کد خبر: 1087842
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷

در ادامه جنگ اوکراین، امریکا اگرچه از تمایل برای پایان جنگ دم می‌زند، اما با پیگیری قانون ارسال تسلیحات به اوکراین و بسته کمک‌های ۳۳ میلیاردی، عملاً در مسیر دامن زدن به جنگ قدم بر می‌دارد.
تزریق تسلیحات از غرب به اوکراین که دیگر باید آن را «جبهه غرب» نامید، ادامه دارد. علاوه بر حمایت همه‌جانبه تسلیحاتی، حمایت‌های کلامی و دیپلماتیک از کی‌یف نیز بی‌وقفه ادامه دارد. امریکا در رأس این حامیان قرار دارد که همزمان مسکو را متهم می‌کند قصدی برای پایان دادن به جنگ ندارد. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا روز دو شنبه در مراسم جمع‌آوری کمک برای حزب دموکرات از اینکه روسیه حاضر نیست به وضعیت کنونی اوکراین پایان دهد، ابراز نگرانی و تصریح کرد که در تلاش است بفهمد اگر روسیه راهی برای خروج از وضعیت اوکراین نداشته باشد، باید چگونه عمل کند. به گزارش رویترز بایدن قانونی را امضا کرد که اجازه انتقال سریع کمک‌های نظامی و تسلیحات به اوکراین و اروپای شرقی را می‌دهد. بایدن از کنگره درخواست کرده که هرچه سریع‌تر درخواست وی برای کمک ۳۳ میلیاردی اضافی به اوکراین را تصویب کند تا بتواند لایحه مربوط را طی روز‌های آتی امضا کند. بایدن می‌گوید در صورتی که کنگره امریکا بسته کمک‌های ۳۳ میلیارد دلاری به کی‌یف را به تصویب نرساند، ایالات متحده مجبور خواهد بود ظرف ۱۰ روز کمک‌های خود را به کی‌یف به تعلیق درآورد. او در بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید، با اعلام اینکه هدف از این قانون کمک به اوکراینی‌ها برای جنگیدن و دفاع از کشورشان است، اذعان کرد که ایالات متحده میلیارد‌ها دلار برای حمایت از اوکراین هزینه کرده است و تسلیم شدن در برابر حمله روسیه هزینه بیشتری خواهد داشت. موضع بایدن در واقع واکنشی به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بود مبنی بر اینکه اقدام نظامی این کشور در اوکراین ادامه دارد و تأکید کرد که اگر حداقل یک فرصت برای حل مشکل دونباس از طرق صلح‌آمیز باشد، قطعاً از آن شانس استفاده خواهد شد، اما روسیه تسلیم نمی‌شود.
جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا بامداد سه شنبه با تشریح شرایط متشنج در اوکراین، از سیاست رئیس‌جمهور کشورش در حمایت تسلیحاتی از کی‌یف دفاع کرد و گفت: «ما قطعاً نشانه‌هایی را از انتقال اجباری اوکراینی‌ها از کشورشان به روسیه دیده‌ایم.» به گزارش شبکه سی‌ان‌ان وی با انتقاد مجدد از حمله روسیه به دونباس گفت: «اوکراین هیچ تهدیدی برای روسیه یا دیگران نبوده و هیچ توجیهی برای جنگ علیه آن وجود ندارد. ما همچنان معتقدیم که روس‌ها از برنامه خود عقب مانده‌اند و پیشرفت میدانی آن‌ها بسیار محدود است. ارزیابی ما این است که روس‌ها در حال پیشرفت تدریجی به سمت دونباس هستند، اما این پیشروی کند است و با مقاومت شدید اوکراین مواجه است.»
تلاش برای تشکیل اروپای گسترده‌تر
اروپایی‌ها در سایه جنگ اوکراین، همزمان که در جناح امریکایی‌ها بازی می‌کنند، از طرف دیگر برای تحقق اروپایی بر مبنای ارزش‌های اروپایی می‌کوشند. روز دو شنبه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه طی سخنانی در پارلمان اروپا، پیشنهاد داد تا بلوک جدیدی از کشور‌های غیرعضو اتحادیه اروپا تشکیل شود که به ارزش‌های اروپایی پایبند هستند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان ضمن استقبال از این پیشنهاد امانوئل ماکرون به خبرنگاران گفت: «می خواهم صراحتاً بگویم که این یک پیشنهاد بسیار مهم است. من از شنیدن پیشنهادی که با هم درباره آن بحث و گفتگو کردیم بسیار خرسندم.» وی خاطرنشان کرد: «همه ما به خوبی می‌دانیم که روند اجازه دادن به اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا ممکن است چندین سال و شاید چندین دهه طول بکشد.»،
اما و اگر‌های اروپا در تحریم نفتی
موضوع تحریم انرژی روسیه برای اروپایی‌ها، یکی از محور‌های کلیدی اقدام علیه روسیه است. هفته گذشته، روزنامه نیویورک‌تایمز گزارشی منتشر کرد که در آن با تأکید بر اینکه اروپا بر برخی اختلاف‌های عمیق میان اعضای خود غلبه کرده است، از تلاش اروپا برای اعمال تحریم‌های نفتی مرحله‌بندی‌شده علیه روسیه خبر داد. در این گزارش آمده بود که اعضای اتحادیه اروپا از چند هفته پیش در حال مقدمه‌چینی برای این تحریم‌ها بوده‌اند و قرار است گفتگو‌های فشرده چند روز ادامه داشته باشد. حتی دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کلمنت بوون، وزیر امور اروپا در فرانسه گفت که اعضای اتحادیه اروپا می‌توانند این هفته بر سر پیشنهاد کمیسیون اروپا برای ممنوعیت واردات نفت از روسیه به توافق برسند. با این حال، گزارش فایننشال‌تایمز از ادامه شکاف در اتحادیه اروپا حکایت دارد. این روزنامه انگلیسی در گزارشی با اعلام اینکه اتحادیه اروپا بر سر تحریم‌های نفتی روسیه به توافق نرسیده است، نوشت که با این حال، کمیسیون اروپا همچنان قصد دارد مانع از اقدام شرکت‌های اروپایی در صدور بیمه برای نفتکش‌های حامل نفت خام روسیه شود و در نهایت هدف از این اقدام، محدود کردن توانایی روسیه برای انتقال نفت خام است. فایننشال‌تایمز نوشته اتحادیه اروپا در تلاش برای رسیدن به توافق برای اعمال ششمین بسته تحریم‌های خود علیه روسیه است. این تحریم‌ها قرار بود مواردی برای منع کشتی‌ها از انتقال نفت روسیه و ممنوعیت واردات نفت از این کشور را شامل شود. در بخشی از این گزارش به این موضوع اشاره شده که کمیسیون اروپا در تلاش بوده مجارستان و چند کشور دیگر را در مرکز و شرق اروپا برای موافقت با تحریم‌های مرحله‌بندی‌شده نفت روسیه متقاعد کند. برخی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا گفته‌اند اعلام تحریم‌های مؤثر علیه انتقال نفت روسیه باید با مشارکت کشور‌هایی نظیر انگلیس و امریکا همراه شود. آن‌ها گفته‌اند به ویژه مشارکت امریکا حائز اهمیت است و واشنگتن می‌تواند از نفوذ خود روی کشور‌هایی مانند لیبریا، پاناما و جزایر مارشال که کشتی‌ها تحت پرچم آن‌ها حرکت می‌کنند برای اعمال این تحریم‌ها استفاده کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار