کد خبر: 1108209
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در گفت‌وگوی «جوان» با مدیرعامل انتشارات روایت فتح مطرح شد
با فروکش کردن همه‌گیری کرونا در سال ۱۴۰۱ وضعیت چاپ و نشر کتاب اوضاع بسیار خوبی را به نسبت سال گذشته سپری می‌کند، به‌طوری که تنها در سه‌ماهه نخست سال و با استناد به آمار‌های ارائه‌شده از سوی منابع و مراجع رسمی، چون مؤسسه خانه کتاب، رشد بیش از ۵۰ درصدی چاپ و نشر کتاب نشان از آرامش و ثباتی است که این حوزه در سال جاری از آن برخوردار است.
 محمدصادق عابدینی
با فروکش کردن همه‌گیری کرونا در سال ۱۴۰۱ وضعیت چاپ و نشر کتاب اوضاع بسیار خوبی را به نسبت سال گذشته سپری می‌کند، به‌طوری که تنها در سه‌ماهه نخست سال و با استناد به آمار‌های ارائه‌شده از سوی منابع و مراجع رسمی، چون مؤسسه خانه کتاب، رشد بیش از ۵۰ درصدی چاپ و نشر کتاب نشان از آرامش و ثباتی است که این حوزه در سال جاری از آن برخوردار است. آمار ارائه‌شده در سه ماهه دوم نیز چندان کم از آمار فصل بهار ندارد و در مجموع باید اذعان کرد حوزه نشر و کتاب در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ وضعیت بسیار مطلوبی را بعد از دو سال سخت سپری می‌کند، از طرفی رشد و علاقه خوانندگان به کتاب‌های ادبی و تاریخی نیز یک موقعیت ویژه را برای ناشران به وجود آورده که می‌توان با ارائه و چاپ آثاری با این محتوا سرانه مطالعه کتاب در کشور را که روزبه‌روز از سیر نزولی برخوردار است برطرف کرد، اما در این بین و در دسته بندی‌های اعلام شده وضعیت انتشار کتاب با موضوع مقاومت و دفاع مقدس جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. مهدی محمدخانی، مدیرعامل انتشارات روایت فتح که دو سال و چند ماهی می‌شود مسئولیت این مجموعه انتشاراتی را بر عهده گرفته، در گفتگو با «جوان» به فعالیت‌های این مؤسسه پرداخته است. 
 
 روایت فتح، به تازگی از مجموعه آثار صوتی و هشت عنوان کتاب رونمایی کرد، وضعیت انتشارات روایت فتح را چطور می‌بینید؟
 چاپ بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب در سه ماهه نخست و همچنین عددی مشابه در سه ماهه دوم نیز این نکته را به ما یادآوری می‌کند که کتاب آن‌هم با موضوع و محتوای فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس همچون سایر حوزه‌های فرهنگی و هنری از جایگاه ویژه‌ا‌ی برخوردار است. بی‌تردید یکی از ناشران مهم در حوزه کتاب مقاومت و دفاع مقدس انتشارات روایت فتح است که بر اساس آمار‌های موجود به قطب مهم نشر کتاب تبدیل شده است. امسال روایت فتح با بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب در سی‌ودومین نمایشگاه کتاب حضور داشت، جشن صد هزارتایی شدن چاپ کتاب و رونمایی و بازخوانی ۲۲ اثر صوتی و رونمایی هشت عنوان کتاب در شیراز تنها بخشی از فعالیت‌های ما در سال جاری بوده است. 
 
 طبق شاخصه‌هایی که از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شد چاپ کتاب با محتوای فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس رشد خوبی را داشته است، وضعیت نشر کتاب را به خصوص در حوزه ادبیات دفاع مقدس چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
افزایش انتشار کتاب‌های ادبیات دفاع مقدس و مقاومت به عنوان یکی از پارامتر‌های رشد نشر کتاب در سال ۱۴۰۱ شناخته شده است. با شیوع بیماری کرونا جهان دو سال سخت را پشت سر گذاشت. اغلب مشاغل و کسب وکار‌ها از تبعات این همه‌گیری در امان نبودند. شاید بتوان گفت یکی از صنف‌هایی که آسیب جدی دید ناشران کتاب بودند. در شرایط عادی ما برای چاپ کتاب با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، از جمله نوسان و قیمت‌های روزانه کاغذ که دست ناشران را برای چاپ عناوین بیشتر و قیمت‌گذاری مناسب بسته است، اما خدا را شکر با فروکش کردن این اپیدمی وضعیت بازار نشر بهتر شده است. البته برگزاری نمایشگاه کتاب و تخفیف را هم نباید در این جهش تولید نادیده گرفت. ما در انتشارات روایت فتح سعی کردیم همچون گذشته در کنار مخاطبان عزیز ادبیات پایداری بمانیم و با افزایش تولید و بالا بردن کیفیت کتاب‌ها و البته قیمت‌گذاری معقول این محصول فرهنگی را به دست مخاطبان گرامی برسانیم. 
 
شما در هفته دفاع مقدس ۳۰ عنوان کتاب چاپی و صوتی را در تهران و شیراز رونمایی کردید، درباره این کتاب‌ها توضیح دهید؟
 همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس هشت عنوان از تازه‌های انتشارات روایت فتح را در شیراز که زادگاه سوژه کتاب‌های‌مان بود، رونمایی کردیم. کتاب‌هایی با عناوین «سِرّ سَر»، «بوی شیرین فرهاد»، «دوستت دارم به یک شرط»، «معجزه رتیان»، «۳۹ کیلو تمام»، «باران تشنه»، «آوریل۳۰۱۵» و «از‌بوانات تا اوپسالا». همچنین از ۲۲ عنوان کتاب صوتی روایت فتح رونمایی شد؛ شامل مجموعه مدافعان حرم، اینک شوکران. معجزه رتیان و مادران. علاقه‌مندان می‌توانند به اپلیکیشن‌های نوار و طاقچه برای استفاده مراجعه کنند. 
 
به نظر می‌رسد که تولید کتاب‌های صوتی به یک استراتژی جدید در تولیدات روایت فتح تبدیل شده است، این گونه کتاب‌ها هم مشتریان رو به ازدیادی را در این سال‌ها تجربه کرده‌اند. این رویکرد قرار است ادامه پیدا کند؟ 
 بی‌شک همه ناشران و فعالان فرهنگی کشور به دنبال راهی برای بالا بردن سرانه مطالعه کتاب هستند. به همین دلیل شاهد تغییرات چشمگیری در نحوه تولید و عرضه کتاب هستیم. قطعاً کتاب‌های صوتی برای بخش زیادی از افراد جامعه گزینه جذاب و مناسبی است که اوقات و زمان‌های خالی بین روز را با آن پر کنند. انتشارات روایت فتح با افتخار از پیشگامان این طرح بوده و ان‌شاءالله با قدرت این مسیر را ادامه خواهیم داد. 
 
برای تولید کتاب‌های صوتی جدید برنامه خاصی دارید؟
برای افزایش تولید کتاب‌های صوتی طرح‌هایی در دست داریم و با مراکز مختلف رایزنی‌هایی انجام شده است که ان‌شاءالله به زودی شاهد عرضه این محصولات در کنار تولیدات مکتوب خواهیم بود. 
 
اشاره‌ای به تولیدات آتی روایت فتح داشتید، چه کتاب‌هایی قرار است در آینده نزدیک از سوی این انتشارات منتشر شوند؟
ما معمولاً قبل از تولید کتاب، خبر آن را رسانه‌ای نمی‌کنیم، اما خب اینجا اشاره مختصری به چند مورد می‌کنم. ان‌شاءالله به‌زودی دو جلد عنوان جدید به مجموعه «یاران» اضافه خواهیم کرد. همچنین در ایام سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی از چند عنوان جدید مرتبط با این شهید بزرگوار رونمایی می‌کنیم. کتاب‌های تاریخ شفاهی با سوژه‌های جذاب و شهدای مدافع حرم شهرستان‌های مختلف کشور در دست تولید است که تا پایان سال شاهد رونمایی بخش زیادی از آن‌ها هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار