کد خبر: 1076806
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
عدم رعایت ۴۸ درصدی پروتکل‌های بهداشتی و افزایش آمار مبتلایان به کرونا، می‌تواند زمینه ساز وقوع پیک ششم در کشور باشد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: کرونا بار دیگر هم تغییر چهره و لباس داد، چهره‌ای که پیش‌تر و در سویه‌های گذشته بسیاری از بیماران را مبتلا و برخی دیگر را روانه دیار باقی کرد؛ اما با این حال عده‌ای که تعداد آن‌ها هم کم نیست از تزریق واکسن گریزان و نام خود را جامعه واکسن نزده‌ها نامیده‌اند. حالا کرونا علاوه بر آن که به اشکال و سویه‌های دیگری در آمده است می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از دیگر سویه‌ها باشد و ممکن است در روز‌ها و ماه‌های آتی کشور را تحت تأثیر آثار مخرب و خطرناک خود قرار دهد.

نام این سویه جدید اومیکرون است و علائم آن بیشتر شبیه به سرماخوردگی است و با آبریزش بینی، سردرد، گلو درد و عطسه آغاز و این‌ها شایع‌ترین دلایل ابتلا به اومیکرون در کشور هستند. شاید به همین خاطر باشد که اغلب مبتلایان به این سویه آن را با سرماخوردگی اشتباه گرفته و در نهایت با نسخه‌های خانگی خود را درمان می‌کنند. این در حالی است که می‌طلبد در صورت رویت چنین علائمی حتماً به پزشک متخصص و بیماری‌های عفونی مراجعه کنند.

به طور قطع نقش تزریق واکسن کرونا در پیشگیری از ابتلا، بستری و مرگ و میر بیش از هر چیزی حائز اهمیت است و در همین رابطه دولت سیزدهم از زمان روز کار آمدن توانسته گام‌های مثبتی را در راستای واکسینه کردن مردم در برابر کرونا بردارد.

آمار افراد واکسینه شده در کشور

براساس آخرین آمار‌های وزارت بهداشت، در کشور با افزایش چشمگیری از روند واکسینه کردن مردم به انواع واکسن‌ها روبرو هستیم و این آمار نام ایران را در کنار کشور‌های واکسینه شده در جهان قرار داده است. براساس آخرین آمار وزارت بهداشت که روز گذشته آن را منتشر کرد، مجموعاً ۶۰ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۶۵۹ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

این آمار همچنان می‌افزاید: تا امروز ۵۳ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۹۴۱ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. همچنین ۱۴ میلیون و ۱۳ هزار و ۴۶۵ نفر دوز سوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند. با احتساب این ارقام، مجموع دوز‌های واکسن تزریق شده در کشور به شمار ۱۲۷ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۶۵ مورد رسید.

ورود امیکرون به کشور

روز‌های پایانی آذرماه بود که که وزارت بهداشت اعلام کرد نخستین مبتلا به ویروس اومیکرون در کشور مشاهده شده است، پس از آن بود که کمال حیدری معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: این فرد مبتلا از امارات وارد ایران شده بود و چندین موارد مشکوک دیگر نیز شناسایی شده است.

در همین رابطه، حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در این باره با تأکید بر مقابله با شیوع اومیکرون در کشور، هشدار داد: اگر قرنطینه اعمال نشود، طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک بیماری کرونا در ایران خواهیم بود. این هشدار از سوی چندین کارشناسان و اپیدمولوژیست و متخصص بیماری‌های عفونی در کشوز نیز به مردم داده شد، اما با این حال رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایین‌ترین حد قرار دارد.

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به خبرنگار فارس گفت:خطر اومیکرون بیخ گوش ماست.

وی ادامه داد: در ایران آمار امیکرون رو به افزایش بوده و با توجه به خصوصیات این ویروس که اگر شروع به بیماری کند به صورت تصاعدی بالا می‌رود؛ بنابراین در دو سه هفته آینده ممکن است با پیک روبرو شویم.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تأکید کرد: قرار شده فاصله دز دوم و سوم را کمتر کرده و به یک ماه برسانیم تا افراد زودتر دز سوم را تزریق کنند.

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کرونا تأکید کرد: هنوز تغییری در میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر بر اثر ورود سویه امیکرون نداریم، اما از نظر مطالعات اپیدمیولوژیکی اگر یک امیکرون در کشوری شناسایی شود، حداقل هزار بیمار مبتلا به امیکرون وجود دارد بنابراین ممکن است در کشور ما نیز امیکرون به تعداد زیادی وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: استراتژی ما باید به این صورت باشد که هر اقدام پیشگیرانه‌ای را با توجه به احتمال غالب شدن سویه امیکرون در کشور در نظر بگیریم، یعنی ماسک زدن، حاضر نشدن در امکان شلوغ و واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال و زدن دوز سوم باید به طور جدی دنبال شود تا از پیک بعدی جلوگیری شود.

روند خطرناک افزایش مبتلایان به کرونا در کشور/ زنگ پیک ششم کرونا به صدا در آمد!

به رغم افزایش چشمگیر تزریق واکسن کرونا در دولت سیزدهم، اما رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی پاشنه آشیل مردم در مواجهه با کروناست، عدم رعایت ۴۸ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در جامعه می‌تواند به طور قطع زمینه وقوع پیک ششم را در کشور ایجاد کند.

به هر حال آمار مبتلایان به کرونا در کشور و کاهش فوتی‌ها خوشبینی جامعه را به سمت و سویی برده که گویا ما دیگر با کرونا مواجهه‌‎ای نداریم، این در حالی است که سویه جدید اومیکرون در کشور‌های اروپایی و آفریقایی اوج بسیاری بالایی گرفته و مبتلایان و بستری‌ها را به حد چشمگیری افزایش داده است.

اگر بخواهیم نگاهی به آمار مبتلایان به کرونا در ایران از ۱۸ دی ماه تا به امروز بیاندازیم، رشد فزاینده این آمار را مشاهده خواهیم کرد. آمار مبتلایان به کرونا در هیجدهم دی ماه سال جاری ۷۰۱ نفر بوده که این میزان در روز‌های بعدی با افزایش چشمگیری همراه بود. در روز‌های ۳۰،۲۹،۲۸به ترتیب آمار مبتلایان به ویروس کرونا ۴۰۶۰،۴۶۵۸ و ۵۲۷۶ نفر بوده است و این رشد صعودی مبتلایان به ویروس کرونا در کشور را نشان خواهد داد. نگاهی دیگر به آمار مبتلایان در روز‌های دیگر نیز موید همین اظهارات است و باید رعایت پروتکل‌ها و دستور العمل‌های بیشتر کرونا در دستور کار مردم قرار گیرد.

با این حال نباید فعالیت اومیکرون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور را دست‌کم گرفت و منتظر وقوع پیک جدید باشیم. از طرفی دیگر ستاد ملی کرونا هر چه سریعتر دستورالعملی نسبت به پایین آمدن پروتکل‌های بهداشتی صادر و برنامه‌ای برای مقابله با وقوع پیک ششم کرونا تدوین کند.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
0
0
بالاخره پیک است و تدابیر خودش را می طلبد یا باید مدارس حضوری بشود ؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار