کد خبر: 1099568
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
تأکید سعید ارمغانی سرمربی تیم ملی بسکتبال بر استفاده از جوانان‌
سرمربی تیم ملی بسکتبال از عملکرد تیمش در کاپ آسیا دفاع کرد. نشست خبری سعید ارمغانی دیروز در حالی برگزار شد که او برخلاف منتقدان معتقد است تیم ملی به‌رغم شکست برابر اردن در مسیر پیشرفت قرار دارد.
شیوا نورزی

حذف تیم ملی بسکتبال در یک‌چهارم نهایی کاپ‌آسیا اجازه نداد ایران یکی از چهار تیم برتر قاره کهن باشد. در این دوره باز هم بار اصلی تیم روی دوش بازیکنان باتجربه از جمله حامد حدادی بود و این در شرایطی است که سرمربی همچنان روی بحث جوانگرایی تأکید دارد.
زمان کوتاه
سعید ارمغانی صحبت‌هایش را با ارائه آمار و ارقام در خصوص روند رو به رشد شاگردانش آغاز کرد. سرمربی تیم ملی به شرایط متفاوت آماده‌سازی تیم‌های ملی با باشگاهی اشاره داشت و گفت: «بعد از کاپ آسیا این کنفرانس دیرتر برگزار شد، چراکه من به مجارستان رفته بودم. یکی از انتقاد‌ها رفتن به مجارستان بود. همانطور که همه به خانه‌های‌شان رفتند، من هم به مجارستان که محل زندگی‌ام بود، برگشتم. سعی می‌کنم همه حرف‌هایم با آمار و ارقام باشد. کار کردن با تیم ملی با باشگاه متفاوت است. دو ماه پیش کار را شروع و ۴۸ جلسه تمرین برگزار کردیم. در این مدت چهار بازی دوستانه با تیم ایران‌نوین و یک تیم صربستانی انجام دادیم. شش بازی رسمی برگزار کردیم، دو بازی در انتخابی و چهار بازی در کاپ آسیا. درحالی‌که یک تیم باشگاهی بیش از ۵۰ بازی و ۲۰۰ تمرین انجام می‌دهد. زمان کوتاه مشکل همه مربیان تیم‌های ملی است و آماده‌سازی تیم‌های ملی خیلی سخت‌تر از باشگاهی است.»
نسل رو به انقراض
ارمغانی برطرف کردن ضعف‌های فنی را یکی از اهداف ویژه خود خواند: «به‌خاطر کمبود وقت برخی کار‌ها را نمی‌شد انجام داد. اصلاح تکنیکی و ارتقای فیزیکی در تیم ملی غیرممکن است. در اروپا بازیکنان کاملاً آماده هستند و مربیان ملی فقط یک استراتژی خاص را در تیم پیاده می‌کنند. در هر صورت از وقت حداکثر استفاده را بردیم و تا یک حدی موفق شدیم. بسکتبال ایران نسل طلایی‌اش رو به انقراض است و باید نسل جدیدی را وارد تیم ملی کنیم. یکی از وظایف من هم همین است. در همین دوره دو، سه بازیکن جوان را به تیم وارد کردیم. برای موفقیت تیم ملی فاکتور‌های زیادی لازم است و با کمک حدادی، یخچالی و کاظمی تلاش کردیم اتحاد را به تیم بازگردانیم. در این کار موفق بودیم و بچه‌ها هم تمام تلاش‌شان را کردند. روی دو نکته فنی هم خیلی کار کردیم؛ توپ‌های از دست رفته (ترن‌اور) و پرتاب‌های پنالتی. در دو بازی انتخابی جام جهانی و کاپ آسیا میانگین ترن‌اور‌های ما بسیار پیشرفت کرد. از نظر پرتاب‌های پنالتی هم در کاپ آسیا، ۷۵ درصد موفق بودیم. اساس کار را بر دفاع چیدیم. معتقدم تیمی که خوب دفاع کند، خوب هم حمله می‌کند. دفاع را به تمام زمین بردیم. جنگندگی و فشار روی توپ تیم رشد خوبی داشت. هنوز کار زیادی برای انجام شدن وجود دارد. سیستم بازی را بر اساس عملکرد بازیکنان تنظیم کردیم. فاصله بین تأثیرگذاری بازیکنان کاملاً طبیعی است. خیلی‌ها گفتند چرا میزان تأثیرگذاری ملی‌پوشان تا این اندازه متفاوت است. در تیم‌های دیگر نیز به همین شکل است و مدت زمان حضور بازیکنان در زمین روی این مسئله تأثیر می‌گذارد.»
توجیه نمی‌کنم
او در ادامه به تشریح عملکرد تیمش در کاپ آسیا و شکست برابر اردن پرداخت: «گفتند اردن تیم دسته‌دوم آسیاست! درحالی‌که بسکتبال در همه آسیا پیشرفت کرده است. استرالیا در فینال لبنان را با دو امتیاز فاصله شکست داد. اردن بازیکنان خیلی خوبی داشت و اردوی بسیار خوبی را هم پشت سر گذاشته بود. همه در حال پیشرفت هستند. توجیهی برای شکست ندارم، ولی دلایلم را با آمار و استدلال بیان می‌کنم.»
ارمغانی در پاسخ به سؤال «جوان» در خصوص ارزیابی‌اش از نتایج تیم ملی در کاپ آسیا و عدم صعود به جمع چهار تیم برتر قاره گفت: «از عملکرد تیم راضی هستم، چراکه در چهار بازی روال پیشرفت کاملاً مشخص بود. این خاصیت تورنمنت‌های بزرگ است و یک روز یک تیم آنچنان که باید و شاید نمی‌تواند بازی کند و عدم تمرکز، مصدومیت و مسائلی از این دست مؤثر هستند. بازیکنی مثل یخچالی با مسکن از جان مایه گذاشت. جامعه بسکتبال تا قبل از بازی با اردن از عملکرد و انسجام تیم راضی بود. نمی‌خواهم توجیه کنم، این اتفاق برای تیم‌های بزرگ دنیا هم رخ می‌دهد. می‌توانستیم جزو چهار تیم برتر آسیا باشیم و در این صورت شانس حضور در فینال را هم داشتیم، اما اتفاقات حین بازی این اجازه را به ما نداد. اگر یکی از شوت‌های از راه دور بازیکن امریکایی اردن گل نمی‌شد، قطعاً ورق به سود ما برمی‌گشت. اردن تیم خوبی است و جزو تیم‌های درجه یک آسیاست. واقعیت‌ها را می‌گویم.»
ساخت نسل جوان
او همچنین بر ساخت نسل جدید برای تیم ملی تأکید کرد: «یکی از اهداف اصلی ما وارد کردن نسل جوان به تیم ملی است. با این هدف ناآشنا نیستم. سال ۲۰۰۰ این کار را انجام دادم و قدم اول را برداشتم. آن نسل بعد از هفت سال توانست قهرمان آسیا شود. جوانان مستعد زیادی داریم و این را در تیم ایران‌نوین می‌بینیم. حتماً این کار را ادامه خواهم داد. صبور باشید، شرایط تیم را درک کنید تا پروسه کسب تجربه را طی کنیم. البته این دلیل بر این نیست که ما اشتباه نداشتیم. بسکتبال بازی اشتباهات است، ولی باید به جلو حرکت کنیم و با اعتقاد به کارمان ادامه دهیم.»
ناامید نیستیم
شرایط سخت تیم ملی برای صعود به جام جهانی ۲۰۲۳ سؤال دیگری بود که سرمربی تیم ملی بسکتبال اینطور به آن جواب داد: «هنوز از صعود به جام جهانی ناامید نشده‌ایم. شش بازی داریم و سه بازی میزبان هستیم. هدفمان این است که هر سه بازی خانگی را ببریم. امیدواریم قزاقستان همه بازی‌هایش را نبرد. تمام تلاشمان را خواهیم کرد در ایران همه بازی‌ها را ببریم. اگر هم نتوانستیم صعود کنیم باز هم باید به این پروسه ادامه دهیم. نیاز به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری گسترده داریم.» به گفته ارمغانی، تیم ملی در پنجره‌های چهارم و پنجم جام جهانی با ترکیبی از جوانان و باتجربه‌ها حاضر خواهد شد: «تمرینات را با تیم ایران نوین به علاوه چند بازیکن بزرگسال شروع کردیم. دو بازی تدارکاتی با ژاپن خواهیم داشت و این بازی‌ها از قبل برنامه‌ریزی شده، به همین خاطر باتجربه‌ها را خسته نمی‌کنیم و جوانان را به ژاپن اعزام می‌کنیم. در پنجره چهارم تیم با تلفیقی از جوانان و باتجربه‌ها به میدان خواهد رفت. این تورنمنت تدارکاتی لطمه‌ای به تیم ایران نخواهد زد و پا به سن گذاشته‌ها در تهران تمرین می‌کنند. باید بازیکنانی را به تیم تزریق کنیم که هم از نظر دفاعی و هم هجومی به تیم کمک کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار