کد خبر: 1113947
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران:
معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری خود از ارائه روزانه بیش از ۵۰ هزار خدمت درمانی به جانبازان خبر داد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نشست خبری صبح امروز، گزارشی از عملکرد یک ساله خود را در این بنیاد ارائه کرد و گفت: در قانون، شهید به کسی اطلاق می‌شود که در درگیری با گروه معاند ترور می‌شود در اغتشاشات اخیر شورای تامین استان موارد را بررسی می‌کند و احراز شهادت با یگان و مسئول اعزام‌کننده است.
قاضی‌زاده هاشمی در ادامه افزود: در جریان اغتشاشات اخیر آمار دقیق نمی‌توان ارائه داد برخی‌ها رهگذر بود تشخیص براساس شورای تامین و وزارت اطلاعات است خلا قانونی وجود دارد مثل پرسنل محیط زیست یا گروه‌های جهادی یا امدادگر وجود دارد قبلا عناوینی با عنوان شهید خدمت و فداکار خدمت در نظر گرفته شده بود و فقط عنوان شهید به آنان تعلق می‌گرفت اما اکنون کسی که عنوان شهید را دریافت می‌کند از مزایای در نظر گرفته شده بهره‌مند می‌شوند. بنیاد شهید فقط پرونده‌هایی که از شورای تامین ارسال می‌شود را بررسی شکلی می‌کند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه بنیاد شهید برای اجرای قوانین به ١٢٦ میلیارد هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: ۵۰ هزار میلیارد تومان به عنوان بودجه عمومی برای بنیاد شهید در نظر گرفته شد این میزان به جز اضافاتی که یکی دو روز اخیر در خصوص افزایش حقوق و دستمزدها در نظر گرفته شده است که ۷۰۰ تا ۸۰۰ ملیارد تومان به این رقم افزوده می شود ٢٠ هزار میلیارد تومان نیز در تبصره ها برای پرداخت بدهی های ۱۰ سال گذشته بنیاد شهید به دستگاه ها، بخش خصوصی، دانشگاه ها و بیمه ها پیش بینی شده است.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه در بخش خدمات بهداشتی و درمانی که شامل اقداماتی نظیر پایش سلامت، تجهیزات پزشکی مورد نیاز مصرفی و غیرمصرفی را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهیم خدمات مستقیم در آسایشگاه ها، مراکز درمانی، بیمارستانی و درمانگاه های سرپایی به جامعه هدف خدمات ارائه می‌دهند، گفت: روزانه بیش از ٥٠ هزار خدمت درمانی و هر ماه ۲۵ هزار بستری داریم که ١٠ هزار نفر از آنها در بخش های مختلف نظیر قلب، ستون فقرات، مغز و سرطان نیاز به جراحی دارند.
قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: تاکنون پایش سلامت عمومی و تخصصی ۲۰۰ هزار ایثارگر و چکاب تخصصی و فوق تخصصی جانبازان نخایی، شیمیایی شدید و متوسط انجام شده و ۲۵۰ هزار ایثارگر آموزش های تخصصی خود مراقبتی را فرا گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه ارائه خدمات توانبخشی در منزل به ٦٠ هزار ایثارگر، ۱۲۴ هزار و ۳۳۵ قلم تجهیزات پزشکی و هفت هزار و ۵۰۰ تجهیزات کمک تنفسی طی یکسال گذشته به ایثارگران تحویل داده شد، گفت: ٤ هزار و ٧٣٤ ویلچر به صورت متمرکز و غیر متمرکز طی شش ماه گذشته به ایثارگران ارائه شده است که رشد ۴۰۰ درصدی را نسبت به مدت مشاببه سال قبل نشان می‌دهد.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه یک میلیون و ۵۸۶ هزار پرونده سلامت الکترونیک برای ایثارگران ایجاد شده است، گفت: ایجاد ١٠ خانه ایثار و پنج بیمارستان بزرگ در استان ها مد نظر است که مقدمات آن در دست انجام است.
قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: در ۲۸ مرکز استان مراکز جامع رفاهی، ورزشی و توانبخشی بنیاد شهید تکمیل و راه اندازی و با صرف ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تجهیز شده است.
وی توضیح داد: یکی از سیاست های بنیاد شهید این است که به جای اعزام جانبازان به خارج از کشور از پزشکان خارجی به ایران دعوت کند تاکنون چهار گروه از پزشکان آلمانی و انگلیسی در چند ماه اخیر به کشور اعزام شدند و ۳۷۸ مورد ویزیت، ۱۸ مورد جراحی و ۴۷ مورد بلوک عصبی و دردهای مزمن و ۱۸ مورد کلونسکپی انجام شده که باعث میزان زیادی صرفه جویی ارزی شده است.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه یک میلیون و ۷۰۷ هزار نفر از سوی بنیاد شهید تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند، به دلیل تامین نشدن منابع ما تاخیر در پرداخت به مراکز درمانی و داروخانه ها داشتیم که با کمک سازمان برنامه و بودجه که علاوه بر بودجه یک اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی به بنیاد شهید اختصاص دادند تا ما توانستیم بدهی بیمارستان ها را تا آخر اردیبهشت و بدهی داروخانه ها را تا آخر خردادماه و هزینه درمان مستقیم ایثارگران را تا تیرماه بپردازیم.
قاضی زاده هاشمی گفت: بنیاد شهید به ۸۰ هزار نفر از والدین شهدا مستمری می پردازد که با ۶۹ درصد رشد از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و ۱۰۷ هزار نفر معصر از بنیاد شهید کمک معیشت دریافت می کنند و ٣٤ هزار پرونده دیگر در نوبت دریافت کمک قرار دارد امیدواریم دولت و مجلس اعتبار مورد نیاز برای کمک به این افراد را در بودجه سال آینده در نظر بگیرد، ۹ هزار نفر از این افراد که جز سه دهک اول بودند با تجمیع منابع و صرفه جویی در بخش های دیگر تحت پوشش قرار گرفتند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره واگذاری به جانبازان نیز گفت: اسامی ۲۵۰ هزار نفر ایثارگر واجد شرایط را به وزارت سمت ارسال کرده ایم که براساس قرعه کشی به ۱۰ هزار نفر از آنها خودرو به صورت قسطی فروخته می شود.
قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: ۱۲۰ هزار خاطره‌نگاری از والدین شهدا آغاز شده و کتب فراوانی توسط نشر شاهد در دست انتشار و تعدادی نیز منتشر شده است.

وی بیان کرد: هر استانی از شهدای استان خود فیلم‌نامه خوبی داشته باشد با یک کارگردان ردیف الف صحبت می‌کنیم و در بحث بودجه نیز برای ساخت فیلم کمک می کنیم، تاکنون ۱۲ قرارداد برای ساخت فیلم و سریال منعقد شده است.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۱ ذکر شده همه دستگاه ها موظف اند یک درصد بودجه خود را به جز فصل اول و ششم در حوزه ترویج فرهنگ و ایثار صرف کند و دستور العمل آن به تصویب شورای عالی به تصویب رسیده است، افزود: دستگاه ها می‌توانند ۲۰ درصد بودجه خود را در اختیار بنیاد شهید برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قرار دهند و اقداماتی که می خواهند انجام دهند باید در غالب موافقت نامه ای بین دستگاه مذکور و شورا انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: نظارت، ارزیابی و اقدامات دستگاه ها در حوزه ایثار و شهادت یکی دیگر از موضوعات بود که باید برای آن شاخص هایی مشخص شود در این زمینه پیش بینی شد دبیرخانه شورای ترویج این اقدام را انجام دهد همچنین مبانی نظری حوزه ایثار و شهادت یکی دیگر از مواردی بود که باید به آن پرداخته می شد در رابطه با مفهوم شهید و توسعه مفهوم شهید قانون تعریفی دارد و دستگاه ها انتظار دارند افرادی که اقدامات داوطلبانه انجام می دهند و یا در ماموریت دچار سانحه می شوند شهید محسوب شوند که با قانون ما در تعارض است باید یک کار اساسی در این زمینه انجام شود تا متوجه شویم گستره مفهوم شهید و شهادت تا کجاست و بتوانیم براساس آن قوانین را اصلاح کنیم در این راستا وزارت علوم مامور شد با کمک حوزه علمیه پژوهش و مطالعات خود را در اختیار ما قرار دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار