مورد انشعاب گاز هم گفت: «استان سیستان و بلوچستان لوله‌کشی گاز ندارد، بنابراین ما هم نمی‌توانیم در آنجا گازرسانی انجام دهیم.»
۵ محور محرومیت‌زدایی
به گفته غلامی در برنامه جامع محرومیت‌زدایی سازمان بسیج مستضعفین که در سال ۹۹ از سوی سردار سلامی فرمانده سپاه به سردار سلیمانی رئیس بسیج مستضعفین و همچنین معاونت عمرانی وزارت کشور برای ارسال به استان‌های کشور و استانداران ابلاغ و قرار شد، دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف در بحث محرومیت‌زدایی به صورت هدفمند و هم‌افزا با بسیج و سپاه کار کنند؛ در این زمینه پنج محور در اولویت قرار گرفت.»
دبیر قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی در مورد بحث آبرسانی به روستا‌ها افزود: «در تفاهمنامه‌ای که از دو سال قبل با شرکت مهندسی آب و فاضلاب در سال ۹۹ امضا شد و همچنین یک قرارداد دیگر که در سال ۱۴۰۰ با وزارت نیرو منعقد شد، قرار بر این شد که بسیج در مجموع برای ۷ هزار روستا آبرسانی شرب انجام دهد که از این تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ روستا مستقیم به بسیج سازندگی و ۳ هزار و ۵۰۰ روستا نیز با کمک سازمان بسیج سازندگی و سایر دستگاه‌ها آبرسانی شود. تا امروز که هشت ماه از اجرای طرح در سال جاری می‌گذرد، آبرسانی به ۲۶۰ روستا به صورت کامل انجام و تحویل مردم شده است. پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح آبرسانی به ۷ هزار روستا در مجموع ۳ میلیون نفر از مردم روستا از خدمات آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره‌مند شوند و بعد از آن انتظار می‌رود، هیچ روستایی در کشور حتی با ۲۰ خانوار بدون آب پایدار وجود نداشته باشد.»
۶۰ واحد مسکن برای مددجویان کمیته امداد ساخته می‌شود
غلامی گفت: «ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی برای افراد مشمول کمیته امداد امام خمینی (ره) در شهر‌ها در آستانه شروع است. عمده واحد‌ها در حاشیه شهر‌ها و برای محرومان دهک‌های یک تا سه درآمدی با کمک بسیج سازندگی و کمیته امداد امام خمینی ساخته می‌شود.»
وی بیان کرد: «با استانداری‌های کشور هم هماهنگ شده و سالانه ۲ هزار واحد مسکونی در روستا‌ها برای افراد کمیته امداد و بهزیستی و نهاد‌های حمایتی توسط گروه‌های جهادی و بسیج تعمیر و مرمت می‌شود.»
دبیر قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی ادامه داد: در حال حاضر ۴۲ هزار گروه جهادی در کشور وجود دارد که حدود ۷ هزار گروه به صورت تخصصی در پروژه‌های عمرانی فعالیت دارند و ۳ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی به صورت تخصصی همکاری می‌کنند.
۲۴۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان برای راهسازی روستایی
غلامی در مورد احداث راه روستایی اظهار داشت: «مجلس و دولت به بسیج کمک می‌کنند تا برای مناطق محروم جاده‌سازی و راهسازی کند که در این زمینه قیر رایگان اختصاص می‌یابد. طی سال گذشته و سال جاری به مبلغ ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان برای احداث راه روستایی دریافت کردیم که تا امروز ۶ میلیون مترمربع راه‌های روستایی کشور و همچنین جاده‌های بین مزارع در مناطق محروم و پایگاه‌های بسیج و همچنین پاسگاه‌های نیروی ا نتظامی در مناطق مرزی و محروم آسفالت شده است.» به گفته وی، حواله‌های قیر رایگان به مبلغ ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تا امروز دریافت شده، البته در مصرف این قیر‌ها نظارت صورت می‌گیرد، چون اگر نظارت نباشد امکان تخلف و فساد وجود دارد. در خود بسیج و سپاه پاسداران دستگاه‌های نظارتی قوی وجود دارد که بر این فرآیند‌ها نظارت دارند. از طرفی دیوان محاسبات در هر استان ناظرانی دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار