بدعهدی خودروسازان در تولید خودرو‌های پایه گازسوز
کد خبر: 1106575
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004drz
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با انتقاد از بدعهدی خودروسازان در تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز در یک سال اخیر می‌گوید: «ایران‌خودرو به قرارداد خود با وزارت نفت برای تولید ۴۵‌هزار خودروی دوگانه‌سوز عمل نکرد و فقط فهرست ۵‌هزار خودرو را اعلام کرده، این در حالی است که قرارداد ایران‌خودرو مربوط به آذر۱۴۰۰ بود که باید تا تیر ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسید.»

مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با انتقاد از بدعهدی خودروسازان در تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز در یک سال اخیر می‌گوید: «ایران‌خودرو به قرارداد خود با وزارت نفت برای تولید ۴۵‌هزار خودروی دوگانه‌سوز عمل نکرد و فقط فهرست ۵‌هزار خودرو را اعلام کرده، این در حالی است که قرارداد ایران‌خودرو مربوط به آذر۱۴۰۰ بود که باید تا تیر ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسید.»
بنا بر آمار وزارت صمت، در سال گذشته تنها ۱۲‌هزار و ۳۹۶ دستگاه خودروی دوگانه‌سوز سواری در کشور به تولید رسید که نسبت به سال ۱۳۹۹ افت ۵۰‌درصدی را نشان می‌دهد. چند سالی بود که تولید خودرو‌های گازسوز به شدت کاهش یافته بود و تعداد محدود و بسیار کمی خودروی گازسوز تولید می‌شد، اما وزارت صمت تصمیم گرفته است خودرو‌های گازسوز را به چرخه تولید بازگرداند.
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در این خصوص می‌گوید: «در سیاستگذاری‌های صورت‌گرفته دوباره به سمت استفاده از سوخت گاز می‌رویم، با توجه به زیرساخت‌های موجود در گاز طبیعی فشرده، یکی از بهترین سوخت‌ها برای استفاده، سوخت گاز است.» پیش از این گفته شده بود علت کاهش تولید خودرو‌های گازسوز مربوط به سیاستگذاری دولت سیزدهم و تصمیمات وزارت نفت بوده است. در سال ۱۴۰۰ تولید دوگانه‌سوز‌ها کمتر از ۱۰هزار دستگاه بود که نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش ۵۰‌درصدی داشته است. طی این سال‌ها یعنی از ۱۶ الی ۱۷ سال پیش که استفاده از گاز طبیعی برای سوخت خودرو‌ها آغاز شد، سهم خودرو‌های دوگانه‌سوز در سبد تولیدات خودروسازان کم بود و شرکت‌های خودرویی تمایلی به تولید چنین خودرو‌هایی نداشتند، چراکه اعتقاد دارند هزینه تولید خودروی گازسوز بیشتر از بنزینی است و از سوی دیگر در این حوزه هنوز قطعه‌سازان داخلی نتوانسته‌اند کشور را به سمت خودکفایی ببرند. از آنجا که آلایندگی خودرو‌های گازسوز کمتر است، وزارت صمت در برنامه‌های خود می‌خواهد تولید خودروی گازسوز را به خودروسازان تکلیف کند.
مردم رغبت بیشتری به خودرو‌های پایه گاز‌سوز دارند
در این خصوص حسین باقری، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما می‌گوید: «وزارت نفت وظیفه تأمین و توزیع سوخت را بر عهده دارد که در کنار فرآورده‌های نفتی مایع مانند بنزین و گازوئیل، وظیفه تأمین و توزیع گاز طبیعی فشرده یا CNG نیز بر عهده این وزارتخانه است، همچنین تأمین آن را شرکت ملی گاز و توزیع آن را شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با احداث جایگاه‌های عرضه انجام می‌دهد.»
وی می‌افزاید: «وظیفه خودروسازان این است که خودروی پایه گازسوز تولید کنند و در اختیار مردم قرار دهند. رغبت مردم برای استفاده از سوخت CNG که اختلاف آن را با فرآورده‌های نفتی حس کنند، با استفاده از خودرو‌های پایه گاز‌سوز محقق می‌شود که همیشه در مکاتبات‌مان با مراجع مختلف تصمیم‌گیر در این حوزه، تولید این دسته از خودرو‌ها بوده است.»
این مقام مسئول تأکید می‌کند: «از آنجا که این تعداد تولید خودرو‌های پایه گاز‌سوز رخ نداد، دولت وزارت نفت را مکلف کرد در کنار احداث ۲ هزارو ۵۰۰ جایگاه عرضه CNG، تبدیل خودرو‌های بنزینی به دوگانه‌سوز را هم انجام دهد. این موضوع مربوط به خودرو‌هایی بود که در حال تردد در جامعه هستند، اما در واقع، تولید خودرو‌های پایه گاز‌سوز باید از سوی خودروسازان صورت گیرد.»
وی تصریح می‌کند: «وزارت نفت برای تولید این دسته از خودروها، از خودروسازان در خصوص تولید موتور ملی پایه گازسوز به نام EF۷ حمایت کرد که اکنون نیز در تعداد متنوعی از خودرو‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر قدر خودروسازان بتوانند خودرو‌هایی با مصرف پایین در خصوص CNG و فرآورده‌های نفتی مایع تولید کنند، به اقتصاد کشور در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی کمک خواهند کرد.»
باقری می‌گوید: «اینکه اکنون استاندارد‌ها در مصرف سوخت خودرو‌ها در چه حد است و چه میزان محقق می‌شود را خودروسازان باید پاسخ دهند، زیرا در اختیار مرکز تخصصی تحقیقات ایران‌خودرو (ایپکو) است. خودروسازان موظف بوده‌اند هر سال، درصدی از مصرف سوخت خودرو‌های تولیدی را کاهش دهند، اما اینکه چه میزان در این حوزه پیشرفت کرده‌اند و چه محدودیتی‌هایی دارند را خودشان باید پاسخ دهند.»
وی می‌گوید: «بر اساس مصوبه‌ای که شورای اقتصاد به وزارت نفت ابلاغ کرد، تولید و تبدیل خودرو‌های دوگانه‌سوز ذکر شده که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، وظیفه تبدیل را انجام می‌دهد و در حوزه تولید هم، اعلام کرده‌ایم که اگر خودروسازان خودروی دوگانه‌سوز عمومی (تاکسی و وانت) تولید کنند و در اختیار مشتریان قرار دهند، حمایت می‌کنیم.»
مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص تفاهم‌نامه تولید ۴۵‌هزار خودروی دوگانه‌سوز که سال گذشته میان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و ایران‌خودرو امضا شده بود، می‌افزاید: «در راستای اجرای مصوبه شورای اقتصاد، مقرر شد ظرف مدت هشت ماه، این تعداد خودرو را تولید کنند و اگر فهرست تولیدی را بر اساس مشخصات مالکی که به آن تحویل شده، به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کنند، حتماً کمک حمایتی وزارت نفت انجام خواهد شد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار