کد خبر: 1097984
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
یکی از مقامات آمریکایی اخیرا اذعان کرده که پهپاد‌های ایران خطرناک بوده و کارآمدی خود را ثابت کرده‌اند، اکنون این سوال مطرح است که این قدرت پهپادی که دشمنان را به هراس انداخته، چگونه به ایجاد امنیت در منطقه کمک می‌کند.
سرویس دفاعی جوان آنلاین: قدرت پهپادی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر رشد چشمگیر و ویژه‌ای داشته است. به نحوی که دشمنان کشورمان حیرت زده شده و تلاش دارند اینگونه القا کنند که این پیشرفت پهپادی نوعی تهدید برای منطقه است. این در صورتی است که مقامات کشورمان بار‌ها اعلام کرده‌اند که هیچ‌گاه آغازگر هیچ جنگی نخواهند بود.

با این حال، اما طی روز‌های قبل اظهار نظر‌های قابل توجهی از سوی فرماندهان و مقامات نظامی آمریکایی درباره پهپادی ایران در منطقه غرب آسیا مطرح شده که جالب توجه است.

قدرت پهپادی ایران چگونه به ایجاد امنیت در منطقه کمک می‌کند؟

آلکسوس گرینکویچ فرمانده نیروی هوایی سازمان تروریستی سنتکام طی اظهاراتی در این باره گفته است: «جت‌های جنگی آمریکا هنوز در آسمان‌های خاورمیانه از برتری برخوردارند، اما ایران تاکتیک‌هایی مختص خودش را در پیش گرفته و به خاطر پهپادهایش گام‌های بزرگی رو به جلو برداشته است.»

به گفته این مقام سازمان تروریستی سنتکام، اگر یک دشمن بتواند هر کاری که بخواهد انجام بدهد و ما نتوانیم جلوی آن را بگیریم آن‌ها از برتری هوایی موضعی برخوردارند.

تد دویچ، نماینده کنگره آمریکا نیز در اظهاراتی گفته است: پهپاد‌های ایران خطرناک بوده و کارآمدی خود را ثابت کرده‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که پیش از این نیز ژنرال کِنِت مَک‌کِنزی فرمانده سابق سازمان تروریستی سنتکام در جلسه استماع کنگره گفته بود: «استفاده گسترده ایران از پهپاد‌های کوچک و متوسط برای عملیات‌های شناسایی و هجومی بدین معناست که برای اولین بار از زمان جنگ شبه‌جزیره کره [اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی]بدون برتری کامل هوایی، عملیات انجام می‌دهیم.»
 
تعداد بازدید : 19


* آیا توان پهپادی ایران تهدیدی برای منطقه است؟

دشمنان در حالی ادعای خطرناک بودن توان پهپادی ایران برای کشور‌های منطقه (غرب آسیا) را مطرح می‌کنند که نه تنها قدرت پهپادی بلکه سایر قوای دفاعی ایران همواره در خدمت ایجاد صلح در منطقه بوده‌اند. مهم‌ترین کارکرد پهپاد‌های ایران برای ایجاد صلح در منطقه را باید در یک دهه اخیر به ویژه در مقابل با داعش دانست.

در یکی از این موارد، ۷ فروند از پهپاد‌های رزمی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۹ مهر ۱۳۹۷ در عملیات ضربت محرم مواضع تروریست‌های تکفیری در سوریه را بمباران کردند و یا در اقدامی دیگر، پهپاد‌های هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲ شهریور ۱۳۹۶ کاروان تروریست‌های داعش را منطقه مرزی عراق و سوریه هدف قرار داده بودند.

باید به این نکته توجه کرد که دو مورد از عملیات‌های پهپادی ایران علیه تروریست‌ها در منطقه غرب آسیا تنها بخش کوچکی از توان پهپادی کشورمان است که در این منطقه صلح‌آفرین است. البته پرندگان بدون سرنشین ایرانی همواره به عنوان چشمان بیدار و تیزبین منطقه را رصد و پایش کرده و در صورت وجود کوچک‌ترین تهدیدی آن را به مواضع دفاعی اطلاع می‌دهند.

این نکته نیز شایان توجه است که ایران علاوه بر پیشرفت‌های پهپادی توانسته در حوزه مقابله با پهپاد‌های دشمن نیز نقش موثری ایفا کند. به طوری که هنگام تجاوز پهپاد گلوبال هاوک به کشورمان پس از چند بار اخطار به این پهپاد متجاوز آن را با سامانه ایرانی سوم خرداد سرنگون کرد.

قدرت پهپادی ایران چگونه به ایجاد امنیت در منطقه کمک می‌کند؟

* توسعه قدرت پهپادی ایران از نمایاندن پایگاه زیرزمینی ۳۱۳ تا رونمایی از اولین ناودسته پهپادبر

نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از اواسط جنگ تحمیلی تا به امروز همواره سعی داشتند تا قدرت پهپادی کشورمان را رشد و توسعه بدهند. اما، جدیدترین دستاورد‌های پهپادی کشورمان پایگاه راهبردی پهپادی ۳۱۳ ارتش و اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی ارتش هستند. توانمندی‌هایی که اولین‌بار رونمایی شدند و هدف آن اخطار به دشمنان است که اگر کوچک‌ترین خطایی انجام بدهند با مشت قدرتمند ایران در غرب آسیا مواجه می‌شوند. البته با اضافه‌شدن ناوگان دریایی پهپادی به ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار است مشت نیرو‌های مسلح در دریا نیز قدرتمندتر شده و در صورت خطای دشمنان آن‌ها را غافلگیر کند.

تعداد بازدید : 17

باید گفت که رونمایی از اولین ناودسته پهپادبر برای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها رعب‌آور بود. چرا که رونمایی از آن همزمان با سفر بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه انجام شد و طبق گفته کارشناسان و خبرگزاری‌های بین‌المللی پیام مهمی به او بود. پیامی که شاید اکنون در زمان رونمایی آن، توسط آن‌ها دریافت نشده باشد، اما، حتما با تفکر درباره این دستاورد نظامی درس خوبی برایشان داشته است.

قدرت پهپادی ایران چگونه به ایجاد امنیت در منطقه کمک می‌کند؟

رونمایی از اولین ناودسته پهپادبر ارتش درس مهمی برای صهیونیست‌ها دارد. چرا که این نیرو به هنگام دریانوردی‌های بین‌المللی خود که از مسیر کانال سوئز می‌گذرد از کنار مرز‌های دریایی رژیم اشغالگر قدس عبور می‌کند. نکته جالب اینجاست که دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش همان فرمانده‌ای است که سال ۹۱ هنگام عبور از کنار صهیونیست‌ها پاسخ تندی به آن‌ها داده بود.

قدرت پهپادی ایران چگونه به ایجاد امنیت در منطقه کمک می‌کند؟

او این مکالمه را چنین روایت می‌کند: «من فرمانده ناوگروه بودم با حضور ناوشکن نقدی و ناو پشتیبانی خارک. می‌دانید که کانال سوئز نزدیک رژیم صهیونیستی قرار دارد و در زمان عبور ما از منطقه سوئز برای این‌ها نگرانی ایجاد شده بود، صهیونیست‌ها سعی داشتند به طریقی با ما ارتباط رادیویی برقرار کنند. این مهم است که سلامی کنند و علیکی از ما بشنوند و تبلیغات کنند که شناور ایرانی به ما جواب داد. در عرصه دریا همین که همدیگر را صدا می‌زنیم و جواب می‌دهیم این معنی دارد و یک نوع شناسایی به حساب می‌آید. آن جا ایستگاه‌های کنترلی رژیم صهیونیستی سعی در این ارتباط داشتند و چند بار گفتند جواب بده که من فقط یک بار از واژه‌ای استفاده کردم که دیپلماتیک نبود، اما لایق آن‌ها بود و گفتم «shut up» (به معنی خفه شو یا ساکت شو)، البته همین یک کلمه هم برای آن‌ها زیاد بود. ضمن این که ما آمادگی پاسخ قاطع داشتیم یعنی اگر هر حرکتی انجام می‌دادند پاسخ جدی می‌دادیم و آن‌ها هم خودشان به خوبی از توان ما اطلاع داشتند.

دریادار ایرانی همچنین با ذکر خاطره‌ای از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی می‌گوید: یک خاطره خوش من هم این بود که وقتی از آن سفر برگشتیم محضر رهبر انقلاب رسیدیم و ایشان وقتی من را مورد لطف قرار دادند اولین سوالی که کردند این بود که آقای ایرانی آن دریای توفانی را چطور تحمل کردید؟ چون ما عین این ۸ روزی که مسیر را می‌رفتیم توفان خیلی شدید بود و حتی نمی‌توانستیم نماز جماعت بخوانیم. شرایط بسیار سختی بود و تحمل همین توفان توسط ما برای رژیم صهیونیستی ترسناک بود که می‌دیدند ما با این توان دریانوردی می‌کنیم.

قدرت پهپادی ایران چگونه به ایجاد امنیت در منطقه کمک می‌کند؟

* وقتی صهیونیست‌ها خطر را بیخ گوش خود حس می‌کنند

رونمایی از اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی ارتش در حالی رخ می‌دهد که چندی است که رژیم صهیونیستی مشغول عادی‌سازی روابط با کشور‌های منطقه خلیج فارس تا علاوه بر ابعاد مختلف روابط دوجانبه از نظر نظامی نیز در منطقه حضور پیدا کند. به همین دلیل، مقامات صهیونیستی همانند گذشته در حال ایجاد رعب و وحشت علیه ایران در فضای جامعه جهانی هستند.

قدرت پهپادی ایران چگونه به ایجاد امنیت در منطقه کمک می‌کند؟

«بنی گانتز» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی سه‌شنبه ۱۴ تیر سال جاری با انتشار تصاویر ماهواره‌ای در جریان میزگرد سالانه اقتصادی در یونان مدعی شد چهار کشتی نظامی ایرانی در دریای سرخ حضور دارند.

وی مدعی شد: «ایران در حال توسعه عملیات‌های تهاجمی خود در منطقه به طور کلی و در عرصه دریایی به طور خاص بوده و ایران به طور غیرمعمول در حال گشت‌زنی در دریای سرخ با کشتی‌های نظامی خود است».

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین اضافه کرد: «در تصاویر ماهواره‌ای که من اینجا نشان می‌دهم شما می‌توانید چهار کشتی نظامی ایرانی در دریای سرخ را ببینید. حضور نیرو‌های نظامی ایران در دریای سرخ طی ماه‌های اخیر، موضوعی بسیار مهم در یک دهه گذشته به شمار می‌آید. این تهدیدی مستقیم برای تجارت، انرژی و اقتصاد جهانی به شمار می‌آید».

مهم‌ترین پیام رونمایی از اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی ارتش برای صهیونیست‌ها این است که اگر بخواهند کوچک‌ترین اقدامی علیه کشورمان به ویژه در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس انجام بدهند، نه تنها توان شناوری نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه بلکه پهپاد‌های این دو نیرو نیز آماده وارد کردن ضربت مهلک بر پیکره آنان هستند.

قدرت پهپادی ایران چگونه به ایجاد امنیت در منطقه کمک می‌کند؟

* توان پهپادی محور مقاومت آخرین میخ را بر تابوت صهیونیست‌ها می‌زند

علاوه بر توان جمهوری اسلامی ایران به عنوان رکن اصلی محور مقاومت، سایر کشور‌های این محور همچون لبنان، یمن، عراق، سوریه و فلسطین نیز آماده اند تا با استفاده از قدرت پهپادی خود درس مهمی را به صهیونیست‌ها بدهند. چرا که این کشور‌ها علاوه بر تجهیز به تسلیحات و تجهیزات مهمی همچون انواع موشک‌ها و خمپاره‌انداز‌ها توانسته‌اند به پهپاد‌های مختلفی مجهز شده و عملیات‌های مهمی را نیز انجام بدهند.

قدرت پهپادی ایران چگونه به ایجاد امنیت در منطقه کمک می‌کند؟

حال اگر همه یا بخشی از توان نظامی محور مقاومت به طور خاص در حوزه پهپادی علیه حضور صهیونیست‌ها در منطقه به خط شوند می‌توانند آخرین میخ را بر تابوت صهیونیست‌ها وارد کنند. این در حالی که است صهیونیست‌ها نه تنها در رهگیری بلکه در انهدام پهپاد‌های حزب‌الله لبنان ناتوان هستند و نتوانستند کاری از پیش ببرند.

در نهایت اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند قدرت پهپادی ایران نه تنها تهدیدی برای منطقه نیست بلکه موجب ایجاد امنیت خواهد شد و همانطور که در جریان نابودی داعش ایران توانست کمک بسیار بزرگی به مردم کشور‌های منطقه کند، هرچه قدرت پهپادی کشورمان افزایش یابد تروریست‌ها کمتر جرات می‌کنند به این منطقه نزدیک شوند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها