کد خبر: 1080158
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
رجبی‌دوانی در اختتامیه همایش «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده»:
محمد صادقی

انقلاب اسلامی باعث تجدید حیات تمدن مسلمانان و قدرت‌یابی مجدد تمدن اسلامی شده است.
محمدحسین رجبی‌دوانی، دبیر علمی همایش «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» در سخنانی گفت: تمدن اگر چه از منظر دانشمندانی که در این خصوص اظهارنظر کرده‌اند با یک نگاه مادی نگریسته می‌شود و دستاورد ذوق و شعور بشر است، اما اساساً پیامبران الهی تمدن‌سازان بشر بودند.
دبیر علمی همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده تصریح کرد: مؤلفه‌های اسلام برای ایجاد و توسعه تمدن با نظریات ارائه شده از سوی اندیشمندان غربی متفاوت است. اسلام تحول بزرگی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و سبک زندگی ایجاد کرده است و در تمامی این حوزه‌ها حرف برای گفتن دارد.
رجبی‌دوانی بیان کرد: در دوران کوتاه حکومت حضرت امیر (ع) نیز با وجود اینکه فتنه‌های فراوانی در عالم اسلام و در برابر حکومت ایشان رخ داد، اما آن حضرت از تمامی فرصت‌های به دست آمده استفاده و تلاش کرد راه پیامبر (ص) را در حوزه تمدنی اسلام ادامه دهد. وی تأکید کرد: آن تمدنی که در عالم اسلام شکل گرفت، در حقیقت تمدن مسلمانان بود نه تمدن اسلام چراکه بعضاً حوزه‌های مختلف این تمدن در دوران حکومت‌هایی همچون عباسی با تفکرات دیگر تمدن‌ها مخلوط شد، البته در نهایت تمدن بزرگ مسلمانان در جهان شکل گرفت و تا قرن‌ها در جهان حرف اول را می‌زد.
رجبی‌دوانی با اشاره به اینکه پس از دوران رنسانس که جهان غرب سیطره عجیبی بر جهان پیدا کرد، تمدن مسلمانان نیز تا زمان وقوع انقلاب اسلامی رو به افول نهاد، تصریح کرد: تمدن مسلمانان با انقلاب اسلامی تجدید حیات پیدا کرده و به قدرت رسید و انقلاب اسلامی توانست اسلام را تجدید حیات کند و به قدرت برساند.
وی با بیان اینکه دشمنی‌هایی که با انقلاب اسلامی می‌شود، همگی از روی حساب و کتاب است و غربی‌ها می‌دانند چنانچه انقلاب اسلامی را به حال خود بگذارند، تمدن خیره‌کننده‌ای خواهد ساخت، خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب که خود از اندیشمندان و فرهیختگان و عالمان هستند، اندیشه تمدن نوین اسلامی را مطرح کرده‌اند و امروز این وظیفه نخبگان و عالمان جامعه است تا این تفکر را پیگیری و اجرایی کنند.
وی با اشاره به اینکه در همایش «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» ۹ کارگروه تخصصی و ۳۸ پیش‌نشست برگزار شد، گفت: ۱۱۰مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که ۴۷مقاله از کل این مقالات به عنوان مقالات پذیرفته شده و چکیده آن در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار