کد خبر: 1101242
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
در گفتگو با کارشناسان مسائل فلسطین مطرح شد
کارشناسان مسائل فلسطین می‌گویند: ارتش رژیم صهیونیستی در دور اخیر حملات علیه غزه اهداف مختلفی را از جمله ایجاد اختلاف میان گروه‌های فلسطینی مورد توجه قرار داده بود که گروه‌های مقاومت با پاسخ مناسب، نیل به اهداف را برای صهیونیست‌ها ناکام گذاشتند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رژیم صهیونیستی از روز جمعه ۱۴ مرداد در عملیاتی با عنوان «سپیده دم» نوار غزه را آماج حملات خود قرار داد. در این حملات تعداد زیادی کودک و غیر نظامی به شهادت رسیدند.

پایگاه خبری «عرب ۴۸» جمعه ۲۱ مرداد گزارش داد،  یک جوان فلسطینی به نام «أنس خالد انشاصی» ۲۲ ساله از اهالی خان‌یونس روز جمعه در نتیجه شدت جراحت وارده در جنگ اخیر غزه، به شهادت رسید. با شهادت این جوان، شمار شهدای جنگ سه روزه غزه به ۴۹ نفر رسید و علاوه بر آن در جریان تجاوز سه روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ۳۶۰ شهروند فلسطینی زخمی شدند که ۹۶ نفر از آن‌ها کودک، ۳۰ نفر زن و ۱۲ نفر سالخورده هستند که گفته شده حال بیشتر آن‌ها وخیم است.

حمله رژیم صهیونیستی در حالی رخ داد که بتازگی «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل سفر کرده است. برخی تحلیلگران می‌گویند بازدید بایدن از سرزمین‌های اشغالی ممکن است در این حملات موثر باشد. برخی دیگر انتخابات پیش روی اسرائیل و اهداف انتخاباتی را دلیل آن می‌دانند، گروه دیگری از تحلیلگران نیز می‌گویند اسرائیل قصد اختلاف‌افکنی میان اعضای جبهه مقاومت فلسطین؛ جهاد اسلامی و حماس را داشته است.  

رژیم صهیونیستی عصر همان روز یک آپارتمان مسکونی در شهر غزه را هدف قرار داد که در این حمله تیسیر الجعبری،   فرمانده منطقه شمالی گردان‌های قدس، شاخه نظامی منطقه شمال در گردان جهاد اسلامی به همراه چندین تن دیگر از جمله زنان و کودکان به شهادت رسیدند. اما ارتش رژیم صهیونیستی به دنبال موشک باران مناطق اشغالی توسط نیرو‌های مقاومت، مجبور به پذیرش آتش بس شد.

ساعاتی پس از این حمله و محکومیت‌های آن از سوی کشور‌ها و شخصیت‌های مختلف؛ مقاومت در غزه، شهرک‌ها و مناطق صهیونیست‌نشین اراضی اشغالی را آماج موشک‌های خود قرار دادند و صدای آژیر خطر در اکثر مناطق اراضی اشغالی از جمله تل آویو به صدا درآمد و شهرک‌های زکیم، عسقلان، هتیف هاسعره، یارمردخای، سدیروت، اشکول، عین هبسور و بئیری در نزدیکی نوار غزه همگی کابوس جنگ قبلی غزه را بار دیگر پیش چشم خود دیدند.

ساعات پایانی روز جمعه ۱۴ مرداد؛ نیرو‌های مقاومت فلسطین، عملیات پاسخ به دشمن صهیونیستی را با شلیک یک سری از موشک‌ها به سوی سرزمین‌های اشغالی آغاز کردند. به دنبال این اقدام آژیر خطر شلیک موشک در اکثر مناطق اراضی اشغالی به صدا درآمد.

جنگ و خونریزی برای رای

در جریان این اتفاقات، برخی تحلیلگران سیاسی و بعضی اعضای کنیست (پارلمان) رژیم صهیونیستی، حمله جنایتکارانه به نوار غزه را قدرت‌نمایی «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت این رژیم برای جلب آرای شهرک‌نشینان صهیونیست در آستانه انتخابات پارلمانی ماه نوامبر آینده ارزیابی کردند، موضوعی که نتایج آخرین نظرسنجی‌ها تا به امروز در فلسطین اشغالی، آن را تایید می‌کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که تنها زمان کوتاهی پس از اجرای توافق آتش بس، رژیم صهیونیستی با حمله به نوار غزه آن را نقض کرده است. توافق آتش بس از ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه شامگاه یکشنبه ۱۶ مرداد به وقت محلی به اجرا گذاشته شده بود.

رژیم صهیونیستی در مدت سه روز تجاوزگری خود به نوار غزه اعلام کرد که براساس بانک اطلاعات خود زیرساخت‌های مقاومت فلسطین را هدف قرار داده است؛ بانک اطلاعات این رژیم را در ۲ دقیقه اینجا ببیند.

نگرانی محافل امنیتی اسرائیل از وقوع انتفاضه سوم

پس از این اتفاقات، محافل امنیتی رژیم صهیونیستی درباره وقوع انتفاضه سوم با توجه به بی‌ثباتی سیاسی این رژیم و افزایش درگیری‌ها با فلسطینی‌ها ابراز نگرانی می‌کنند.

پایگاه خبری عربی ۲۱ در گزارشی به وضعیت کرانه باختری رود اردن و توان مقاومت فلسطین در کنار جنبش تحریم رژیم صیهیونیستی در جهان پرداخت و نوشت  بن‌بست سیاسی در رژیم صهیونیستی در داخل فلسطین اشغالی چه به دلیل بی ثبات حزبی و حاکمیتی و چه روابط پرتنش با فلسطینی‌ها، این نگرانی را برای مقامات این رژیم ایجاد می‌کند که این وضعیت فرصتی برای دشمنان آن‌ها به ویژه جنبش حماس و بقیه گروه‌های مقاومت  فلسطین و نیز جنبش بین‌المللی بایکوت این رژیم با نام اختصاری (BDS) فراهم می‌آورد. این وضعیت موجب نگرانی حامیان این رژیم نیز شده است، زیرا آن‌ها نگران موج سوم انتفاضه فلسطین هستند.

چرا رژیم صهیونیستی به غزه حمله کرد؟

در رابطه با این تحولات، پژوهشگر ایرنا با «محسن فائضی» کارشناس مسایل فلسطین گفتگو کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

فائضی گفت: با دستگیری «بسام السعدی» از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین، این گروه آماده باش داد و تهدید کرد در صورت آزاد نشدن، واکنش نشان خواهیم داد. با آماده باش جهاد اسلامی، اسرائیل جنگ را آغاز کرد.

وی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی از این فرصت تنش ایجاد شده برای حذف رهبران اصلی جهاد اسلامی استفاده کرد. اسرائیلی‌ها اصطلاحی دارند به عنوان چمن‌زنی، یعنی اگر نمی‌توانیم  فرد یا سیستمی را حذف کنیم، اما هر از گاه عملیاتی انجام شود تا مانع افزایش قدرت آن‌ها شویم. این بدان معناست که قد چمن بلند نشود و همواره کوتاه بماند.

کارشناس مسایل فلسطین افزود: اکنون جهاد اسلامی با قدرتی که دارد درصدد است به گروهی تبدیل شود که نقش جدی‌تری به ویژه در کرانه باختری داشته باشد. رژیم صهیونیستی به دنبال فرصت برای حمله هدفمند و دقیق بود که متاسفانه ناشی از اشراف اطلاعاتی آن‌ها از شخصیت‌های اول جهاد اسلامی بود. دو شهید، نفرات اول نظامی جهاد بودند که هر دو ترور شدند.

به گفته وی، جهاد اسلامی به هیچ عنوان مراعات اطلاعاتی ندارد، اما حماس نسبت به آن ملاحظات بیشتری را در نظر دارد. در واقع اسراییل به دنبال این است که رهبران را حذف کند و اجازه ندهد جهاد اسلامی به قدرتی برسد که در آینده مانند حماس شود.

حماس حتی با جنگ تمام‌عیار هم حذف شدنی نیست

فائضی اظهار داشت: اکنون حماس در جایگاهی قرار دارد که نمی‌توانند حتی با جنگ تمام عیار حذفش کنند. نکته بعدی که مهم است بحث انتخابات آبان ماه اسراییل است. یکی از برگ برنده‌های نتانیاهو، آن ویژگی نظامی‌گری و جدیت در برخورد هم با فلسطین و هم ایران است. آقای لاپید که رقیب نتانیاهو است، سعی کرد برگ برنده و امتیاز اینگونه هم برای خود بخرد، یعنی جنگ بسیار کوتاه با کمترین هزینه انجام دهد و  مدعی شود که می‌توانم گروه‌های مقاومت را حذف و رهبران آن‌ها را ترور کنم.

وی با بیان اینکه این جنگ یک دستاورد انتخاباتی برای «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی  محسوب شد، ادامه داد: نتایج بیشتر نظرسنجی‌ها در فلسطین اشغالی پس از جنگ نشان داد که اکثریت اسراییلی‌ها این عملیات را موفق دانستند و به همین سبب از حامیان نتانیاهو کاسته شد و به هواداران داخلی لاپید اضافه شده است.

کارشناس مسایل فلسطین هدف سوم رژیم صهیونیستی از آغاز این جنگ را اختلاف انداختن بین حماس و جهاد دانست و ادامه داد: اسراییلی‌ها صراحتا این هدف را بسیار مطرح کردند. یعنی این بار هدف، صرفا حماس نبود که به عنوان مسئول  کل و نماد مقاومت در غزه است. بلکه درصدد بودند تا میان حماس و جهاد اختلاف ایجاد کنند، به همین دلیل شاهد بودیم از ابتدای شروع جنگ،   اختلاف‌افکنی از اهداف اصلی بود. سخنگوی حماس هم در گفتگو با الجزیره اعلام کرد که هدف از جنگ اختلاف است.

فائضی در ادامه توضیح داد:، اما رژیم صهیونیستی در مورد ایجاد اختلاف میان حماس و جهاد ناموفق بود، چرا که هر دو آن‌ها در این مورد آگاه بودند و بار‌ها تاکید کردند که ما در اتاق مشترک تصمیم می‌گیریم. سخنگو‌های حماس بار‌ها بر این مساله تاکید کردند که هیچ اختلافی وجود ندارد. هر چند که تحلیل حماس از جنگ متفاوت است و نظرش این بود که نباید وارد تنش می‌شد و از همان روز نخست نیز به دنبال آتش بس بود و معتقد بود این جنگ به نفع مقاومت نیست. اما این بدان معنی نیست که با هم تصمیم نگرفته باشند، ممکن است در تحلیل دچار اختلاف باشند، اما تصمیم‌گیری‌ها با یکدیگر انجام می‌شود.

اسرائیل درصدد خدشه به مذاکرات وین بود

«علی منتظری» کارشناس تحولات خاورمیانه نیز در گفتگو با پژوهشگر ایرنا گفت: هدف اصلی از حمله اسرائیل به غزه این بود که یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی، شانس پیروزی خود را در انتخابات آینده پارلمان اسرائیل تثبیت کند و خود را به عنوان نخست‌وزیری که به امنیت شهروندان اسرائیلی اهمیت می‌دهد به جامعه اسرائیل معرفی کند که بتواند آرای بیشتری کسب کند و دوباره امکان دسترسی به نخست‌وزیری اسرائیل را داشته باشد. این گونه اقدامات پیش از آن نیز در زمان نتانیاهو انجام می‌شد.

منتظری افزود: نکته دوم این است که رژیم صهیونیستی به دنبال اختلاف‌افکنی میان نیرو‌های مقاومت و جنبش جهاد اسلامی و حماس بود، به ویژه در مدت سه روزی که حملات جاری بود،   اسرائیلی‌ها، فرمانده و نیرو‌های ارتش و حتی نخست وزیر اسراییل بار‌ها اعلام کردند که حماس از ورود به این جنگ خودداری کند و آتشی که اسراییل علیه نوار غزه راه انداخته، فقط جنبش جهاد را هدف قرار داده است.

وی اظهار داشت: نکته سوم این بود که بسیاری از تحلیلگرانی که تحولات ایران و مذاکرات را پیگیری می‌کردند، معتقد بودند دور اخیر مذاکرات در وین بسیار حساس و مهم بود، و بیشتر رسانه‌ها و شخصیت‌هایی که پیگیر تحولات ایران و مذاکرات بودند، معتقد بودند که  که این دور از مذاکرات بسیار مثبت است و به نظر می‌رسید ایران و آمریکا درصدد حل مسائل هستند.

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: از همین رو از نگاه گروهی از تحلیلگران؛ اسرائیل درصدد ایجاد یک خدشه و تاخیر منفی در مذاکرات وین بود و علاقه‌مند بود گستره جنگی که با جنش جهاد اسلامی آغاز کرده، فضای حماس و حزب الله لبنان را بگیرد و به یک درگیری منطقه‌ای تبدیل شود که آمریکایی‌ها از پشت میز مذاکرات در وین خارج شوند.

منتظری با بیان اینکه این سه تحلیل عمده در مورد حمله اسرائیل به غزه مطرح شده و به نظر قابل تعمق و بررسی است، گفت: هر سه تحلیل در یک زمان می‌تواند درست باشد. اما آنچه را که پس از آتش بس مشخص شد این بود که در بخش مربوط به  اختلاف میان حماس و جهاد اسلامی و تاثیرگذاری روی مذاکرات، اسرائیل ناموفق بود.

به گفته وی، این نکته ضروری است، در نظر داشته باشیم که حماس به عنوان مقاومت اصلی در نواز غزه است و امکانات و نیرو‌های آن با نیروی جنبش جهاد اسلامی برابر است، درست است که موشکی از سوی حماس به سمت مواضع اسرائیلی‌ها در این جنگ سه روزه پرتاب نشد، اما تمام تحلیل‌ها، اطلاعات و اخبار نشان می‌دهد که نیرو‌های حماس انبار‌های خود را در اختیار جهاد اسلامی قرار داده بود و کمک لجستیکی حماس باعث شد که یک موازنه رعب و وحشت توسط جهاد اسلامی بر ارتش اسرائیل تحمیل شود.  
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار