کد خبر: 1094936
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
معاون وزیرعلوم در پاسخ به پرسش «جوان» عنوان کرد
در آیین اختتامیه سیــزدهـمیـن جشنواره بین‌المللی فارابی از ۱۶ اثر داخلی، ۱۰ اثر خارجی و همچنین از ۲۰ تن از اساتید پیشگام و پیشتاز در حوزه علوم انسانی تقدیر می‌شود.

در آیین اختتامیه سیــزدهـمیـن جشنواره بین‌المللی فارابی از ۱۶ اثر داخلی، ۱۰ اثر خارجی و همچنین از ۲۰ تن از اساتید پیشگام و پیشتاز در حوزه علوم انسانی تقدیر می‌شود.

جشنواره بین‌المللی فارابی یکی از مهم‌ترین رویداد‌های علمی در عرصه علوم انسانی و اسلامی محسوب می‌شود که هر ساله با حضور رئیس‌جمهور و جمع کثیری از محققان و نخبگان حوزه علوم انسانی برگزار می‌شود. امسال هم سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در چهاردهم تیرماه با حضور و سخنرانی رئیس‌جمهور در محل سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی برگزار می‌شود.
روز گذشته درخصوص اعلام آخرین دستاورد‌های جشنواره فارابی، نشستی با حضور عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی وزارت علوم و مهدی عباس‌زاده، دبیر شورای علمی سیزدهمین جشنواره فارابی برگزار شد.
حمایت از دانشجویان مستعد
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه بیش از نیمی از فضای علمی و دانشگاهی کشور متعلق به علوم انسانی است، گفت: به همین دلیل توجه و بررسی علوم انسانی اهمیت دارد، این دولت عزم خود را جزم کرده‌است تا اقداماتی تأثیرگذار در این حوزه انجام شود.
عبدالحسین کلانتری در پاسخ به «جوان» در خصوص برآیند تأثیر جشنواره فارابی بر مراکز علمی و دانشگاه‌های کشور گفت: تقویت علوم انسانی با تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها امکانپذیر است. انجمن‌های علمی به خصوص با تمرکز بر فعالیت‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، موتور محرک فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌هاست. برای رسیدن به علوم انسانی ایده‌آل راه طولانی داریم و باید صبورانه و با دقت گام برداریم.
معاون وزیر علوم افزود: وزارت علوم از فعالیت‌های علمی دانشجویان در انجمن‌های علمی حمایت می‌کند و لازم است دانشجویان و دانشگاه‌هایی که با جشنواره فارابی آشنایی ندارند، اما بنیه تحقیقاتی دارند، در این زمینه توجیه و حمایت شوند. باید اتکا کنیم به اجتماعات علمی و نخبگانی و در این زمینه گفتگو‌هایی شکل گیرد و از درون این گفت‌وگوها، آثار علمی ایجاد شود.
به گفته کلانتری جشنواره فارابی می‌تواند در قامت قطب‌نمای علوم انسانی در کشور عمل کند، این جشنواره فرصتی برای شناسایی آسیب‌ها و فرصت‌ها است. این جشنواره باید در حوزه علوم انسانی مرزشکنی کند. جشنواره فارابی می‌تواند به گفتمان‌سازی کمک کند، می‌تواند به تولید علم نافع کمک کند، به مسائل و مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند، کمک کند.
دانشگاه‌های مهم کارنامه خوبی در علوم انسانی ندارند
رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی وزارت علوم هم با بیان اینکه دبیرخانه جشنواره بنا دارد در تشکیل کمیته علمی بین ایران و قزاقستان در زمینه فارابی‌پژوهی صاحب‌نقش باشد، گفت: خوشبختانه امسال با ارتقای منزلت و جایگاه جشنواره بین‌المللی فارابی در وزارت علوم دولت سیزدهم روبه‌رو هستیم. همچنین با نظر وزیر علوم، مقرر شد از این دوره، مبلغ جوایز جشنواره فارابی با جشنواره بین‌المللی خوارزمی یکسان باشد که این امر حتماً در حمایت‌های جشنواره از فعالیت‌های علمی و تحقیقی محققان و دانشمندان منتخب جشنواره اثرگذار خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، با تأکید بر اینکه جشنواره فارابی، ویترین سرمایه‌گذاری‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاست، گفت: به هر میزان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در پژوهش‌های کیفی و نوآوری و نظریه‌پردازی بیشتر تلاش کنند، جشنواره فارابی نیز در عمل موفق‌تر ظاهر خواهد شد. بعضی از دانشگاه‌های مادر و پژوهشگاه‌های مهم کارنامه خوبی در این زمینه ندارند و نام آن‌ها در آثار منتخب جشنواره مشاهده نمی‌شود؛ من فرصت را غنیمت می‌شمارم و در این نشست خبری از رؤسای محترم همه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های علوم انسانی و اسلامی تقاضا می‌کنم سرمایه‌گذاری‌های خود را روی پژوهش‌های مهم و تحول‌آفرین در علوم انسانی و اسلامی افزایش دهند.
کم‌کاری علوم انسانی در دانشگاه‌ها
دبیر شورای علمی سیزدهمین جشنواره فارابی هم با اشاره به جزئیات برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره در دو سطح جوان (زیر ۳۵ سال) و بزرگسال برگزار می‌شود و در دو حوزه داخل و خارج کشور اقدام به پذیرش آثار کرده‌است. در کنار بخش‌های بین‌المللی و داخلی، بخشی نیز تحت عنوان بخش ویژه در نظر گرفته شده‌است که شامل پیشکسوت علوم انسانی ایران، شخصیت‌های پیشرو در حوزه علوم انسانی، نظریه‌پرداز برتر، مترجم برتر و تأثیرگذار در حوزه اهداف جشنواره، انجمن علمی برتر، نشریه علمی پژوهشی برتر می‌شود.
به گفته مهدی عباس‌زاده، در بخش داخلی ۳هزارو۸۸ اثر در سامانه جشنواره به ثبت رسید که ۱۶ اثر در روز اختتامیه سیزدهمین جشنواره فارابی تقدیر می‌شوند. ضمن اینکه هیچ اثری حائز رتبه اول نشد و تعداد معدودی رتبه دوم شدند. عمده آثار برگزیده هم رتبه سوم و شایسته تقدیر هستند که نشان از کم‌کاری علوم انسانی در دانشگاه‌هاست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار