کد خبر: 1092578
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
با فعال‌تر شدن دلالان و واسطه‌ها در بازار لوازم خانگی در سال‌های اخیر هراز گاهی انبار‌هایی از کالا‌های تقلبی و قاچاق در بازار امین حضور تهران و سایر استان‌ها کشف و ضبط می‌شود. متأسفانه فرصت‌طلبان با سوء استفاده از عدم حضور رقبای خارجی در این بازار عرضه و قیمت را به دست گرفتند و به قول معروف خون مردم را تو شیشه کردند. در این بازار که همه برند‌های ایرانی عرضه می‌شود، اجناس تفاوت قیمت فاحشی دارند که داد مصرف‌کنندگان را درآورده است.

با فعال‌تر شدن دلالان و واسطه‌ها در بازار لوازم خانگی در سال‌های اخیر هراز گاهی انبار‌هایی از کالا‌های تقلبی و قاچاق در بازار امین حضور تهران و سایر استان‌ها کشف و ضبط می‌شود. متأسفانه فرصت‌طلبان با سوء استفاده از عدم حضور رقبای خارجی در این بازار عرضه و قیمت را به دست گرفتند و به قول معروف خون مردم را تو شیشه کردند. در این بازار که همه برند‌های ایرانی عرضه می‌شود، اجناس تفاوت قیمت فاحشی دارند که داد مصرف‌کنندگان را درآورده است.
از سال ۹۷ که ممنوعیت ورود لوازم خانگی دو برند ال‌جی و سامسونگ به کشور از مبدأ کره جنوبی اعلام شد تاکنون که واردات تمام برند‌های کره‌ای لوازم خانگی ممنوع اعلام شده، تغییرات زیادی در بازار لوازم خانگی رخ داده است. موضوعی که مصرف‌کنندگان را بیش از پیش آزار می‌دهد، نبود ثبات درقیمت‌ها، عرضه کالای دست دوم با برند خارجی با عنوان نو، کالا‌های زیر پله‌ای که با دستکاری برند با نام خارجی عرضه می‌شود و از همه بدتر تفاوت قیمت کالا‌های ایرانی در فروشگاه‌های عرضه کننده لوازم خانگی است. به عبارت دیگر تقلب و کلاهبرداری در این سال‌ها به شدت افزایش یافته است. هراز گاهی ستاد مبارزه با قاچاق کالا با همکاری تعزیرات به سراغ بازار‌های اصلی مانند امین حضور تهران و سایر استان‌ها می‌رود و انبار‌های کالا‌های تقلبی را ضبط می‌کند، اما بعد از گذشت چند ماه روز از نو و روزی از نو.
در روز‌های گذشته، تجمع کسبه بازار لوازم خانگی امین حضور تهران در حالی برگزار شد که برخی جمع آوری کالای قاچاق از این بازار را دلیل اصلی اعتراض عنوان می‌کنند، برخی می‌گویند دلیل اعتراضات، گرانی‌هاست و عده‌ای نیز معتقدند این اعتراضات به موضوع مالیات مربوط می‌شود. گفته می‌شود اعتراض اصلی مغازه‌دارانی که کرکره خود را پایین کشیدند، به طرح پیشنهادی وزارت اقتصاد برای مالیات بر تراکنش‌های بانکی مربوط می‌شود، در عین حال، برخی نیز گرانی‌ها، کسادی بازار و شرایط نامناسب اقتصادی را عامل این اعتراض عنوان می‌کنند. اما در همین حال، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف و ضبط دو انبار بزرگ لوازم خانگی قاچاق طی یک عملیات شبانه در نیمه شب جمعه در این بازار خبر داده است.
طبق این گزارش، گویا مغازه‌دارانی که در انبار خود لوازم خانگی با برند خارجی یا کالای تقلبی داشته‌اند نیز نسبت به جدیت دولت در جمع‌آوری این کالا‌ها معترض هستند.
عملیات شبانه برای کشف لوازم خانگی قاچاق
در همین حال، حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف و ضبط دو انبار بزرگ کالا‌های لوازم خانگی قاچاق و جعلی در خیابان امین حضور تهران خبر داد. به گزارش فارس وی گفت: «با هماهنگی معاون اول رئیس‌جمهور و محوریت ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز این اقدام در قالب قرارگاه مقابله با عرضه و انبار کالای قاچاق پنج کمیته ذیل قرارگاه عملیاتی در نیمه شب جمعه در فاصله زمانی ۱۲ نیمه شب تا ۳ بامداد انجام شد.»
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: «در این عملیات از یک انبار فقط ۴۳ میلیارد ریال کالای محرز قاچاق کشف شد که این رقم ارزش اولیه غیرکارشناسی شده است و ممکن است به مراتب ارزش این کشفیات بیشتر باشد.»
کشف ۱۳ کامیون کالای جعلی لوازم خانگی
دهقانی‌نیا ادامه داد: «از انبار دیگری در خیابان امین حضور نیز نزدیک به ۱۳ کامیون کالای قاچاق خارج شد و این کشفیات تحویل سازمان جمع‌آوری فروش اموال تملیکی شد.»
وی با بیان اینکه براساس قانون مبارزه با قاچاق و ضوابط ابلاغی از قبیل تبصره ۴ ماده ۸ گروه‌های کالایی هدف باید دارای شناسه کالایی باشند، اظهار داشت: «با توجه به اینکه لوازم خانگی کشف شده در این انبار‌ها فاقد شناسه کالا بوده به ظن قاچاق کشف و تحویل املاک سازمان جمع‌آوری فروش اموال تملیکی شدند تا اقدام مقتضی در این باره صورت گیرد. هدف از اینگونه عملیات و اقدامات این است که به قاچاقچی بفهمانیم سطح عرضه جولانگاهی برای کالا‌های قاچاق نیست و این محل آماج هدف مبارزه با قاچاق کالا قرار می‌گیرد و این سطح خطرپذیری برای نگهداری و عرضه کالا‌های قاچاق خواهد بود.»
وی در پاسخ به این سؤال که لوازم خانگی قاچاق چگونه وارد شده است، گفت: «یکسری استثنائات تجاری وجود دارد؛ از قبیل واردات کالا به رویه ملوانی، کوله‌بری و ته‌لنجی که این کالا‌ها معمولاً از این طریق وارد می‌شوند، لذا لازم است تا این استثنائات تجاری تعیین تکلیف شود.»
وی با اشاره به اینکه در انبار دوم متأسفانه علاوه بر کالای قاچاق با جعل کالای لوازم خانگی نیز مواجه شدیم، گفت: «جعل کالای لوازم خانگی خیانتی به مراتب بدتر از آنچه در حوزه قاچاق با آن مواجه هستیم، است.»
فروش لوازم خانگی دست دوم با برند‌های خارجی
دهقانی‌نیا بیان کرد: «در این انبار با کابینت‌های دست دوم، یخچال، ماشین لباس‌شویی و … مواجه شدیم که این کابینت‌های دست دوم رنگ می‌شد و در داخل آن موتور یک نشان تجاری در قالب یک نشان تجاری دیگر تعبیه می‌شد و نشان تجاری ثالثی هم با دستگاه‌های موجود روی آن لوازم خانگی جعلی نصب می‌شد.»
وی با بیان اینکه این کالا‌های جعلی با عنوان یک برند خارجی روانه بازار شده و با قیمت‌های گزاف به مردم فروخته می‌شود، اظهار داشت: «واردات لوازم خانگی ممنوع است، بنابراین کالا‌های با اصالت کالا‌هایی هستند که دارای شناسه کالا، شناسه رهگیری و شناسه خدمات پس از فروش باشند و این کالا‌ها نیز لوازم خانگی تولید داخل است.»
لزوم احصای اصالت کالا قبل از پرداخت وجه
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: «روش‌های مختلفی از جمله مراجعه به وبگاه سامانه جامع تجارت برای کسب اصالت کالا وجود دارد. همچنین خریداران می‌توانند با مراجعه به وبگاه irangs. ir و وارد کردن کد دستوری سامانه #۷۷۷۷*۴* نسبت به احصای اصالت کالای خریداری شده خود اقدام کنند.»
وی اظهار داشت: «بنابراین توصیه می‌شود خریداران کالای لوازم خانگی بعد از احصای اصالت کالای مورد معامله حتماً فاکتور از فروشنده اخذ کنند، ضمن اینکه توجه داشته باشند که شناسه کالا در فاکتور ثبت و مهر فروشگاه نیز روی فاکتور درج شود و سپس نسبت به پرداخت وجه اقدام کنند.»
دهقانی‌نیا با تأکید بر اینکه واردات کالای لوازم خانگی ممنوع است، گفت: «وقتی واردات این کالا‌ها ممنوع است، مردم این ظن را داشته باشند که لوازم خانگی که در بازار با برند‌های معتبر خارجی عرضه می‌شود جعلی و تقلبی و اصل نیست و پول خود را صرف خرید این کالا‌های جعلی نکنندکسبه «امین‌حضور» تصور می‌کنند با جار و جنجال و تجمع می‌توانند برتخلفات خود سرپوش بگذارند، درحالی که این‌بار، مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی در این بازار به مطالبه عمومی تبدیل شده و مردم شاکیان وضعیت موجود هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار