کد خبر: 1107529
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مروری بر جدیدترین دستاورد‌های نیرو‌های مسلح
رژه نیرو‌های مسلح که در ۳۱ شهریور ماه هر سال به یاد آغاز دوران حماسه دفاع مقدس در همین روز در سال ۱۳۵۹ در سراسر کشور به صورت مشترک توسط ارتش، سپاه، فراجا و بسیج برگزار می‌شود، همواره با رونمایی از تجهیزات و دستاورد‌های جدید نیرو‌های مسلح همراه بوده است. امسال هم برخی تسلیحات برای اولین بار در رژه رونمایی و برخی تجهیزات هم برای اولین بار در معرض دید عموم و رسانه‌ها قرار داده شد.
محمدحسین الهی

رژه نیرو‌های مسلح که در ۳۱ شهریور ماه هر سال به یاد آغاز دوران حماسه دفاع مقدس در همین روز در سال ۱۳۵۹ در سراسر کشور به صورت مشترک توسط ارتش، سپاه، فراجا و بسیج برگزار می‌شود، همواره با رونمایی از تجهیزات و دستاورد‌های جدید نیرو‌های مسلح همراه بوده است. امسال هم برخی تسلیحات برای اولین بار در رژه رونمایی و برخی تجهیزات هم برای اولین بار در معرض دید عموم و رسانه‌ها قرار داده شد.
تجهیزات زمینی
در حوزه رزم زمینی تانک کرار به عنوان مهم‌ترین ارتقای صورت‌گرفته روی تانک‌های اصلی میدان نبرد (MBT) در خدمت نیرو‌های مسلح کشور در رژه حاضر شد. این تانک با بهسازی تانک مشهور تی ۷۲ حاصل شده و برای هر دو نیروی زمینی ارتش و سپاه در دست آماده‌سازی است. در سال گذشته خبر عملیاتی شدن این تانک در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ در نیروی زمینی سپاه اعلام شد. در شماره ۶۴۱۴ روزنامه جوان گزارشی پیرامون جنبه‌های مختلف بهسازی تی ۷۲ و حاصل شدن تانک کرار ارائه شده است.
خودروی ضدمین و ضدکمین طوفان هم که در سال‌های اخیر ساخته شده و در مرداد ۱۴۰۰ در بین تجهیزات تحویلی به نیروی زمینی سپاه مشاهده شد، در رژه ۳۱ شهریور امسال حاضر بود. انواع خودرو‌های راهکنشی (تاکتیکی) ساخت داخل مجهز به موشک‌های ضدزره و تیربار‌های چرخان (گتلینگ) هم در این رژه حضور یافتند.
توپ‌های بهسازی‌شده خودکششی ام ۱۰۹ نیروی زمینی ارتش که در مرکز تخصصی تعمیرات و ساخت شهید زرهرن این نیرو بازسازی و تعمیر اساسی می‌شوند، به همراه انواع کامیون‌های سنگین سری کیان در زمره تجهیزات نیروی زمینی ارتش در رژه شهریور امسال به نمایش درآمدند.
سامانه‌های موشکی
در بین سامانه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه با دو موشک جالب توجه حضور داشت که موشک خیبرشکن به عنوان یکی از جدیدترین موشک‌های نقطه‌زن سوخت جامد ساخت ایران با برد هزارو ۴۵۰ کیلومتر یکی از آن‌ها بود. این موشک به تعداد چندین تیر روی پرتابگر‌های تکی از مقابل جایگاه عبور کرد. خیبرشکن در بهمن ۱۴۰۰ رونمایی شده بود، اما یک موشک جدید به نام رضوان هم برای اولین بار در این رژه معرفی شد. رضوان به عنوان نسل ارتقایافته قیام با هدایت تا انتهای مسیر و سرجنگی هایپرسونیک و سوخت مایع با برد هزارو ۴۰۰ کیلومتر معرفی شده و در کنار موشک‌های سوخت جامد که در مرحله واکنش سریع علیه دشمن استفاده می‌شوند، می‌تواند از سیلو‌های زیرزمینی یا پرتابگر‌های متحرک مورد استفاده قرار گیرد. تا پیش از این برد موشک‌های توسعه‌یافته از روی شهاب ۱ و ۲ و در رده قطر بدنه ۸۸ سانتیمتر به هزارکیلومتر رسیده بود که مربوط به نسخه بهسازی‌شده‌ای از قیام بود. رضوان در ادامه این سیر به ۴۰‌درصد برد بیشتر و سرعت ورود به جو حدود هشت ماخ برای سرجنگی رسیده است.
همچنین موشک‌های سوخت مایع قدر- اچ و عماد و موشک سوخت جامد دو مرحله‌ای سجیل همچون سال‌های گذشته در رژه حاضر شدند. این موشک‌ها ستون فقرات قوای موشکی جمهوری اسلامی ایران را در برد بلند از هزارو ۷۰۰ تا ۲ هزارکیلومتر تشکیل می‌دهند. عماد مجهز به سرجنگی هدایت‌شونده با قابلیت اصلاح مسیر و دقت نقطه‌زنی است. سجیل هم به عنوان یکی از مخوف‌ترین موشک‌های بالستیک کشور که در کمتر از ۱۵ دقیقه به بیشینه برد خود می‌رسد و از پرتابگر‌های متحرک قابل شلیک است، در سال‌های اخیر در چندین رزمایش در برد نهایی خود آزمایش و روند آمادگی عملیاتی آن ارزیابی شده است.
موشک‌های بالستیک تاکتیکی فتح ۳۶۰ که روی پرتابگر‌های شش‌تایی در اختیار نیرو‌های مسلح در ارتش و سپاه قرار گرفته در این رژه در معرض دید قرار گرفت. این موشک دارای برد ۱۲۰‌کیلومتر بوده و در رزمایش اخیر نیروی زمینی ارتش در زمره تجهیزات این نیرو موفق به اصابت دقیق به هدف ازپیش‌تعیین‌شده گردید.
پدافند هوایی
دفاع هوایی در بیش از یک دهه اخیر جزو اولویت‌های اول نیرو‌های مسلح کشور بوده است. با استفاده از ظرفیت صنعت دفاعی و مراکز دانشگاهی و پژوهشی دستاورد‌های بسیار خوبی در این حوزه حاصل شده است که به صورت بومی و مستقل از کمک کشور‌های صاحب فناوری به ثمر رسیده است. در رژه امسال علاوه بر سامانه‌های بهسازی‌شده تور- ام-۱، نمونه ساخت داخل آن یعنی دزفول هم حاضر بود. سامانه دزفول با برد درگیری ۱۲‌کیلومتر در رزمایش مشترک پدافند هوایی سال گذشته با موفقیت هدف خود را در ارتفاع پایین منهدم کرد.
یکی دیگر از جدیدترین سامانه‌های پدافند هوایی برد کوتاه و متحرک ساخت کشورمان به نام زوبین که آن هم برای اولین بار در رزمایش مشترک پدافند هوایی سال گذشته دیده شده بود، در رژه امسال حاضر شد. این سامانه از موشک‌های عمودپرتاب با برد ۲۰‌کیلومتر استفاده کرده و رادار کشف و ردگیری آن همراه پرتابگر‌ها روی یک خودرو نصب شده است. سامانه‌های مرصاد ۱۶ با موشک شلمچه ۲، صیاد تاکتیکی که به صورت عمود پرتاب با موشک جدید صیاد ۳ استفاده می‌شود، سامانه ۱۵ خرداد با رادار‌های فعال و غیرفعال (اکتیو و پسیو) و اجزایی از سامانه راهبردی باور ۳۷۳ و اس ۳۰۰ هم در بین تجهیزات حاضر در رژه مشاهده شدند. اما یکی از دستاورد‌هایی که برای اولین بار در این رژه معرفی شد، نمونه برد بلند سامانه سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه بود. سامانه سوم خرداد که به واسطه انهدام پهپاد فوق‌پیشرفته گلوبال هاوک امریکایی در خرداد ۱۳۹۸ به شهرتی جهانی دست یافته است تا پیش از این برد درگیری ۱۰۵‌کیلومتری داشت. با استفاده از یک موشک جدید که در قسمت پیشران (موتور) سوخت جامد قطر بیشتری نسبت به مو شک‌های فعلی این سامانه دارد، برد درگیری موشکی این سامانه به ۲۰۰‌کیلومتر ارتقا پیدا کرده است. با توجه به ماهیت متحرک این سامانه، افزایش برد آن به ۲۰۰‌کیلومتر سبب بهبود چشمگیر شعاع خطر برای پرنده‌های دشمن شده که از مهمات دورایستا علیه اهداف زمینی استفاده می‌کنند. سوم خرداد برد بلند از سه موشک روی هر پرتابگر استفاده می‌کند. سامانه سوم خرداد از رادار آرایه فازی با قابلیت درگیری همزمان با چهار هدف برخوردار است و در سال گذشته امکان هدایت موشک‌های برد کوتاه ۹ دی را هم پیدا کرده بود. در نتیجه سپاه با یک سامانه امکان پوشش از برد‌های چندده‌کیلومتری تا ۲۰۰‌کیلومتری را با موشک‌های متنوع به دست آورده است.
پهپاد‌ها
پهپاد‌های ایرانی که امروزه در حال کسب شهرتی جهانی همچون موشک‌های بالستیک و پدافند موشکی بومی هستند، در رژه امسال هم حاضر بودند. پهپاد‌های شناسایی و رزمی مهاجر ۶ و کمان ۱۲، ابابیل ۵ و نیز پهپاد‌های کرار و ابابیل ۴ و آرش و یسیر از جمله محصولات صنعت پهپادی کشور بودند که در این رژه به نمایش گذاشته شدند.
پهپاد امید به عنوان یکی از طراحی‌های جدید که برای اولین بار در فروردین امسال و بعداً در پایگاه پهپادی زیرزمینی ارتش و نیز رزمایش مشترک پهپادی نیرو‌های ارتش در ماه‌های اخیر دیده شده بود، در این رژه هم از مقابل جایگاه عبور کرد. این پهپاد با برد بالا و قابلیت گشت‌زنی، امکان حمله علیه اهداف راداری دشمن را با دقت بسیار بالا دارد. پهپاد دیگری هم با پیکربندی بال دلتا و بدنه‌ای شبیه پهپاد‌های برد بلند آرش در این رژه برای اولین بار ارائه شد. در سایه الطاف خداوند و تلاش خستگی‌ناپذیر متخصصان کشور و راهنمایی و نظارت فرماندهی کل قوا، نیرو‌های مسلح کشور هر روز با دستاورد‌های جدید و مؤثری در حال ادامه مسیر نورانی دفاع از اسلام و تمامیت ارضی کشور هستند و در این مسیر به افتخارات بی‌بدیلی دست یافته‌اند. اینکه امروز دنیا معترف به توان بالای پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی بوده و از نقاط مختلف دنیا درخواست خرید و حتی دریافت خط تولید برای این پهپاد‌ها وجود دارد، برگ تأییدی بر کارآمدی این تجهیزات در دنیای امروز است. امید می‌رود در حوزه‌هایی مانند جنگنده و بالگرد‌های رزمی جدید هم رزمندگان اسلام در ایران به تجهیزات روز مجهز شده‌اند تا آرایه تسلیحات نیرو‌های مسلح کشور کامل‌تر از قبل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر