کد خبر: 1076603
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
زهرا چیذری

انگار در گذشته مانده‌اند؛ گاهی حتی فرزندانشان را نمی‌شناسند. این پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها آلزایمر دارند! آلزایمر یک بیماری پیش‌رونده است که به مرور میزان کارآیی ذهن و حافظه بیماران مبتلا را کاهش می‌دهد، این بیماری تا آنجا پیش می‌رود که خلل بزرگی را در حافظه بیماران ایجاد می‌کند و باعث اختلال در انجام کار‌های روزمره آن‌ها می‌شود. این بیماری مخصوص دوران سالمندی است و با حرکت جامعه به سمت سالمندی و افزایش سهم سالمندان از جمعیت کشور به طور طبیعی بیماری آلزایمر هم افزایش می‌یابد. آلزایمر در مراحل پیشرفته خود باعث زمینگیر شدن افراد می‌شود، از این رو می‌تواند فشار بسیاری از حیث اجتماعی، اقتصادی و روانی بر خانواده وارد کند. حالا کم‌کم نوبتی هم که باشد نوبت دهه شصتی‌هاست که در دهه‌های آینده با پاگذاشتن به سنین سالمندی در معرض امراض مخصوص این دوران همچون آلزایمر قرار گیرند. طبق آمار‌ها در جهان بین ۵۲ تا ۵۳ میلیون نفر به دمانس مبتلا هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ این رقم به بیش از ۱۵۵ میلیون نفر برسد. در ایران هم بالغ بر یک میلیون نفر به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و همزمان با افزایش میزان سالمندی افزایش ابتلا به بیماری آلزایمر را نیز شاهد خواهیم بود.
مطابق تحولات جمعیتی رفته‌رفته دهه‌شصتی‌ها به سمت سالمندی حرکت می‌کنند و بخشی از این جمعیت در حال ورود به سنین میانسالی هستند و طبیعتاً با افزایش سن این گروه از جمعیت که درصد بالایی از جمعیت کشور را در سال‌های آینده تشکیل می‌دهند با افزایش قابل‌ملاحظه بیماری آلزایمر مواجه خواهیم بود. ایران یکی از منحصر به فردترین کشور‌ها در شتاب سالمندی جمعیت در جهان است و رشد سالمندی کشورمان دو برابر رشد جهانی است. در سال ۱۳۹۸ سهم جمعیت سالمندان ایران از مرز ۱۰ درصد گذشت و در سال ۱۴۲۰ جمعیت سالمندی ایران دو برابر می‌شود و به ۲۰ درصد می‌رسد و بعد از آن افزایش جمعیت سالمندی تا بیش از یک سوم جمعیت (۳۳درصد) در سال ۱۴۳۵ ادامه خواهد یافت. در واقع سالمندان کشور در سال‌های ۱۴۲۰ تا ۱۴۳۵، دهه شصتی‌هایی هستند که حالا به سنین ۶۰ تا ۷۰ سالگی وارد شده‌اند و با عنایت به شرایط ویژه متولدین این دهه در مسائلی همچون ازدواج، اشتغال و تعداد فرزندان، چالش‌های سالمندی آنان بسیار جدی خواهد بود.
هر چند بیماری آلزایمر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از طریق ژن انتقال می‌یابد، اما از جمله بیماری‌های قابل پیشگیری محسوب می‌شود.
آخرین تحقیقات انجمن جهانی آلزایمر می‌گوید اگر ما پیشگیری را از کودکی تا دوران میانسالی و سالمندی داشته باشیم، موجب می‌شود ۴۰ درصد ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهیم. پس اگر بناست اقدام پیشگیرانه‌ای انجام شود، همین حالا هم دیر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار