کد خبر: 1077016
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

امریکا همزمان که تنش‌ها با روسیه را در موضوع اوکراین قابل مدیریت می‌داند، در سودای استقرار هزاران نظامی در اوکراین است. نیویورک‌تایمز نیز گزارش داده «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا درصدد استقرار هزاران نظامی و کشتی‌های جنگی و هواپیما برای هم‌پیمانان ناتو در شرق اروپا و بالتیک است؛ اقدامی که اگرچه شاید مقدمه‌ای بر تحرکات جدی‌تر غرب در شرق اروپا است، اما همچنان به نظر نمی‌رسد که واشنگتن اراده‌ای برای ورود به یک درگیری نظامی تمام عیار با روسیه داشته باشد.
به گزارش «جوان»، در بحبوبه تنش گرم غرب و روسیه در شرق اروپا بر سر موضوع اوکراین، یک مسئول ارشد وزارت خارجه امریکا به خبرگزاری روسی تاس گفته است که واشنگتن از مسکو می‌خواهد که اقدامات لازم را برای تنش‌زدایی در این‌خصوص انجام دهد. مقام ارشد وزارت خارجه امریکا با بیان اینکه تنش‌ها بر سر اوکراین قابل‌اجتناب است، اظهار داشت که واشنگتن تشدید تنش در اطراف اوکراین را قریب‌الوقوع نمی‌داند.
از سوی دیگر، امریکا طی چند روز گذشته عقب‌نشینی‌هایی نیز در موضوع اوکراین داشته و در حالی که «کریس کونز»، سناتور دموکرات خواهان اعمال تحریم بر روسیه همانند ایران به عنوان یک گام بازدارنده علیه مسکو شده است، اما کاخ سفید با چنین درخواستی موافق نیست.
حتی «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اخیراً در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه در برهه کنونی حمایت کرده بود و این اقدام مورد حمایت نمایندگان جمهوریخواه کنگره امریکا نیز است، اما «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا روز دو شنبه درخواست‌ها برای تحریم روسیه را در ارتباط با بحران اوکراین رد و تأکید کرد که تحریم مسکو در شرایط کنونی قدرت بازدارندگی غرب برای جلوگیری از تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین را تضعیف خواهد کرد.
وزیر خارجه امریکا در عین حال تهدیدات خود را علیه روسیه تکرار کرد و در ادامه افزود: «اگر حتی یک نظامی روسیه به شیوه‌ای تهاجمی وارد اوکراین شود، همانطور که گفتم این اقدام روسیه با پاسخی شدید، سریع و یکپارچه از سوی ما و اروپا همراه خواهد شد.»
همزمان در میانه تنش‌های اخیر غرب و روسیه، روزنامه امریکایی «نیویورک‌تایمز» در تازه‌ترین گزارش خود خبر داده است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا درصدد استقرار هزاران نظامی و کشتی‌های جنگی و هواپیما برای هم‌پیمانان ناتو خود در شرق اروپا و بالتیک است.
طبق این گزارش، مقام‌های ارشد پنتاگون در جلسه روز شنبه هفته جاری خود با بایدن در مریلند، چندین گزینه را برای نزدیک کردن تجهیزات نظامی امریکا به مناطق همجوار مرز روسیه پیشنهاد دادند که این گزینه‌ها شامل اعزام یک تا ۵ هزار نظامی امریکایی به کشور‌های منطقه شرق اروپا می‌شود. با وجود تهدیدات چند هفته گذشته از سوی امریکا و کشور‌های غربی درباره احتمال ورود روسیه به جنگ نظامی در اوکراین، به نظر می‌رسد که رهبران ارشد کاخ سفید تمایلی به ورود به یک جنگ جدید ندارند، به‌ویژه آنکه «جو بایدن» بار‌ها به صراحت اعلام کرده است که پس از خروج دردناک از افغانستان پس از یک جنگ ۲۰ ساله، از ورود به یک درگیری دیگر بیزار است. براین اساس شاید تهدیدات و تحرکات نظامی امریکا در شرق اروپا بیش از آنکه وارد فاز عملی شود، جنبه لفاظی و زبانی داشته باشد، همان طور که برخی گام‌های واشنگتن درباره اوکراین حاکی از عقبگرد امریکاست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار