کد خبر: 1101014
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
رژیم صهیونیستی که در چند سال اخیر حملات مکرری را به سوریه انجام داده بود، این روز‌ها جهت حملات خود را تغییر داده و به مناطق تحت نفوذ روسیه هم حمله می‌کند. در تازه‌ترین اقدام، صهیونیست‌ها با چند موشک شهر طرطوس در فاصله چند کیلومتری پایگاه روس‌ها را مورد هدف قرار دادند که طی آن چند تن کشته و زخمی شدند.

رژیم صهیونیستی که در چند سال اخیر حملات مکرری را به سوریه انجام داده بود، این روز‌ها جهت حملات خود را تغییر داده و به مناطق تحت نفوذ روسیه هم حمله می‌کند. در تازه‌ترین اقدام، صهیونیست‌ها با چند موشک شهر طرطوس در فاصله چند کیلومتری پایگاه روس‌ها را مورد هدف قرار دادند که طی آن چند تن کشته و زخمی شدند. این حمله از این رو اهمیت دارد که گفته می‌شود این منطقه به دلیل کاهش فعالیت روس‌ها، قرار است شاهد حضور امنیتی گسترده‌تر نیرو‌های مقاومت باشد.

به گزارش «جوان»، با وجود هشدار‌های روسیه و دولت سوریه نسبت به حملات رژیم صهیونیستی به خاک این کشور، مقامات صهیونیستی کماکان به ماجراجویی‌های خود ادامه می‌دهند. رژیم صهیونیستی یک شنبه شب با چندین موشک مناطقی را در شهر طرطوس در غرب سوریه مورد هدف قرار داد و صدای آژیر‌های خطر در این شهر شنیده شد. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، گزارش‌های تأیید نشده هم حاکی از این است که صدای چند انفجار در طرطوس شنیده شده و دست‌کم دو موشک از حریم هوایی لبنان به سمت سوریه شلیک شده است. برخی منابع لبنانی، تعداد موشک‌ها را هشت عدد اعلام کردند. حملات موشکی از منطقه «قلمون» در مرز‌های لبنان و سوریه صورت گرفته است. به گزارش العالم، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی هشت موشک شلیک کردند که در جنوب شهر طرطوس و به طور مشخص در منطقه ابوعفصا فرود آمدند. این منطقه بین بزرگراه بین‌المللی واقع است که طرطوس سوریه را به طرابلس لبنان وصل می‌کند و حدود سه کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد. یک منبع نظامی اعلام کرد: «یک شنبه شب دشمن اسرائیلی حمله هوایی از سمت جنوب شرق بیروت به برخی از مناطق در حومه دمشق و همزمان حملات دیگری را از سمت دریا به برخی نقاط در جنوب استان طرطوس انجام داد که پدافند هوایی ما با این حملات مقابله و برخی از اهداف را رهگیری و منهدم کرد.» این منبع افزود: «بر اثر حملات دشمن اسرائیلی سه نظامی کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.» از سوی دیگر، مرکز موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» وابسته به مخالفان دمشق نیز اعلام کرد که مقر‌های هدف قرار گرفته‌شده در فاصله ۸ کیلومتری یک پایگاه نظامی روسیه قرار داشت. بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی در این حمله، مقر‌های نظامی سوریه را هدف قرار داده و صدای انفجار‌های مهیبی از این مقر‌ها به گوش رسیده است. همچنین، خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از منابع غیررسمی ادعا کرد: «سازمان‌های اطلاعاتی منطقه‌ای و منابع نظامی سوریه گفته‌اند اسرائیل به اهداف ایرانی حمله هوایی کرده است. این اهداف در نزدیکی پایگاه نظامی روسیه در سوریه و در ساحل دریای مدیترانه هستند.» طی هفته‌های گذشته نیز رژیم صهیونیستی مناطقی را در جنوب طرطوس هدف قرار داده بود. این حملات هوایی در حالی است که دولت سوریه بار‌ها با ارسال نامه به سازمان ملل این حملات را محکوم کرده و خواستار توقف آن شده است. رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر بار‌ها به دمشق و مناطق مختلف سوریه تجاوز هوایی کرده که با رهگیری به موقع پدافند هوایی سوریه در بیشتر مواقع این حملات دفع شده است.
نگرانی اسرائیل از همکاری روسیه و ایران
حمله به طرطوس که پایگاه بزرگ روسیه از سال‌ها پیش در آن مستقر است، از این منظر قابل توجه است که برخی اخبار در هفته‌های اخیر منتشر شده است که روسیه به دلیل جنگ اوکراین، قرار است بخشی از نیرو‌های خود را در این پایگاه کاهش داده و اختیار آن را به دست نیرو‌های ایرانی بدهد. مقامات صهیونیستی در سال‌های اخیر بار‌ها ادعا کرده‌اند که اجازه نخواهند داد ایران در مرز‌های سرزمین‌های اشغالی پایگاه احداث کند و به شدت با آن مقابله خواهند کرد. هرچند ایران هر گونه احداث پایگاه در خاک سوریه را رد کرده است، اما صهیونیست‌ها ادعا می‌کنند این کشور چندین پایگاه دارد که می‌خواهد از آن‌ها به اهداف تل‌آویو حمله کند. همکاری‌های ایران و روسیه در سوریه پس از نشست سه‌جانبه تهران، افزایش یافته است و دو کشور به عنوان ضامن نشست‌های آستانه سعی دارند از تشدید بحران در سوریه توسط اقدامات احتمالی از جانب ترکیه و اسرائیل جلوگیری کنند. از طرفی، در ماه‌های اخیر روابط روسیه و رژیم صهیونیستی هم به دلیل موضع‌گیری مقامات تل‌آویو درباره جنگ اوکراین، به شدت تیره شده است و حملات اخیر صهیونیست‌ها به نزدیکی مواضع روس‌ها می‌تواند در واکنش به سیاست‌های ضد اسرائیلی مسکو باشد. روسیه که تاکنون در مقابل حملات پی‌در پی اسرائیل به خاک سوریه مماشات می‌کرد، اما در دو ماه گذشته هر گونه ملاحظات را کنار گذاشته و به شدت با این حملات مخالفت کرده است و حتی پیش نویس قطعنامه‌ای را برای محکوم کردن حملات اسرائیل به شورای امنیت سازمان ملل برده است. صهیونیست‌ها از نزدیکی ایران و روسیه در منطقه به شدت نگران هستند و شورای آتلانتیک در این زمینه نوشته است: «شرایط جهانی اکنون تغییر کرده است و بر اثر جنگ اوکراین روسیه مورد خشم غرب قرار گرفته و گزینه دیگری جز حرکت به سمت ایران برای خود نمی‌بیند و برای ایجاد ائتلاف جدیدی که به اسرائیل لطمه می‌زند، آمده می‌شود. این چرخش در راهبرد روسیه، چالش جدید بزرگی، هم برای اسرائیل و هم برای امریکا ایجاد می‌کند. در این شرایط و در حالی که سفر هر مقام خارجی به ایران مورد توجه اسرائیل قرار می‌گیرد و با انتقاداتی مواجه می‌شود، دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رهبر یکی از قدرت‌های جهانی که مشغول پایه‌ریزی محور ضد امریکایی است، دلیل بزرگ‌تری برای نگرانی شدید اسرائیل است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار