کد خبر: 1100829
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۹
روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: با ادامه جدال جناح‌های گوناگون بر سر یورش پلیس فدرال به اقامتگاه ترامپ در فلوریدا و بروز تهدید علیه ماموران اف‌بی‌آی، به نظر می‌رسد خشونت و حملات مرگبار واقعیتی تغییرناپذیر از زندگی در آمریکا است.
تهدید به خشونت سیاسی و حملات مرگبار در حال تبدیل شدن به یک واقعیت ثابت زندگی در آمریکا است.

این روزنامه با اشاره به ماجرای تفتیش پلس فدرال آمریکا از اقامتگاه دونالد ترامپ در فلوریدا، حمله این هفته یکی از حامیان وی به اداره پلیس فدرال در اوهایو را یکی از نگران کننده‌ترین اپیزود‌های خشونت سیاسی جناح راست در ماه‌های اخیر قلمداد می‌کند که البته تنها به همین یک مورد ختم نمی‌شود.

روز پنجشنبه هفته گذشته یک مرد ۴۲ ساله از ایالت اوهایو، با حضور در دفتر پلیس فدرال در سینسیناتی، با یک اسلحه شروع به شلیک به سمت ماموران "اف بی آی" کرد و در پایان به ضرب گلوله کشته شد. تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر چرایی اقدام این مرد با نام «ریکی شیفر» پیدا نشده، اما از پست‌های وی در رسانه‌های اجتماعی مشخص است که در پی تلاش "اف بی آی" برای تفتیش مارالاگو، این حامی ترامپ به دنبال انتقام بوده است.

نیویورک تایمز در ادامه یادآور می‌شود: در یک سال و نیم پس از هجوم اوباش طرفدار ترامپ به ساختمان کنگره، تهدید به خشونت سیاسی و حملات واقعی در حال تبدیل به یک واقعیت همیشگی زندگی آمریکایی است که بر بخش بخش زندگی معلمان مدارس، کارکنان ادارات دولتی، مهمانداران هواپیما، کتابداران و حتی نمایندگان کنگره تاثیر گذاشته است.

حتی قاضی فدرالی که حکم تفتیش اسناد محرمانه کشف شده از اقامتگاه ترامپ را هم صادر کرده، هدف تهدیدات مرگبار قرار گرفته است. یکی از پیام‌های تهدیدی که برای این قاضی و خانواده اش فرستاده شده، این است: «من طناب را دور گردنش می‌بینم».

با شدت گرفتن خشونت در جامعه آمریکا، پژوهشگران با مطالعه انبوهی از خشونت‌های اخیر به یک موضوع مشترک اشاره دارند و آن استفاده شدیداللحن از زبان نفرت، غیرانسانی و آخرالزمانی، به‌ویژه از سوی چهره‌های برجسته سیاست و رسانه‌های راست گراست.

چندین شخصیت جناح راست یا جمهوری خواه در واکنش به بازرسی اقامتگاه ترامپ در فلوریدا نه تنها خواستار برچیده شدن پلیس فدرال شده اند، بلکه نسبت به بروز جنگ داخلی هشدار داده اند.

«جو کنت» نامزد مورد تایید ترامپ در مجلس نمایندگان از واشنگتن، در پادکستی گفت: این اتفاق همانگونه که از خیلی وقت پیش بسیاری از ما گفته بودیم، به همه ثابت کرد که ما در جنگ هستیم.

بر اساس گزارش پلیس فدرال آمریکا در حال حاضر نزدیک به دو هزار و ۷۰۰ تحقیق در مورد تروریسم داخلی وجود دارد که این تعداد از بهار ۲۰۲۰ تاکنون دو برابر شده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط پلیس کنگره نیز تهدید‌ها علیه نمایندگان این نهاد به رکورد ۹ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است.

اما استفاده از خشونت و زبان خشونت آمیز تنها مربوط به جناح راست نمی‌شود.

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که درصد تقریبا برابری از لیبرال‌ها نیز خشونت علیه دولت را قابل توجیه می‌دانند. برخی بررسی‌های دیگر هم نشان می‌دهد اگرچه از زمان روی کار آمدن ترامپ، حمایت از خشونت سیاسی در میان جمهوری‌خواهان دو برابر شده، این امر در میان دموکرات‌ها هرچند با سرعت کمتر افزایش یافته است.

هرچند پلیس فدرال بار‌ها اعلام کرده است که خشونت افراطی از سوی بازیگران جناح راست یکی از بزرگترین تهدیداتی است که این اداره با آن روبرو است.

«رابرت پاپ» استاد دانشگاه شیکاگو که در مورد خشونت سیاسی مطالعه می‌کند، از زمان شورش ۶ ژانویه تاکنون ۲۲ نظرسنجی در سراسر کشور انجام داده و بار‌ها نتایج مشابهی را یافته است: بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون بزرگسال آمریکایی معتقد هستند که خشونت برای بازگرداندن ترامپ به قدرت قابل توجیه است. این استاد دانشگاه در ادامه افزود: این نوع "حمایت جامعه" از خشونت می‌تواند سبب عادی سازی آن شود.

به عقیده پاپ، حمایت جامعه از خشونت، آستانه‌ای که افراد بی‌ثبات در آن دست به اعمال تهاجمی می‌زنند را پایین می‌آورد. وی خاطرنشان می‌کند حتی اگر تنها ۱۰ درصد جامعه از چنین چیزی حمایت کنند بازهم یک گروه بزرگ را تشکیل می‌دهد.

این استاد جامعه شناس با تشبیه خشونت در جامعه آمریکا به جرقه آتش در یک علفزار خشک می‌گوید تنها جرقه‌ای مانند تفتیش در "مارالاگو" لازم است تا این علفزار خشک شعله ور شود؛ لذا در شرایطی که ترامپ با تحقیقات و اتهامات بسیاری مواجه است آن هم در شرایطی که وی در تلاش برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است، احتمالا در روز‌های آینده باید شاهد آتش سوزی‌های بیشتری باشیم.

پاپ در پایان تاکید کرد: ما اکنون در فصل آتش سوزی هستیم و این وضعیت برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار