کد خبر: 1095539
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸

دو روز پس از تعیین مهلت ۱۵ روزه رئیس جمهور مبنی بر تسهیل پرداخت وام ازدواج، رئیس کل بانک مرکزی از ابلاغ آیین‌نامه‌ای در این خصوص خبر داد. مطابق آیین‌نامه جدید، بانک‌ها مکلف شدند نهایتاً ظرف ۱۰ روز پس از تکمیل مدارک متقاضی، وام ازدواج را پرداخت کنند. وثایق وام هم تسهیل شده و از این پس زوجین برای دریافت وام ازدواج می‌توانند صرفاً یک برگ سفته و یا یک ضامن ارائه کنند.
صف‌های طولانی و برخورد‌های سلیقه‌ای بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج، شیرینی این وام را به کام خیلی از زوجین تلخ کرده بود. رئیس جمهور سه روز پیش و در مراسمی به مناسبت روز ازدواج به بانک مرکزی ۱۵ روز مهلت داد آیین‌نامه‌ای را به منظور تسهیل در پرداخت وام ازدواج ابلاغ کند. روز گذشته، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی از نهایی شدن تدوین و ابلاغ این آیین‌نامه خبر داد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: دو نکته مهم حسب دستور رئیس‌جمهوری به شبکه بانکی ابلاغ شد. نخست آنکه درباره وثایق مطابق با نص صریح قانون، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلف‌اند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.
صالح‌آبادی تصریح کرد: همچنین بانک‌ها می‌توانند در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه و حسب دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد نسبت به اخذ تضامین و وثایق اقدام کنند.
وی تأکید کرد: این دستورالعمل در وبسایت بانک مرکزی در دسترس است و در صورت عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب می‌شود و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است.
رئیس شورای پول و اعتبار درباره دومین نکته گفت: دومین مورد آن است که مردم باید در اسرع وقت و بر اساس زمان بندی مشخص تکلیفشان برای اخذ وام مشخص شود، لذا بر همین اساس شبکه بانکی موظف است به محض تکمیل مدارک از سوی متقاضی حداکثر ظرف ۱۰ روز باید پول به حساب مشتری واریز شود.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: لذا بانک موظف است در اسرع وقت ضمن تعیین شعبه، پذیرش و تعیین تکلیف متقاضیان در صف سامانه قرض‌الحسنه ازدواج، با تکمیل مدارک توسط متقاضی ظرف مدت حداکثر ۱۰ روزکاری نسبت به پرداخت تسهیلات یاد شده اقدام کند.
صالح آبادی در خصوص تسهیلات فرزندآوری خاطرنشان کرد: در این باره نیز مشابه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و به همان شکل برخورد می‌شود؛ لذا بانک‌ها بایستی ظرف ۱۰ روز پول را به حساب متقاضی واریز کنند و در صورتی که بانک‌ها این کار را انجام ندهند با بانک خاطی برخورد انضباطی انجام می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر اینکه مردم می‌توانند هرگونه ناهماهنگی از سوی شبکه بانکی را به بانک مرکزی اطلاع دهند، گفت: چنانچه افراد به شعب مراجعه می‌کنند و شکایت و درخواستی دارند، می‌توانند در تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی و شماره تلفن ۲۷۰۶ یا «سامانه رسیدگی به شکایات»، درخواست‌ها و شکایات خود را ثبت کنند و حتماً بانک مرکزی این مهم را پیگیری می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار